Hyvää suvisunnuntaita teille Koposten sukuseuran jäsenet!
Olen Jaakko Harjuvaara ja siirtynyt emeritukseksi Järvenpään
kirkkoherran ja Tuusulan rovastikunnan lääninrovastin virasta yli 8
vuotta sitten. Minulla on ilo olla puhumassa teille täällä Tuusulan
sankarihaudalla, jossa olen kymmeniä kertoja ollut laskemassa
seppeleitä itsenäisyyspäivänä ja kaatuneiden muistopäivänä Järvenpään
kaupungin ja seurakunnan yhteisessä lähetystössä.
Tälle paikalle Tuusulan isännät rakensivat ensimmäisen kirkkonsa
v.1643. Sen ensimmäisen kirkon muistokiven, mustan graniittipaaden,
näette nykyisen kirkon vieressä oikealla puolellanne. Kerrotaan
historiassa, että
tuusulalaisia isäntiä kohdeltiin vähän kaltoin, kun he kävivät täältä
asti Sipoon kirkossa. Kirkon hämärässä asehuoneessa sipoolaiset isännät
kamppasivat Tuusulan sivukylältä tulleita isäntiä.
Kerrotaan myös seuraavasta tapauksesta. Tuomiokapituli oli määrännyt,
että Sipoon kirkossa pidettiin sunnuntaisin klo 10 ruotsinkielinen
jumalanpalvelus ja klo 12 väentuvassa suomenkielinen jumalanpalvelus.
Tuusulalaiset talonpojat olivat kävelleet heinäkuun helteisenä
sunnuntaina
puolen päivän aikaan Sipoon kirkolle suomenkielistä jumalanpalvelusta
varten. Kirkkoherra oli jo ratsun selässä lähdössä muualle. Talonpojat
sanoivat, että heille kuuluu olla klo 12 väentuvassa suomenkielinen
jumalanpalvelus ja he ovat sitä varten tulleet tänne.
Kirkkoherra oli vastannut ratsun selästä: ”Jos ette voi tulla
ruotsinkielisten kanssa klo 10 kirkkoon, niin painukaa helvettiin!”
Ei siis ole ihme, että tuusulalaiset talonpojat halusivat oman
kappeliseurakunnan ja kirkon. Ratsumestari Lauri Niilonpoika Stålhana
lähti ajamaan asiaa ja v. 1643 Thusian kylän Kaukjärven niemelle
saatiin kapitulilta lupa rakentaa oma kirkko. Se oli käytössä 90 vuotta
ja purettiin ränsistyneenä pois ja 1.11.1743 vihittiin käyttöön uusi
kirkko samalle paikalla.
Kellotapuli on ollut tuolla omalla paikallaan vuodesta 1650 - tien
vieressä kutsumassa ihmisiä kirkkoon.
On arvioitu, että tähän kirkon ympärillä olevaan
kirkkopuistoon on vuosisatojen aikana haudattu n. 20 000 vainajaa.
Nykyisin saa haudata vain museoviraston luvalla. Uusi iso hautausmaa on
vähän matkan päässä Paijalan nummella.
Tänne haudattiin talvisodan aikana 30 arkkua + 13 kentälle jääneinä.
Jatkosodan aikana sankarivainajia tuli yhä enemmän ja enemmän. Alue oli
liian pieni. Sitä täytyi laajentaa ja kirkkoon päin ei ollut tilaa.
Vuonna 1943 oli isäntiä yhteensä 20 hevosen ja kärryjen kanssa ajamassa
lisämaata tänne rantaan päin, jotta tilaa saatiin uusille
sankarivainajille. Jatkosodan aikana haudattiin 107 arkkua ja 20
kentälle jääneitä, yhteensä molempien sotien aikana 170.
Joukossa oli yksi nainen, lotta Hilda Lovisa Paju (26.12.1913 –
23.12.1943). Hän työskenteli voimiaan säästelemättä Syvärin
kaupungissa muonitustöissä, jotta rintamalla olevat miehet saivat
ruokaa ja jaksoivat taistella ylivoimaista vihollista vastaan. Hilda
Paju uupui sydänhalvaukseen tässä työssään ja hänen leposijansa
on sankarihaudassa.
Tämän jälkeen haudattiin vielä yksi sodan vammoihin kuollut
sankarivainaja 8.4.1945. Sen jälkeen todettiin, ettei enää ole
tilaa enempää käytettävissä. Kuitenkin - Ihantalan taisteluissa kuollut
tuusulalainen sankarivainaja - etsintä työn tuloksena - sai pienessä
valkoisessa arkussa syksyllä 2003, 59 vuotta sodan päättymisen jälkeen
viimeisen leposijansa vuosikymmeniä aikaisemmin haudattujen
sankariveljien ja -sisaren vierelle.
Lisäksi Kellokosken sankarihaudassa on 4 sankarivainajaa, Paijalan
hautausmaalla on Terijoelle jääneiden vainajien muistomerkki ja
vakaumuksensa puolesta kuolleiden muistomerkki. Tuusulalaisia
sankarivainajia on perhehaudoissa eri puolilla ja tuusulalainen
talvisodan ensimmäinen sankarivainaja (+ 7.12.1939) oli haudattu jo
joulukuussa 1939 Messukylän hautausmaahan.
Sen tähden seistessämme täällä sankarihauta-alueella, me muistamme
samalla kaikkia muita sotiemme vainajia eri puolilla Suomea. Rakel
Liehu sanoi runokokoelmansa nimessä syvän viisauden: ”Ihmisen murhe on
yhteinen”
Suunnitelmat tämän sankarihauta-alueen suhteen toteutettiin ensin v
1940 taiteilija Ilmari Virkkalan luonnoksen pohjalta. Sitten v 1944
arkkitehti Veikko Larkas jatkoi suunnittelua alueen laajetessa sodan
aikana, mutta sairastui ja työ jäi kesken. Lopullinen suunnittelu
jatkui v 1947 alkaen arkkitehti Ola Mannströmin toimesta ja valmistui v
1952 ja siihen sisältyi myös sankaripatsas, jonka tiukan kilpailun
jälkeen voitti Rakel Koivisto ehdotuksellaan ”Paluuton tie” ja se
paljastettiin 24.5.1953 kaatuneitten muistopäivänä. Minulla on hämärä
muisto mielessäni, että olisin ollut perheemme kanssa silloin täällä
paikalla.
Kun patsaan nimi on ”Paluuton tie”, niin sen ajatuksen mukaan
mielestäni lumipukuisten hahmojen pitäisi olla kulkemassa meistä
poispäin paluuttomalla tiellään selkä meihin päin?
Nyt patsaan hahmot katsovat kuitenkin meihin päin sieltä, minne he ovat
jo menneet
ja mekin olemme kerran menossa.
Luen teille vaimoni
isän ainoasta kirjeestä rintamalta vaimolleen ja
neljälle pienelle lapselleen ja viides oli syntymässä muutaman viikon
kuluttua. Hän tiesi talvisotaan lähtiessään, ettei enää palaa kotiin
rakkaidensa luokse ja kirjoitti pikkujoulun, adventin kynnyksellä
kirjeessään:
”…ikävä on minun teidät jättää
tänne maailmaan orvoiksi, mutta tämä tilanne on nykyisin hyvin vakava
ja maamme on siksi pieni, että sen puolesta on jokaisen kykenevän
miehen ja naisen seisottava...
…Alan lopettaa tähän ja on sydämessäni viellä puhdas usko
Kaikkivaltiaan Jumalan rajattomaan voimaan, että niin toivottamalta kun
näyttääkin, viellä hänen apunsa voi tämän tilanteen pelastaa…vaan jos
kuitenkin on niin määrätty, että meidän nyt erota täytyy, jätän teidät
hellästi näin hyvästi, surut sydämessäni painaen, uskossa, että Jumala
teistä ja teidän tulevaisuudestanne huolen pitää ja sen tähden käyn
levolle, koska toiset nukkuvat.
Ne sanat, jotka tästä voitte opetuksen sanoiksi (huom. kirje
oli paljon
pidempi)
ottaa, toivon teidän,
rakkaat lapseni elämänne valkeaan
kirjaan muistiin kirjoittamaan, että saisitte sieltä elämänne
taipaleella avuksenne ottaa. En pelkää kuolemaa – joka edessäni
häämöittää tällä kerralla, sillä Joulun Sankari on synti sovittanut ja
sen tähden aina kuin tämä kirje teille iloista Joulua toivottaa,
muistakaa, että kerran luona Herran tavataan.
Rakas Einonne teitä tervehtien.
Säilytä, Aili, tämä lapsille! Einosi! ”
Terijoen muistomerkissä on kaiverrettuna sanat: ”Sen suurempaa
rakkautta ei ole kenelläkään kuin että hän antaa henkensä ystävänsä
edestä.”
Rakkaat ystävät, meidän sukupolveamme, meidän lastemme ja
lastenlastemme sukupolvia on rakastettu, tämä maa on meille rakkaudella
lunastettu. Hoitakaamme maatamme sen tähden huolellisesti ja
uskollisesti.
Tästä sankarihaudalta näkyy tuolla aidan ulkopuolella oleva Pro Patria
– Nimikirja muistomerkki. Kymmenen tonnia painava, avautuvan kirjan
sivuina kuvattuna harmaasta graniitista oleva muistomerkki. Sen
rakentamisesta teki aloitteen talvisodan päättymisen muistopäivänä
13.3.1997 sotaveteraani Heikki Talvela, jonka isonveljen Pekka Talvelan
(2.6.1915 - 6.12.1941) leposija on myös täällä sankarihaudassa.
Nimikirja muistomerkki paljastettiin talvisodan alkamisen 60v
muistopäivänä 30.11.1999. Siihen on kerätty 310 kaikkien niiden
sankarivainajien nimet, joilla on perusteltu yhteys Tuusulan
emäseurakuntaan ja joilla on ollut selvä maanpuolustuksellinen tehtävä
ennen kuolemaansa tai katoamistaan.
Nimiä saattaa tulla vielä lisää tutkimusten edetessä.
Toivotan teille siunattua juhlapäivän jatkoa hyvät Koposten sukuseuran
jäsenet.
Virsi 577:2-3
Sun armos täällä meille soi,
mi kallehinta olla voi,
ja meille alla auringon
tää synnyinseutu rakkain on.
On isät täällä taistelleet
ja uskoneet ja toivoneet.
Me saimme saman asunnon,
ja samat vaiheet meidän on.
|
LÄHTEET:
Kauko ja Sirkka Holma: 'Tuusulan kirkkopuiston kertomaa', Tuusula seura ry
’Tuusulan kirkko ja kirkkopuisto aikain saatossa", v 2004
Tuusulan seurakunnan esitteet
https://www.tuusulanseurakunta.fi/136-kirkon-historia
https://www.jaakkoharjuvaara.fi/orvokki_sota_ja_sotaorpous.shtml
KUVAT
Jaakko Harjuvaara