ITSENSÄ
TUTKIMINEN
Evankeliumiteksti:
Isä ja hänen kaksi poikaansa. Ei kerrota oliko perheessä muita lapsia, sillä nyt oli kysymys näistä kahdesta joko nuorukaisikäisestä tai aikuisesta pojasta.
Isä lähetti
poikansa työhön tarhaan. Toinen sanoi
menevänsä, mutta ei
tosiasiassa kuitenkaan mennyt ja toinen taasen
vastusti isänsä tahtoa ja
kieltäytyi menemästä,
mutta kuitenkin lopulta meni.
-
ei kerrota syytä, miksi
poika ei halunnut mennä, oliko itsenäistyminen,
vanhempien tahdon vastustaminen, vai oliko isä
niin hallitseva ja käskevä,
että periaatteesta kieltäytyi tottelemasta
voidakseen säilyttää oman tahtonsa ja
itsenäisyytensä?
- oliko poika
niin harkitsevainen,
että
halusi miettiä tarkemmin?
-
oliko isä hätäinen,
joka ei antanut aikaa
harkintaan?
Matt 7:
21. "Ei jokainen, joka
sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten
valtakuntaan. Sinne pääsee se,
joka tekee taivaallisen isäni tahdon. 22. Monet sanovat minulle
sinä päivänä:
'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme,
sinun nimessäsi me karkotimme
pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia
voimatekoja.' 23.
Mutta silloin he saavat
minulta
vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois
minun luotani, vääryydentekijät!'
Ratkaisevaa
ei siis ollut,
mitä ihminen sanoi, minkä vaikutelman hän
teki, vaan ratkaisevaa oli se tuotos,
hedelmä, seuraus, mikä oli hänen
toiminnastaan, mikä oli se todellinen motiivi
toiminnalle.
Monet
vanhemmat vähän
samanlaisessa tilanteessa kuin Jeesuksen ensimmäisen
vertauksen puutarhuri - isä,
tuskailevat, että mitä nuortensa kanssa
pitäisi tehdä, mitä sanoa, kun viesti
ei tunnu menevän perille eikä ole
yhteisymmärrystä.
Nuoret
vaistoavat kyllä sen,
rakastaako vanhempi heitä vai ei. Vaikka puhuisi
vähän toisin tai tekisi niin,
että nuori reagoi siihen, niin nuori
tietää ja vaistoaa,
välitetäänkö
hänestä ja se välittäminen menee
perille. Rakkaus on se vastustamaton voima, joka vaikuttaa.
Mikä
on sitten Jeesuksen taivaallisen
Isän tahto?
Jumalan
tahto on: =
Joh 6: 37. Kaikki ne, jotka Isä minulle antaa,
tulevat minun luokseni, ja sitä, joka luokseni tulee,
minä en aja pois. 38.
Enhän
minä ole tullut taivaasta tekemään
oman tahtoni mukaan, vaan täyttämään
lähettäjäni tahdon.
39. Ja lähettäjäni
tahto on, etten minä
anna yhdenkään niistä, jotka hän on
uskonut haltuuni, joutua hukkaan, vaan
viimeisenä päivänä
herätän heidät kaikki.
40. Minun Isäni
tahtoo, että jokaisella,
joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on ikuinen
elämä. Viimeisenä
päivänä minä
herätän hänet."
a)
Yksikään
ei joudu hukkaan.
b)
Jeesus
herättää
viimeisenä päivänä heidät
kaikki.
c)
Jokaisella,
joka
näkee Jeesuksen, on ikuinen elämä.
Jumala
ei lajittele syntyperän,
rodun, varallisuuden, sukupuolen, iän, terveyden tai sairauden
mukaan.
Mietihän
hetkinen! Onko Jumala-kuvasi:
rankaiseva,
vihaava,
kylmä,
etäinen,
niin
juhlallinen
tai pyhä, ettei häntä uskalla
lähestyä
välinpitämätön
Jumala meistä – ei häntä
kiinnosta meidän elämämme
tai
kostava
Meidän
pitää lähteä
”käsittelemään” Jumala
– kuvaamme, puhumaan siitä, keskustelemaan,
purkamaan sitä, jotta voimme tarkentaa ja korjata sen.
Sitä voi myös käsitellä
taiteen, esim. maalaamisen ja musiikin avulla. Monet kirkkomusiikin
säveltäjät
loivat teoksillaan heidän kuvansa Jumalasta ja kirjoittivat
teokseen sanat
”Jumalan kunniaksi”.
* * * * *
Jumalan tahto on
etsiä ihmistä uskon kautta. Missä
tämä kummankin osapuolen etsintä ja tahto
voisi sitten kohdata?
Jumala
kuulee kyllä
heikoimmankin, yksinäisimmänkin rukouksen,
haparoivimmankin huokauksen, mutta
on helpompi kuitenkin yhdessä toisten kanssa
elää uskonnollista
etsintäänsä.
Kirkon
eteisessä on Pekka Rytkösen
tekemä veistos:
Jumala
kohtaa ”MAA JA TAIVAS” veistoksessa
ihmisen. Pronssiin valetussa horisontissa
maa ja taivas kohtaavat. Veistoksessa on horisontti, jonka toisessa
reunassa
näkyy kolme ristiä Golgatalla ja siitä
horisontin viiva etenee kohti tyhjää
hautaa. Jeesuksen ristinkuolemassa ja ylösnousemuksessa
syntinen ihminen ja
pyhä Jumala kohtaavat. Se kohtaaminen on valmiina.
Eikö seurakunnan tehtävä ole
olla kohtaava, rakastava ja helposti
lähestyttävä. Tarvitaan aitoutta. Yhden
näkökulman aitouteen voisi nähdä
Vanhan Testamentin tekstissä, jossa kerrotaan,
miten nuori Daavid selvisi omissa varusteissaan. Hän ei
ottanut päälleen
sellaisia varusteita, viitekehystä, joka ei kuulunut
hänen elämäänsä.
* * * * *
Me
ihmiset teemme vääriä
valintoja ja ratkaisuja. Evankeliumi on, että saamme alkaa
uudestaan. Me emme
ole väärien valintojemme ja ratkaisujemme vankeja. Me
saamme muuttaa
päätöstämme ja saamme valita
uudelleen.
Mutta
Jumala ei tee
väärää
päätöstä eikä
väärää valintaa. Jumalan
päätös ei muutu. Jumala ei muuta
päätöstään rakastaessaan
meitä. Jumalan
rakkaus on muuttumatonta ja pysyvää, kun hän
on Jeesuksessa valinnut meidät
pelastukseen ja iankaikkiseen elämään.
Viimeisin päivitys
24.9.2005