Tuomas-messun saarna 1.3.2009
klo 18 Järvenpään kirkossa


1.paastonajan sunnuntai 3.vuosikerta


Messun aihe:


ÄLÄKÄ SAATA MEITÄ KIUSAUKSEEN

TEKSTIT:
Vanhan Testamentin teksti :
1. Moos. 3: 1-7, 8-19
”Käärme oli kavalin kaikista eläimistä, jotka Herra Jumala oli luonut. Se sanoi naiselle: "Onko Jumala todella sanonut: 'Te ette saa syödä mistään puutarhan puusta'?" Nainen vastasi käärmeelle: "Kyllä me saamme syödä puutarhan puiden hedelmiä. Vain siitä puusta, joka on keskellä paratiisia, Jumala on sanonut: 'Älkää syökö sen hedelmiä, älkää edes koskeko niihin, ettette kuolisi.'" Silloin käärme sanoi naiselle: "Ei, ette te kuole. Mutta Jumala tietää, että niin pian kuin te syötte siitä, teidän silmänne avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia, niin että tiedätte kaiken, sekä hyvän että pahan." Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi.
Silloin heidän silmänsä avautuivat, ja he huomasivat olevansa alasti. He sitoivat yhteen viikunanlehtiä ja kietoivat ne vyötärölleen.
Kun iltapäivä viileni, he kuulivat Jumalan kävelevän puutarhassa. Silloin mies ja nainen menivät Jumalaa piiloon puutarhan puiden sekaan. Herra Jumala huusi miestä ja kysyi: "Missä sinä olet?" Mies vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi puutarhassa. Minua pelotti, koska olen alasti, ja siksi piilouduin." Herra Jumala kysyi: "Kuka sinulle kertoi, että olet alasti? Oletko syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?" Mies vastasi: "Nainen, jonka sinä annoit minulle kumppaniksi, antoi minulle sen puun hedelmän, ja minä söin." Silloin Herra Jumala sanoi naiselle: "Mitä oletkaan tehnyt!" Nainen vastasi: "Käärme minut petti, ja minä söin." Herra Jumala sanoi käärmeelle: - Koska tämän teit, olet kirottu. Toisin kuin muut eläimet, karja ja pedot, sinun on madeltava vatsallasi ja syötävä maan tomua niin kauan kuin elät. Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille: ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi, ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän.
Naiselle hän sanoi: - Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi. Kuitenkin tunnet halua mieheesi, ja hän pitää sinua vallassaan.
Ja miehelle hän sanoi: - Koska teit niin kuin vaimosi sanoi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua syömästä, niin olkoon maa sinun takiasi kirottu. Kovalla työllä sinun on hankittava siitä elantosi niin kauan kuin elät. Maa kasvaa sinulle orjantappuraa ja ohdaketta, mutta sen kasveista joudut ottamaan ravintosi. Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinut on otettu. Maan tomua sinä olet, maan tomuun sinä palaat."

EVANKELIUMI:
Mark. 1: 12-13
”Henki ajoi Jeesuksen autiomaahan. Neljäkymmentä päivää hän oli autiomaassa Saatanan kiusattavana. Hän eli villieläinten joukossa, ja enkelit pitivät hänestä huolta.”

* * *

MITÄ KIUSAUS ON?
 
Tämän illan messun aihe on Jeesuksen opettamasta Isä Meidän -rukouksesta. Tiedämme, että Jeesus kokosi Isä Meidän rukoukseen kaikkein tärkeimmät ja keskeisimmät asiat. Miksi Jeesus halusi tämän pyynnön yhtenä tärkeimmistä pyynnöistä: ”…äläkä saata meitä kiusaukseen.” (Matt 6:13 ja Luuk 11:4)

Kreikan kielen sana peirasmos = kiusaus, tulee sanajuuresta peira = yritys, kokemus, koettelemus
Kiusaus on siis aina kokemus, ei teoreettinen tieto tai älyllisesti ratkaistava tiedollinen ongelma, vaan elämys ja kokemus, jonka läpi joutuu elämään, jota ei voi kiertää ja jossa tilanteessa joutuu tekemään ratkaisuja. 
Siitä huolimatta meidän on hyvä ihan tiedollisesti ja älyllisesti tutkia, mitä kiusaus on, miten se toimii, mihin se meidät vie ja miten voimme kohdata kiusauksen.

Jeesus tiesi, mitä kiusaukseen joutuminen merkitsee ja siksi hän liitti tämän pyynnön ”äläkä saata meitä kiusaukseen” Isä Meidän –rukoukseen.
Kiusaus on seurausta syntiinlankeemuksesta, josta äsken kuulemamme Vanhan Testamentin tekstikin kertoi.

PAHAN OLEMUS
 
Pahan läsnäolo ja sen vaikutukset ihmisen, yhteisöjen ja jopa kansojen elämässä ovat hyvin kouriintuntuvia. Sen vuoksi meidän kannattaa rehellisesti katsoa, mitä Raamattu selvittää meille pahan todellisuudesta. Rippikoululaiset, joista useat olivat elämässään joutuneet kohtaamaan hyvin paljon ristiriitoja, kaaosta, epätoivoa ja raskaita kohtaloita, olivat aina helpottuneita, kun heidän kanssaan käytiin läpi pahan todellisuus. Se, miten tässä maailmassa vaikuttaa Jumalan vastustaja, saatana, perkele, josta Uusi Testamentti käyttää nimitystä diabolos = sikin sokin heittelijä, jonka tarkoitus on särkeä ja tuhota se hyvä, mitä Jumala on tehnyt.

He olivat helpottuneita, ettei kaikki pahat asiat johdu pelkästään siitä, mitä he itse tai heidän läheisensä ovat, vaan että sielunvihollinen on pettänyt ihmiset ja koettaa erottaa heidät Jumalasta ja särkeä ja sekoittaa ihmisten elämän ja välit.

Jokaisessa kiusauksessa tapahtuu sama kehitys, minkä kuulimme luettavan äsken syntiinlankeemuskertomuksessa. Sielunvihollinen eli saatana, Jumalan vastustaja, houkuttelee ihmistä epäilemään Jumalan selvää sanaa ja tahtoa. Sen jälkeen se lupaa kaikenlaista hyvää, houkuttelee ja painostaakin ihmisen toimimaan vastoin Jumalan tahtoa. Mutta sielunvihollinen pettää aina ihmisen. Sananlaskujen kirjassa sanotaan 20:17 ”Makeaa on petoksella saatu leipä, mutta pian on suussa pelkkiä kiviä.”

KIUSAUKSEN PETOS
 
Sielunvihollinen ei koskaan anna ihmiselle sitä, mitä se kiusauksessa lupaa, vaan aina pettää ihmisen.
Jeesus sen sijaan ei koskaan petä ihmistä, vaan täyttää aina sen mitä hän lupaa. Jeesus sanoi viimeksi ristillä antaessaan henkensä meidän syntiemme sovitukseksi ja pelastaessaan meidät: ”Se on täytetty!”
Sen vuoksi meidän on helppo miettiä, ketä meidän kannattaa seurata elämässämme.

Entä miksi me lankeamme kiusauksissa? Miksi liitymme ja valitsemme pahan ja syntiin lankeamisen sen sijaan, että vastustaisimme kiusausta emmekä suostuisi siihen?
Syy on kerrottu kuulemassamme syntiinlankeemuskertomuksessa. He suostuivat kuuntelemaan kiusaajaa, epäilivät Jumalan sanaa ja rikkoivat Jumalan selkeän tahdon. He turmeltuivat ja heistä tuli syntisiä ihmisiä. Synnin todellisuus ja turmelus ei rajoittunut kuitenkaan vain heihin. Me olemme samaa ihmiskuntaa, me saamme jo perintönä tämän syntisyyden ja turmeltuneisuuden, synti ei tule jostain ulkoapäin meihin, vaan se on jo meissä sisäsyntyisenä ja osana meitä.

PERISYNNIN VALLASSA
 
Perisynti on kuin ovenkahva, josta sielunvihollinen ottaa kiinni, pitää lujassa otteessaan ja vie meitä.
Tavallisen ovenkahvan voi ruuvata irti eikä ovea voi sen jälkeen avata. Perisyntiä ei voi irrottaa ruuvaamalla meistä, koska se on osa meitä itseämme, meidän olemustamme. (Mark 7:15-22) Siksi kiusauksella on niin kohtalokas valta meihin ja Jeesus rukoili, ettemme joutuisi kiusaukseen.
Paavali, joka hyvin syvästi näki kaikki asiat, kirjoittaa Roomalaiskirjeen 7:14-15 : ”…Minä sitä vastoin olen turmeltunut ihminen, synnin orjaksi myyty. En edes ymmärrä, mitä teen: en tee sitä, mitä tahdon, vaan sitä, mitä vihaan.”
Syy kiusauksen ja pahan valtaan meissä, meidän sisimmässämme olemme me itse. Paavali tiesi, että meissä ei ole mitään hyvää luonnostamme. Sen tähden tarvittiin, että Jeesus tuli ihmiseksi ja pelastaa meidät yksin armosta, ei minkään meissä olevan perustelun, hyvyyden tai ansion tähden, koska meissä ei ole luonnostamme mitään sellaista.

KIUSAUSTEN VOITTAJA
 
Heprealaiskirjeen kirjoittaja sanoo Hepr 2: 14-18 ”Nämä lapset ovat ihmisiä, lihaa ja verta, ja siksi hänkin tuli ihmiseksi, heidän kaltaisekseen. Siten hän kykeni kuolemallaan riistämään vallan kuoleman valtiaalta, Saatanalta, ja päästämään vapaiksi kaikki, jotka kuoleman pelosta olivat koko ikänsä olleet orjina. Hän ei siis ota suojelukseensa enkeleitä - hän ottaa suojelukseensa Abrahamin suvun. Niinpä hänen oli tultava joka suhteessa veljiensä kaltaiseksi, jotta hänestä tulisi armahtava ja uskollinen ylipappi ja hän voisi Jumalan edessä sovittaa kansansa synnit. Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset, hän kykenee auttamaan niitä, joita koetellaan.”

Jeesus pystyi voittamaan kiusaukset – niin kuin evankeliumiteksti kertoo – sillä hän oli vapaa perisynnistä. Hänessä ei ollut sitä kahvaa, josta sielunvihollinen olisi voinut ottaa kiinni ja johdattaa kiusaukseen. Sen tähden Jeesus voitti kiusaukset ja viimein ristinkuolemallaan voitti ja musersi käärmeen pään ja kokonaan sielunvihollisen ja pahan vallan, niin kuin syntiinlankeemuskertomuksen lopussa luvattiin.

VANHA JA UUSI LUOMUS MEISSÄ
 
Meissä syntisissä ihmisissä, näiden raamien sisäpuolella elää uusi ja vanha luomus. Meissä elää niin kauan kuin tätä elämää kestää perisynti, sen turmelus ja syyllisyys ja Jumalaa vastustava halu ja taipumus. Mutta meissä on myös uusi elämä, jonka Jumala on kasteessa jo synnyttänyt meihin ja joka elämän matkan varrella syvenee ja suurenee.
Paavali kirjoittaa Room 6: 3-5. ”Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa. Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän.”
Sitten kun tämä elämä päättyy, niin se vanha ihminen ja turmeltunut luonto kuolevat ja jäävät tänne. Taivaassa on vain se uusi luomus, ilman syntiä, pahaa, kipua tai tuskaa.

Miten voimme toimia, ettei kiusaus saisi meistä otetta ja erotettua meitä Jumalasta niin kuin sielunvihollinen tahtoo. Olen ehkä joskus kertonut, että Kiinassa lähetyssaarnaajan luokse tuli kerran eräs kastekoulua käyvä henkilö, joka halusi kääntyä kristinuskoon. Hän oli ahdistunut ja lähetyssaarnaaja kysyi häneltä, mikä häntä vaivaa. Mies vastasi, että häntä pelottaa, sillä hän pelkää, miten hänen käy, voiko hän tulla kristityksi. Hän sanoi, että hänellä on sellainen olo kuin hänen sisällään tappelisi kaksi koiraa, musta koira ja valkoinen koira. Häntä pelottaa, koska hän ei tiedä, kumpi näistä koirista voittaa lopulta. Lähetyssaarnaaja mietti hetken ja sanoi sen jälkeen: ”Se koira voittaa, jota sinä ruokit!”

REHELLISYYS ITSELLEEN JA JUMALALLE
 
Meitä auttaa se, että olemme rehellisiä itsellemme ja Jumalalle. Olemme valmiita kohtaamaan oman pahuutemme, vaikuttimemme, halumme, toimintamme ja sen seuraukset. Minua on loukannut paljon USA:n edellisen presidentin puhe ”pahan akselista”. Hän ulkoisti – niin kuin nykyisin kaikki aina ulkoistetaan – pahan muutamien leimaamiensa ulkovaltojen syyksi ja nimesi heidät pahan akseliksi. Pahan akseli ei kuitenkaan mene maiden tai kansojen tai ihmisten välillä, vaan pahan akseli kulkee meidän jokaisen sisällä, meissä itsessämme.

Älä siis pelkää kohdata rehellisesti oman sisimpäsi kaikkia asioita. Jeesus tuli meidän kaltaiseksemme ilman syntiä, jotta hän saattoi sekä sovittaa meidän syntimme meidän puolestamme että ymmärtää meitä kaikissa kiusauksissamme. Meillä on täysi sovitus ilman meidän kelvollisuuttamme tai että meissä olisi mitään sellaista, mikä oikeuttaisi meidät  anteeksiantamukseen – se on kokonaan, vain ja ainoastaan Jumalan suurta armoa.

VIISAS NEUVO
 
Tuomas-messun saarnasta on ohjeissa maininta, että sen kesto on 10, korkeintaan 15 minuuttia.  En ole katsonut kelloa, joten en tiedä paljonko aikaa olen kuluttanut, mutta päätän tämänpäiväiseen asiaan.
Olen ollut tänään ensimmäisen lapsenlapsemme konfirmaatiojuhlassa ja tämä on ollut hyvin koskettava päivä. Käytin puheenvuoron hänen kotonaan juhlakahveilla ja muistelin mm. sitä, miten tämä lapsenlapsi 3-4 vuotiaana opetti minulle paljon: 
Olin luvannut käydä hänen luonaan, mutta jostain syystä en ollut kuitenkaan mennyt sovittuna ajankohtana. Hän oli odottanut kovasti. Sitten oli kulunut pari tuntia ja hänen äitinsä oli soittanut, ettei Jaskaa ollut tullut vaikka hän oli luvannut tulla. Vaimoni sanoi minulle, että soita nyt tälle lapselle, kun hän on turhaan odottanut. Minä soitin ja aloin selitellä, että miksi nyt näin oikein onkaan käynyt. Tämä 4-vuotias kuunteli hetken, sitten hän sanoi vain: ”Älä selitä, vaan pyydä anteeksi!”
Tässä on meillekin hyvä ohje kiusausten ja lankeemusten keskellä. 



paluu saarnojen sivulle

paluu Orvokin ja Jaakon kotisivulle

sivu päivitetty 5.3.2009