Armo teille ja rauha, häneltä joka
on, ja joka oli ja joka tuleva on, Herraltamme Jeesukselta Kristukselta.
MIKSI SAARNAAN TÄNÄÄN?
Suomessa on sananlasku: ” Ei tarvitse tehdä kahta hyvää, luvata ja
täyttää.”
On kuitenkin hyvä, että edes joskus täytämme sen mitä lupaamme.
Vaimoni Orvokki Harjuvaara
kuoli äkillisesti 6v sitten ja
kirkkoherranne Markus Haamer tuli hänen hautajaisiinsa,
avusti
Järvenpään kirkkoherra Vesa Koivistoa hautaustoimituksessa yhdessä
unkarilaisen ystävyysseurakunnan kirkkoherra Janos Detren kanssa.
Markus toi tullessaan myös Eestin kirkon ensimmäisen 1990-luvun alussa
Suomessa Seurakuntaopistolla pidetyn lapsi- ja nuorisotyöntekijäkurssin
osanottajia.
Vaimoni johti kurssia yhdessä teol.tri Seppo Alajan
kanssa. Vaimoni piti huolta kurssilaisista kuin äiti lapsistaan. Siksi
oli suurta rakkautta, että osa kurssilaisista tuli opettajansa
hautajaisiin.
Kiitokseksi tästä lupasin Markukselle että saarnaan vielä kerran
Põltsamaan kirkossa, jossa olin käynyt jo 26v sitten, kun
allekirjoitettiin Viljandin ja Tuusulan rovastikunnan yhteistyösopimus.
USKONPUHDISTUKSEN PÄIVÄ
MARTTI LUTHERIN ELÄMÄN KRIISI
Meillä on tänään uskonpuhdistuksen päivä. Muistamme ja juhlimme sitä,
että Jumala kutsui uskonpuhdistajan työhön, saksalaisen munkin Martti
Lutherin. Uskonpuhdistajan työ ei ollut helppo.
Pystyäkseen hoitamaan tätä tehtävää, Jumala kuljetti Martti Lutherin
erittäin syvän ja raskaan henkilökohtaisen kriisin kautta. Kriisi oli
niin syvä ja vaikea, että Luther vaipui syvään masennukseen ja
toivottomuuteen. Hän koki itsensä niin pahaksi ja mahdottomaksi
ihmiseksi, että Jumala ei voi häntä rakastaa eikä armahtaa, vaikka hän
koetti kilvoitella niin täydellisesti ja ankarasti kuin ikinä osasi.
Paavali kuuluisa kirjanoppinut ja fariseus joutui käymään saman tien
läpi, kun hän kirjoitti:
”Sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee ja sitä pahaa, mitä en
tahdo, minä teen, kuka pelastaa minut tästä...?” Room 7:15
USKONVANHURSKAUDEN KIRKASTUMINEN
Jumalalla on aina suunnitelma jokaisen ihmisen elämää varten, vaikka me
emme sitä näe. Jumalalla oli myös tiedossaan aika, jolloin Raamatun
sana kirkastui Lutherille. Se oli saarnatekstin kohta, …
”Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen
saavat omakseen kaikki, jotka uskovat.
Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat
vailla Jumalan kirkkautta
mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus
Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi.
Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen
uskossa vastaanotettavaksi.”
Jumalan armo, anteeksiantamus, syntien sovitus, Jumalan rakkaus ja
hyväksyminen, meitä kohtaan kirkastui Lutherille. Hän ymmärsi, että se
tapahtui ilman hänen omaa ansiotaan:
YKSIN USKON KAUTTA KRISTUKSEEN,
YKSIN ARMOSTA,
YKSIN RAAMATUN SANAN POHJALLA.
Luther vahvistui uskossa Jeesukseen. Hän uskalsi luottaa armoon ja
rakkauteen ja kirjoitti virren 170 (Jumala ompi linnamme)
"Se sana seisoo vahvana, ne ei voi sitä kestää.
Kun kanssamme on Jumala, ken meiltä voiton estää?
Jos veis he henkemme, osamme, onnemme, ne heidän olkohon,
vaan meidän iät' on Jumalan valtakunta." |
ARMOSTA ELÄVIÄ IHMISIÄ - UUDESSA TESTAMENTISSA
Luther oli liittynyt siihen samaan joukkoon, josta Uudessa
Testamentissa kerrotaan:
- Samarialainen naisen, jolla oli ollut viisi miestä
ja oli hyvin onneton ja yksinäinen. Hän kohtasi Jeesuksen kaivolla…ja
lähti julistamaan iloissaan toisille…tulkaa…tämä mies on sanonut
minulle kaiken elämästäni…
- Hyljeksitty ja halveksittu veronkantaja Sakkeus
kiipesi puuhen nähdäkseen Jeesuksen ja sitten pyysi: ”Tule minun
kotiini, minä annan kaikille takaisin, mitä olen vääryydellä vienyt ja
maksan moninkertaisesti takaisin…
- Jeesuksen aterioidessa hyvässä seurassa, hänen
luokseen tuli syntinen nainen, jonka tuska oli niin syvä ja lohduton,
että hän pesi Jeesuksen jalat kyynelillään ja kuivasi hiuksillaan ja
voiteli äärettömän kalliilla voiteella saadessaan avun ja Jeesuksen
rakkauden elämäänsä.
- Kolminkertainen kieltäjä Pietari oli tässä samassa
joukossa. Jeesus ei ajanut Pietaria pois luotaan Gennesaretin järven
rannalla…”Sinä kurja opetuslapsi – sinä joka vannoit pysyväsi minun
luonani, vaikka kaikki muut hylkäisivät minut…! Sinä kurja kieltäjä,
mene pois, minä jäin yksin vangitsijoitteni ja kiduttajieni käsiin. EI.
Jeesus tiesi Pietarin toimivan näin. Jeesus oli kuollut kieltäjä
Pietarin tähden, armahtaakseen hänet, rakasti kieltäjä Pietaria ja
kohtasi hänet rakkaasti ja kysyi kolme kertaa:
- Simon Johanneksen poika, rakastatko sinä
minua? HUOM! Jeesus ei kysynyt, mitä mieltä olet naispappeudesta, mitä
mieltä olet ihmisten seksuaalisesta suuntaumisesta, homoista tai
lesboista – sellaisista asioista, joihin kristittyjen kesken
suhtautudutaan ja ajatellaan monin eri tavoin.
- Jeesus kysyi ainoastaan: ”Simon Johanneksen poika,
rakastatko sinä minua?” Jeesus rakastaa meitä ja auttaa meitä
kohtaamaan oman elämämme vaikeat asiat. Pietari murtui tajutessaan
syntisyytensä ja Jeesuksen pyhyyden ja rakkauden häntä kohtaan. Jeesus
otti kieltäjän ja petturin armon ja rakkauden syliin.
- Me muistamme, miten ristin ryöväri rukoili viime
hetkillään, Jeesus muista minua. Hänellä ei ollut mitään ansioita
tuotavana Jeesukselle, silti hän uskalsi rukoilla.
MEIDÄN AIKANAMME
Nämä olivat esimerkkejä Raamatusta. Otan tähän vielä muutamia
esimerkkejä meidän ajaltamme:
- Sotilaspappi kertoi, miten oli haavoittuneiden ja
kuolevien sotilaiden parissa kenttäsairaalassa. Hän oli erään
kenttävuoteen ja haavoittuneen luona. Sitten toinen vaikeasti
haavoittunut näki hänet teltan toiselta puolelta. Haavoittunut mies
kysyi: ”Pastori, pääseekö suomalainen (yhtä hyvin eestiläinen) mies
taivaaseen?”
Pastori vastasi: ”Kyllä pääsee. Me kaikki pääsemme sinne Jeesuksen
Kristuksen sovintotyön tähden!” Mies vastasi: ”Hyvä on, minä menen
sitten sinne…!” Pastori tuli hetken perästä katsomaan miestä. Hän oli
jo mennyt - pastori vain sulki miehen silmät ja risti kädet rinnalle.
OMAN ELÄMÄNI KYSYMYKSIÄ
- Mikä on sinun elämäsi kysymys, mihin sinä odotat
vastausta Jeesukselta? Minä olen kysynyt elämässäni monta kertaa:
- Silloin, kun poikamme oli auto-onnettomuuden
jälkeen 2 vkoa tajuttomana letkuissa teho-hoidossa ja siitä herättyään
opetteli kaiken uudelleen elämässä istumistasapainosta lähtien 15
vuoden aikana.
- Tai kun monta kertaa vein epilepsiaa ja
aivoverenkierron häiriöitä sairastavaa vaimoani ambulanssilla ensiapuun
ja mietin joka kerta: Tullaanko täältä takaisin?
- Viimeiselle kerralle en päässyt mukaan, kun kaksi
nuorinta lastenlasta oli kylässä luonamme. Päivystyspoliklinikalta
soitettiin, että vaimonne on aivokuollut, vain sydän- ja keuhkot
toimivat koneella. Saammeko sammuttaa koneet. Annoin luvan, koska hän
oli itse sanonut, että jos tulee iso aivoveritulppa tai –verenvuoto,
hän tahtoo jo pois Taivaan kotiin eikä häntä saa viivyttää.
- Panin vain kaksi ehtoa: hänen sänkynsä vierelle
pitää laittaa kynttilä palamaan pöydälle ja jonkun täytyy pitää häntä
kädestä kiinni, kun koneet sammutetaan aina siihen asti, kun sydän
pysähtyy ja hän on lähtenyt.
- Sairaanhoitajamies soitti puolen tunnin kuluttua
klo 03.30: ”Vaimonne on nyt lähtenyt. Sanoin tälle mieshoitajalle, että
vaimoni oli sotaorpo, ja isä oli kaatunut, kun tytär oli 1,5 vuotias
eikä hänellä ollut yhtään muistikuvaa isästään, vain syvä isän ikävä
koko elämänsä ajan viimeiseen asti. Sanoin, etti olisi voinut tapahtua
paremmin, kuin että mies piti häntä kädestä kiinni ja saattoi Taivaan
Isän ja oman isänsä luokse, kun minä en päässyt saattamaan…
TAPAAMIANI IHMISIÄ
- Näitä tilanteita olisi lukemattomia…. kun vakavasti
psyykkisesti häiriintynyt ja alkoholisoitunut mies palvelevan puhelimen
kautta pyysi minua antamaan yksityistä ehtoollista kotiin hän ei
päässyt enää liikkeelle, hän sanoi viimeksi toivomuksenaan sopiessamme
puhelimessa käyntiaikaani: Pane sitten se valkoinen vaate päällesi,
että täällä minun kodissani olisi jotain puhdasta…kun tulet?
- Kaatopaikan miehet pyysivät pitämään
jumalanpalvelusta – he sanoivat, että meistä lähtee sellainen haju,
että meidät ajettaisiin pois kirkon takapenkistäkin…menimme muutaman
vapaaehtoisen seurakuntalaisen kanssa, pidin kesäisen kirkkaana
sunnuntaina jumalanpalveluksen kaatopaikan huipulla ja vapaaehtoiset
kattoivat koreistaan sitten kirkkokahvit… miesjoukolle.
- Yksi heistä kuoli jonkun kuukauden kuluttua, kun
miesten asumus poltettiin – murhapoltto – hautasin sitten tämän miehen
viimeiseen leposijaan tässä ajassa.
Luther löysi jumalan armon ja anteeksiantamuksen, vastauksen elämänsä
syvimpään ja kipeimpään ja tuskallisimpaan ongelmaan, pimeyteen ja
epätoivoon.
SNUN KYSYMYKSESI?
Nyt kysyn sinulta: Mikä on sinun elämäsi perimmäinen ja surullisin ja
synkin kysymys, johon sinä olet odottanut koko elämäsi ajan vastausta,
odottanut pääsyä pimeydestä, epätoivosta ja tuskasta?
ÄÄRETÖN ARMO
OLEN monta kertaa miettinyt meidän käsitystämme armosta - itseämme ja
toisiamme kohtaan. Fariseukset tulivat kysymään Jeesukselta, montako
kertaa pitää antaa veljelle/lähimmäiselle anteeksi? Ihanko 7 kertaa =
hurskas juutalainen antoi kolme kertaa…. mutta he ajattelivat olla
hyvin jalomielisiä, että ihanko 7 kertaa.
Jeesus katsoi heitä ja sanoi, EI 7 kertaa vaan 70 x 7 = 490. Raamatussa
7 on täydellisyyden luku ja 10-kertaistus vielä vahvistaa sitä =
anteeksiantamus on on aina täydellinen. Armo on loputon, yli meidän
ymmärryksemme ja järkemme menevä… - Siksi Paavali myös toivotti:
Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, varjelkoon teidän
sydämenne ja ajatuksenne …Jeesuksessa Kristuksessa.
Armo on aina täydellinen anteeksiantamus, jatkuva, ei vain joskus
alussa ja sitten myöhemmin ei tarvita, ikään kuin meistä tulisi
puoliksi pyhiä, että selviäisimme vähemmällä armolla. EIi, me olemme
aina syntiinlangennutta ihmiskuntaa ja yksin Jumalan armosta
pelastuvia.
SYVENEVÄ SYNNIN JA ARMON TUNTO
Luther korosti ”simul iustus – simul peccator” = samalla” uskon kautta
vanhurskaita – ja samalla syntisiä”
Paavali sanoi, että voi minua viheliäistä ihmistä, joka teen sitä mitä
en tahdo enkä tee sitä mitä tahdon…mutta kiitos Jumalalle, niin minä
siis tämmöisenäni palvelen Jumalaa. Room 7:25
Luther sanoi, että PYHITYS on syvenevää synnin ja armon tuntoa, samalla
molempien yhä syvempää ymmärrystä ja siinä elämistä.
Kun fariseus ja publikaani tulivat synagogaan, niin fariseus istui
ensimmäisessä penkissä ja sanoi Jumalalle, kiitos, että minä en ole
niin kuin nuo muut syntiset. Publikaani jäi oven suuhun ja rukoili,
Herra ole minulle syntiselle armollinen. Jeesus sanoi, että publikaani
meni kotiinsa vanhurskaampana.
LUTHER oli KIRKON uskon puhdistaja. MIKSI kirkko oli sitten joutunut
siihen tilaan, että tarvittiin uskonpuhdistusta?
Ei Jumala ollut kirkkoa pilannut tai johtanut harhaan! Sen oli tehnyt
ihminen, ihmisen vallanhalu ja monet muut synnit
MEIDÄN USKONPUHDISTUKSEMME
SIKSI me jokainen tarvitsemme myös uskomme puhdistusta, avartamista,
syvempää synnin ja armon tuntoa ..
Heprealaiskirjeen kirjoittaja sanoi:
Usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan ja OJENTAUTUMINEN sen
mukaan, mikä ei näy….
= meissä kuuluu tulla näkyväksi, meidän elämässämme, ajatuksissamme,
asenteissamme se armo, joka on kohdannut meidät ilman omaa ansiotamme
uskossa Jeesukseen – ja joka kuuluu kaikelle kansalle.
MITEN SE TAPAHTUU tai Lutherin VÄHÄ Katekismus sanoo Uskontunnustuksen,
käskyjen, Isä Meidän – rukouksen jne jälkeen: MITÄ SE ON?
OTTAKAA se Vähä Katekismus esille ja lukekaa. Siellä on hyvin
nykyaikaista ja ajankohtaista tekstiä meille jokaiselle.
Pyydän anteeksi, että puhun pitkään, mutta minulle annettiin aiheeksi
uskonpuhdistuksen juhlapäivä, siksi jatkan vielä hetken tästä:
AJATUSTEN JA ASENTEIDEN MUUTTUMINEN
Uskonpuhdistus oli sen ajan ajattelun ja asenteiden murtamista ja
muuttamista. Oli kysymys Jumalan ja ihmisen kohtaamisesta,
elämästä Jumalan ja toisten ihmisten yhteydessä.
Kreikan kielen sana tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi, PARANNUS =
META NOIA / META on uusi, NOIA on järki, ajatus.
Uusi Testamentti kehottaa meitä: Antakaa evankeliumin = Jumalan
rakkauden, syntisen armahtamisen ja anteeksiantamuksen Johtaa uusiin
ajatuksiin, uudella tavalla ajatuksen ja järjen käyttämiseen.
Uskonpuhdistuksessa oli ennenkuulumatonta, että ei ollut enää vain
vierasta ’pyhää’ kieltä, latina, jolla messut toimitettiin ja Raamattu
oli kirjoitettu latinaksi heprean ja kreikankielistä.
KANSANKIELINEN RAAMATTU
EVANKELIUMI kuuluu kaikelle kansalle – lähetyskäsky sisältää Raamatun
kansankielellä. Kuvaavaa kansankielisen Raamatun vastustajille oli
Agricolan vastaus ” Kyllä se ymmärtää kaikkien kielen, joka ymmärtää
kaikkien mielen”
Kansankielisen Raamatun kautta puhkesi kansan oman kielinen kulttuuri
ja kaikenlainen elämä, opetus, koulutus, tutkimus, tieteet, taiteet.
Kokonainen kansa puhkesi elämään omaa elämäänsä, omaa vapauttaan ja
oikeuksiaan, lainsäädäntöä, kaikkea arkista elämää myöten. Kansat, sen
jäsenet, jokainen sai ihmisarvona ja oikeudet.
Niin kuin edellä oli puhetta, niin Jeesus rakasti ihmisiä, antoi
ihmisille aina takaisin heidän ihmisen arvonsa, toisen ihmisen
kunnioituksen, itsekunnioituksen ja tasa-arvon.
Siksi hän tiivisti meille käskyt: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja
lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
Luther oli oikeuden edessä ja häneltä kysyttiin, muuttaako hän
käsityksiään ja opetustaan, hän sanoi: Jos minua ei Jumalan sanan ja
terveen järjen perusteella voida osoittaa väärin opettavaksi, niin minä
en muuta opetustani, sillä on vahingollista tehdä vastoin omaatuntoaan…
Luther perusti Raamatun sanaan ja järkeen, kansankieliseen ymmärrykseen…
LUTHER UUDISTI SEKSUAALIETIIKAN
Tältä pohjalta hän uudisti sen ajan ajattelua ja kirkon käytäntöjä jne…
hän tarttui myös seksuaali/sukupuolietiikkaan, hän mursi sen ajan
suuren tabun, pappien ja munkkien naimattomuuden, selibaatin ja solmi
avioliiton luostarista karanneen nunnan Katariina von Boran kanssa,
uudisti perhe-elämää ja perhekäsitystä luonnon ja järjen mukaiseksi.
Ei se ollut pelastusopin ja vanhurskauttamisen kysymys, vaan terveen
järjen ja ihmisen olemuksen ja luonnon ymmärtämisen kysymys.
Tosiasioiden tunnustaminen ja uusien asioiden ja asenteiden löytäminen
seksuaalietiikan elämän alueella.
Mielestäni tästä kirkon kuuluu ottaa oppia esim. nykyisen
seksuaalietiikan keskustelussa. Ottaa huomioon Raamatun ohella terveen
järjen ja ihmissielun, ihmisen identiteetin tutkimustulokset.
Mielestäni, kun Jumala sanoi Raamatun alussa. Ei ole ihmisen hyvä olla
yksin, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva, 1.Moos 2:18, niin jos ihmisen
seksuaalinen identiteetti on toisenlainen kuin tavallisesti, niin
hänellä on oikeus hänen persoonalleen sopivaan puolisoon. Sain
paljon myönteistä palautetta, myös tuomitsevia mielipiteitä ja minulle
sanottiin, että maineeni on rapissut ja totesin, että jo se tästä
menee, niin menköön.
Tuon teille vielä terveiset Unkarista, sisarkirkoltanne. Meillä on
siellä luterilainen ystävyysseurakunta. He kertoivat, että
valmistelevat yhdessä roomalaiskatolisen kirkon kanssa
uskonpuhdistuksen juhlavuotta. Ainoa ryhmä, joka ei ole mukana sen
valmistelussa, on reformoitu kirkko, koska he ovat sitä mieltä, että
vain yksin heillä on totuus, ei muilla.
KIITOS KULUNEISTA YHTEISEN USKON VUOSIKYMMENISTÄ
Koska tämä on varmaan viimeinen kerta, kun saarnaa kirkossanne, niin
haluan päättää tämän kiitokseen. Kiitän teitä rakkaat eestiläiset
ystävät. Kiitän teitä vuosien yhteydestä, yhteisestä uskosta ja
rakkaudesta, rohkeudestanne ja uskostanne, jonka kautta olen saanut
paljon siunausta elämääni vuosikymmenten aikana.
Jumala teitä kaikkia siunatkoon!