Tuomas-messun saarna 1.3.2009
klo 18 Järvenpään kirkossa
1.paastonajan sunnuntai 3.vuosikerta
Messun aihe:
ÄLÄKÄ SAATA MEITÄ KIUSAUKSEEN
TEKSTIT:
Vanhan Testamentin teksti :
1. Moos. 3: 1-7, 8-19
”Käärme oli kavalin kaikista
eläimistä, jotka Herra Jumala oli luonut. Se sanoi naiselle: "Onko
Jumala todella sanonut: 'Te ette saa syödä mistään puutarhan puusta'?"
Nainen vastasi käärmeelle: "Kyllä me saamme syödä puutarhan puiden
hedelmiä. Vain siitä puusta, joka on keskellä paratiisia, Jumala on
sanonut: 'Älkää syökö sen hedelmiä, älkää edes koskeko niihin, ettette
kuolisi.'" Silloin käärme sanoi naiselle: "Ei, ette te kuole. Mutta
Jumala tietää, että niin pian kuin te syötte siitä, teidän silmänne
avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia, niin että tiedätte kaiken,
sekä hyvän että pahan." Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat
hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se
antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös
miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi.
Silloin heidän silmänsä
avautuivat, ja he huomasivat olevansa alasti. He sitoivat yhteen
viikunanlehtiä ja kietoivat ne vyötärölleen.
Kun iltapäivä viileni, he
kuulivat Jumalan kävelevän puutarhassa. Silloin mies ja nainen menivät
Jumalaa piiloon puutarhan puiden sekaan. Herra Jumala huusi miestä ja
kysyi: "Missä sinä olet?" Mies vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi
puutarhassa. Minua pelotti, koska olen alasti, ja siksi piilouduin."
Herra Jumala kysyi: "Kuka sinulle kertoi, että olet alasti? Oletko
syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?" Mies vastasi:
"Nainen, jonka sinä annoit minulle kumppaniksi, antoi minulle sen puun
hedelmän, ja minä söin." Silloin Herra Jumala sanoi naiselle: "Mitä
oletkaan tehnyt!" Nainen vastasi: "Käärme minut petti, ja minä söin."
Herra Jumala sanoi käärmeelle: - Koska tämän teit, olet kirottu. Toisin
kuin muut eläimet, karja ja pedot, sinun on madeltava vatsallasi ja
syötävä maan tomua niin kauan kuin elät. Ja minä panen vihan sinun ja
naisen välille ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille: ihminen on
iskevä sinun pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän.
Naiselle hän sanoi: - Minä
teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, ja kivulla sinä olet synnyttävä
lapsesi. Kuitenkin tunnet halua mieheesi, ja hän pitää sinua
vallassaan.
Ja miehelle hän sanoi: -
Koska teit niin kuin vaimosi sanoi ja söit puusta, josta minä kielsin
sinua syömästä, niin olkoon maa sinun takiasi kirottu. Kovalla työllä
sinun on hankittava siitä elantosi niin kauan kuin elät. Maa kasvaa
sinulle orjantappuraa ja ohdaketta, mutta sen kasveista joudut ottamaan
ravintosi. Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes tulet maaksi
jälleen, sillä siitä sinut on otettu. Maan tomua sinä olet, maan tomuun
sinä palaat."
EVANKELIUMI:
Mark. 1: 12-13
”Henki ajoi Jeesuksen
autiomaahan. Neljäkymmentä päivää hän oli autiomaassa Saatanan
kiusattavana. Hän eli villieläinten joukossa, ja enkelit pitivät
hänestä huolta.”
*
* *
MITÄ KIUSAUS ON?
Tämän illan messun aihe on Jeesuksen opettamasta Isä Meidän
-rukouksesta. Tiedämme, että Jeesus kokosi Isä Meidän rukoukseen
kaikkein tärkeimmät ja keskeisimmät asiat. Miksi Jeesus halusi tämän
pyynnön yhtenä tärkeimmistä pyynnöistä: ”…äläkä
saata meitä kiusaukseen.” (Matt 6:13 ja Luuk 11:4)
Kreikan kielen
sana peirasmos = kiusaus,
tulee sanajuuresta peira =
yritys, kokemus, koettelemus.
Kiusaus on siis aina kokemus,
ei teoreettinen tieto tai älyllisesti ratkaistava tiedollinen ongelma,
vaan elämys ja kokemus, jonka läpi joutuu elämään, jota ei voi kiertää
ja jossa tilanteessa joutuu tekemään ratkaisuja.
Siitä huolimatta meidän on hyvä
ihan tiedollisesti ja älyllisesti tutkia, mitä kiusaus on, miten se
toimii, mihin se meidät vie ja miten voimme kohdata kiusauksen.
Jeesus tiesi, mitä
kiusaukseen joutuminen merkitsee ja siksi hän liitti tämän pyynnön
”äläkä saata meitä kiusaukseen” Isä Meidän –rukoukseen.
Kiusaus on seurausta
syntiinlankeemuksesta, josta äsken kuulemamme Vanhan Testamentin
tekstikin kertoi.
PAHAN OLEMUS
Pahan läsnäolo ja sen vaikutukset ihmisen, yhteisöjen ja jopa kansojen
elämässä ovat hyvin kouriintuntuvia. Sen vuoksi meidän kannattaa
rehellisesti katsoa, mitä Raamattu selvittää meille pahan
todellisuudesta. Rippikoululaiset, joista useat olivat elämässään
joutuneet kohtaamaan hyvin paljon ristiriitoja, kaaosta, epätoivoa ja
raskaita kohtaloita, olivat aina helpottuneita, kun heidän kanssaan
käytiin läpi pahan todellisuus. Se, miten tässä maailmassa vaikuttaa
Jumalan vastustaja, saatana, perkele, josta Uusi Testamentti käyttää
nimitystä diabolos = sikin
sokin heittelijä, jonka tarkoitus on särkeä ja tuhota se
hyvä, mitä Jumala on tehnyt.
He olivat helpottuneita, ettei
kaikki pahat asiat johdu pelkästään siitä, mitä he itse tai heidän
läheisensä ovat, vaan että sielunvihollinen on pettänyt ihmiset ja
koettaa erottaa heidät Jumalasta ja särkeä ja sekoittaa ihmisten elämän
ja välit.
Jokaisessa
kiusauksessa tapahtuu sama kehitys, minkä kuulimme luettavan äsken
syntiinlankeemuskertomuksessa. Sielunvihollinen eli saatana, Jumalan
vastustaja, houkuttelee ihmistä epäilemään Jumalan selvää sanaa ja
tahtoa. Sen jälkeen se lupaa kaikenlaista hyvää, houkuttelee ja
painostaakin ihmisen toimimaan vastoin Jumalan tahtoa. Mutta
sielunvihollinen pettää aina ihmisen. Sananlaskujen kirjassa sanotaan
20:17 ”Makeaa on petoksella
saatu leipä, mutta pian on suussa pelkkiä kiviä.”
KIUSAUKSEN PETOS
Sielunvihollinen
ei koskaan anna ihmiselle sitä, mitä se kiusauksessa lupaa, vaan aina
pettää ihmisen.
Jeesus sen sijaan ei koskaan
petä ihmistä, vaan täyttää aina sen mitä hän lupaa. Jeesus sanoi
viimeksi ristillä antaessaan henkensä meidän syntiemme sovitukseksi ja
pelastaessaan meidät: ”Se on
täytetty!”
Sen vuoksi meidän on helppo
miettiä, ketä meidän kannattaa seurata elämässämme.
Entä miksi me lankeamme
kiusauksissa? Miksi liitymme ja valitsemme pahan ja syntiin lankeamisen
sen sijaan, että vastustaisimme kiusausta emmekä suostuisi siihen?
Syy on kerrottu kuulemassamme
syntiinlankeemuskertomuksessa. He suostuivat kuuntelemaan kiusaajaa,
epäilivät Jumalan sanaa ja rikkoivat Jumalan selkeän tahdon. He
turmeltuivat ja heistä tuli syntisiä ihmisiä. Synnin todellisuus ja
turmelus ei rajoittunut kuitenkaan vain heihin. Me olemme samaa
ihmiskuntaa, me saamme jo perintönä tämän syntisyyden ja
turmeltuneisuuden, synti ei tule jostain ulkoapäin meihin, vaan se on
jo meissä sisäsyntyisenä ja osana meitä.
PERISYNNIN VALLASSA
Perisynti on kuin
ovenkahva, josta sielunvihollinen ottaa kiinni, pitää lujassa
otteessaan ja vie meitä.
Tavallisen ovenkahvan voi
ruuvata irti eikä ovea voi sen jälkeen avata. Perisyntiä ei
voi irrottaa ruuvaamalla meistä, koska se on osa meitä itseämme, meidän
olemustamme. (Mark 7:15-22) Siksi kiusauksella on niin kohtalokas valta
meihin ja Jeesus rukoili, ettemme joutuisi kiusaukseen.
Paavali, joka hyvin syvästi
näki kaikki asiat, kirjoittaa Roomalaiskirjeen 7:14-15 : ”…Minä sitä vastoin olen turmeltunut
ihminen, synnin orjaksi myyty. En edes ymmärrä, mitä teen: en tee sitä,
mitä tahdon, vaan sitä, mitä vihaan.”
Syy kiusauksen ja pahan valtaan
meissä, meidän sisimmässämme olemme me itse. Paavali tiesi, että meissä ei ole
mitään hyvää luonnostamme. Sen tähden tarvittiin, että Jeesus tuli
ihmiseksi ja pelastaa meidät yksin armosta, ei minkään meissä olevan
perustelun, hyvyyden tai ansion tähden, koska meissä ei ole
luonnostamme mitään sellaista.
KIUSAUSTEN VOITTAJA
Heprealaiskirjeen kirjoittaja sanoo Hepr 2: 14-18 ”Nämä lapset ovat ihmisiä, lihaa ja
verta, ja siksi hänkin tuli ihmiseksi, heidän kaltaisekseen. Siten hän
kykeni kuolemallaan riistämään vallan kuoleman valtiaalta, Saatanalta,
ja päästämään vapaiksi kaikki, jotka kuoleman pelosta olivat koko
ikänsä olleet orjina. Hän ei siis ota suojelukseensa enkeleitä - hän
ottaa suojelukseensa Abrahamin suvun. Niinpä hänen oli tultava joka
suhteessa veljiensä kaltaiseksi, jotta hänestä tulisi armahtava ja
uskollinen ylipappi ja hän voisi Jumalan edessä sovittaa kansansa
synnit. Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset, hän
kykenee auttamaan niitä, joita koetellaan.”
Jeesus
pystyi voittamaan kiusaukset – niin kuin evankeliumiteksti kertoo –
sillä hän oli vapaa perisynnistä. Hänessä ei ollut sitä kahvaa, josta
sielunvihollinen olisi voinut ottaa kiinni ja johdattaa kiusaukseen.
Sen tähden Jeesus voitti kiusaukset ja viimein ristinkuolemallaan
voitti ja musersi käärmeen pään ja kokonaan sielunvihollisen ja pahan
vallan, niin kuin syntiinlankeemuskertomuksen lopussa luvattiin.
VANHA JA UUSI LUOMUS MEISSÄ
Meissä syntisissä
ihmisissä, näiden raamien sisäpuolella elää uusi ja vanha luomus.
Meissä elää niin kauan kuin tätä elämää kestää perisynti, sen turmelus
ja syyllisyys ja Jumalaa vastustava halu ja taipumus. Mutta meissä on
myös uusi elämä, jonka Jumala on kasteessa jo synnyttänyt meihin ja
joka elämän matkan varrella syvenee ja suurenee.
Paavali kirjoittaa Room 6: 3-5.
”Tiedättehän, että meidät
kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen
kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus
Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. Jos kerran yhtäläinen
kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme
kuolleista niin kuin hän.”
Sitten kun tämä elämä päättyy,
niin se vanha ihminen ja turmeltunut luonto kuolevat ja jäävät tänne.
Taivaassa on vain se uusi luomus, ilman syntiä, pahaa, kipua tai
tuskaa.
Miten voimme
toimia, ettei kiusaus saisi meistä otetta ja erotettua meitä Jumalasta
niin kuin sielunvihollinen tahtoo. Olen ehkä joskus kertonut, että
Kiinassa lähetyssaarnaajan luokse tuli kerran eräs kastekoulua käyvä
henkilö, joka halusi kääntyä kristinuskoon. Hän oli ahdistunut ja
lähetyssaarnaaja kysyi häneltä, mikä häntä vaivaa. Mies vastasi, että
häntä pelottaa, sillä hän pelkää, miten hänen käy, voiko hän tulla
kristityksi. Hän sanoi, että hänellä on sellainen olo kuin hänen
sisällään tappelisi kaksi koiraa, musta koira ja valkoinen koira. Häntä
pelottaa, koska hän ei tiedä, kumpi näistä koirista voittaa lopulta.
Lähetyssaarnaaja mietti hetken ja sanoi sen jälkeen: ”Se koira voittaa,
jota sinä ruokit!”
REHELLISYYS
ITSELLEEN JA JUMALALLE
Meitä auttaa se, että olemme rehellisiä itsellemme ja Jumalalle. Olemme
valmiita kohtaamaan oman pahuutemme, vaikuttimemme, halumme,
toimintamme ja sen seuraukset. Minua on loukannut paljon USA:n
edellisen presidentin puhe ”pahan akselista”. Hän ulkoisti – niin kuin
nykyisin kaikki aina ulkoistetaan – pahan muutamien leimaamiensa
ulkovaltojen syyksi ja nimesi heidät pahan akseliksi. Pahan akseli ei
kuitenkaan mene maiden tai kansojen tai ihmisten välillä, vaan pahan
akseli kulkee meidän jokaisen sisällä, meissä itsessämme.
Älä siis pelkää
kohdata rehellisesti oman sisimpäsi kaikkia asioita. Jeesus tuli meidän
kaltaiseksemme ilman syntiä, jotta hän saattoi sekä sovittaa meidän
syntimme meidän puolestamme että ymmärtää meitä kaikissa
kiusauksissamme. Meillä on täysi sovitus ilman meidän kelvollisuuttamme
tai että meissä olisi mitään sellaista, mikä oikeuttaisi
meidät anteeksiantamukseen – se on kokonaan, vain ja
ainoastaan Jumalan suurta armoa.
VIISAS NEUVO
Tuomas-messun
saarnasta on ohjeissa maininta, että sen kesto on 10, korkeintaan 15
minuuttia. En ole katsonut kelloa, joten en tiedä paljonko
aikaa olen kuluttanut, mutta päätän tämänpäiväiseen asiaan.
Olen ollut tänään ensimmäisen
lapsenlapsemme konfirmaatiojuhlassa ja tämä on ollut hyvin koskettava
päivä. Käytin puheenvuoron hänen kotonaan juhlakahveilla ja muistelin
mm. sitä, miten tämä lapsenlapsi 3-4 vuotiaana opetti minulle
paljon:
Olin luvannut käydä hänen
luonaan, mutta jostain syystä en ollut kuitenkaan mennyt sovittuna
ajankohtana. Hän oli odottanut kovasti. Sitten oli kulunut pari tuntia
ja hänen äitinsä oli soittanut, ettei Jaskaa ollut tullut vaikka hän
oli luvannut tulla. Vaimoni sanoi minulle, että soita nyt tälle
lapselle, kun hän on turhaan odottanut. Minä soitin ja aloin selitellä,
että miksi nyt näin oikein onkaan käynyt. Tämä 4-vuotias kuunteli
hetken, sitten hän sanoi vain: ”Älä selitä, vaan pyydä anteeksi!”
Tässä on meillekin hyvä ohje
kiusausten ja lankeemusten keskellä.