Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, Isän Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien meidän kanssamme.
JEESUKSEN TIEN ETENEMINEN
Kiirastorstai on ainutlaatuinen päivä kristikunnan historiassa ja myös kirkkovuoden kulussa.
Jeesuksen tie, maanpäällinen elämä, joka alkoi joulusta, = Jumala tuli ihmiseksi ja
"Jumala tuli meidän keskellemme", Jumala astui alas taivaasta ihmisen luokse…
- Hänellä oli Jumalan muoto, mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan olla Jumalan vertainen
- vaan luopui omastaan. Hän otti orjan muodon ja tuli ihmisten kaltaiseksi. Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa,
- hän alensi itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, ristinkuolemaan asti.
Se tie jatkuu kiirastorstaina yhteiselle aterialle.
- Jumalan Poika aterioi syntisten ihmisten kanssa.
- Jumalan Poika ottaa "orjan muodon" ja tekee orjan,
halpa-arvoisimman palvelijan työt = pesee ruokavieraiden jalat.
Pestyään heidän jalkansa Jeesus puki viitan ylleen ja asettui taas aterialle. Hän sanoi heille:
»Ymmärrättekö te, mitä teille tein? Te puhuttelette minua opettajaksi
ja herraksi, ja oikein teette: sehän minä olen. Jos nyt minä, teidän
herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän
pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte
saman minkä minä tein teille.»
Tällainen perinne on edelleen ortodoksisessa ja katolisessa kirkossa =
jalkojen pesu ja joissakin protestanttisissakin kirkoissa.
Englanninkielisessä ympäristössä kiirastorstain nimi onkin siksi Maundy Thursday.
KIIRA?
Suomenkielinen sana kiirastorstai viittaa pesemiseen
(ruotsinkielen kautta tuleva) (sanasta skära = puhdistaa;
kansanuskomuksissa kiira on myös ollut paha, joka on karkotettu
pihapiiristä).
Mikä on sitten kiirastorstain sanoma meille tämän suomenkielisen sanan
valossa. Puhdistetaan paha pois pihapiiristä. Me tiedämme, että paha ei
lähde meistä, synti ei väisty meistä tämän elämän aikana. Toinen
todellisuus alkaa kuoleman jälkeen ikuisessa elämässä. Silloin synti
jää tänne ja ikuinen onnellisuus ja hyvyys ovat todellisuutta.
Kiirastorstaina Jumalan Pojan alentuminen, jouluna alkanut ihmiseksi
tuleminen kertoo, että Jumalan pyhyys ja puhtaus tulee Jeesuksessa
meidän keskellemme, eikä vain keskellemme, vaan meihin. Aivan samoin
kuin me ehtoollisessa syömme ja juomme Kristuksen ruumiin ja veren
sakramentin, ehtoollisaineet tulevat meihin, taivaallinen ruoka ja
juoma ravitsevat meidät, antavat meille uuden voiman ja uuden elämän,
uuden anteeksiantamuksen ja tekevät meidät vakuuttuneiksi siitä, että
Jeesus Kristus on meidän sovittajamme, Herramme ja Vapahtajamme.
Kristus sulautuu meihin, meidän elämäämme ja sen todellisuuteen,
arkiseen päivään.
Jos Kristus toimisi "pahan karkottajana", jolloin kiira, paha
karkotetaan pois pihapiiristä, hänen pitäisi karkottaa meidät pois
pihapiiristämme, kotoamme, täältä kirkosta jne., sillä me olemme
syntisiä ja pahoja ihmisiä halusimmepa sitä tai emme, synti asuu meissä
hautaan asti.
(Tämä karkottaminenhan tapahtui, kun Jumala karkotti ensimmäiset ihmiset paratiisista sen portista itään.)
JEESUS JA MEIDÄN PAHUUTEMME
Nyt tie kulkee toisinpäin. Jumalan pyhyys ja puhtaus laskeutuu
Jeesuksessa meidän keskellemme, pahuuden ja synnin keskelle ja Kristus
antaa ruumiinsa ja verensä sakramentin syntisille ja pahoille
ihmisille.
Paha meissä 'rauhoittuu' vain niin, että pois ajamisen ja hylkäämisen
sijasta Jumala tulee meidän luoksemme ja Kristuksen muodossa palvelee
meitä viimeiseen asti ja rakastaa meitä ja lähtee yhteyteen kanssamme.
EHTOOLLLISPÖYDÄSSÄ SINUA ODOTETAAN
Tervetuloa kaikki pois poikenneet, pois potkitut, yhteydestään
erotetut, muiden ja itsenne tuomitsemat seurakuntalaiset, tervetuloa
ehtoollispöytään, kristillisen kirkon ehtoollisyhteyteen toinen
toisemme ja seurakunnan Herran, Jeesuksen Kristuksen kanssa. Tapahtuipa
meidän elämässämme mitä tahansa, niin meidän oikea paikkamme on
seurakunnan yhteisessä ehtoollispöydässä Kristuksen silmien alla.
Älä siis pelkää tulla ehtoolliselle, se on syntisten ateria, olemme
kaikki siinä alttarin ääressä yhtenä syntisten joukkona, jossa on vain
yksi pyhä, puhdas ja synnitön = Jeesus Jumalan Poika, joka antaa
itsensä meille, meidän edestämme.
* * *
* * *
Raamatullisena pääaiheena on ehtoollisen asettaminen. Lisäksi on
kiirastorstaina vanhastaan muisteltu Jeesusta, joka pesee opetuslasten
jalat.
Katolisessa maailmassa kiirastorstai on ollut ripittäytymispäivä. Tähän
viittaa sen suomalainen nimikin (sanasta skära = puhdistaa;
kansanuskomuksissa kiira on myös ollut paha, joka on karkotettu
pihapiiristä). Latinan dies viridium (= vihreiden oksien päivä) liittyy
niin ikään kiirastorstaihin ripittäytymispäivänä: ehtoollisyhteydestä
erotetut otettiin takaisin seurakunnan yhteyteen ja heistä tuli jälleen
Kristus-viinipuun tuoreita oksia. Saksan Gründonnerstag (= vihreä
torstai) on käännös latinasta. Jotkut ovat selittäneet sen tulevan
itkemistä tarkoittavasta sanasta grünen (greinen) ja viittaavan
katumuksentekijöiden kyyneleihin.
Englannin Maundy Thursday viittaa kiirastorstain jalkojen pesuun, joka
on päivän viettoon kuuluva kirkollinen seremonia mm. ortodoksisessa ja
katolisessa kirkossa sekä eräissä protestanttisissa yhteisöissä. Se
palauttaa mieliin Jeesuksen käskyn, että kristittyjen tulee rakastaa ja
palvella toisiaan.
Kiirastorstain aihe on kertomus Jeesuksen ja hänen opetuslastensa
viimeisestä yhteisestä ateriasta ja pyhän ehtoollisen asettamisesta.
Raamatuntekstit avaavat erilaisia näkökulmia alttarin sakramentin
sisältöön: näitä ovat uuden liiton ateria, Jeesuksen uhrikuoleman
muisto, syntien anteeksiantaminen, kiitos ja ilo, taivaallisen juhlan
odotus ja murretun leivän luoma yhteys.
Kiirastorstain jumalanpalveluksen päätteeksi alttari voidaan riisua
liturgisista esineistä ja vaatteista (ks. Jumalanpalvelusten kirja).