Jaskan logo
Orvokki ja Jaakko Harjuvaara
Koulut ja
työura
Sota
lapset
Puheet, kirjat
haastattelut
SUKU
kuvia/sanoja
Taivaan
kotiin
LAPSET Luonto
ilmasto
Järvenpää
historiaa
Harrastukset
reseptit
Puheita Koulut ja
työura



SAARNA PÕLTSAMAAN KIRKOSSA SU 30.10.2016

Uskonpuhdistuksen juhlavuoden alkamispäivänä


Saarnateksti Room 3: 21-28

ROOMALAISKIRJE 3:21-28
21. Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa, josta laki ja profeetat todistavat.
22. Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa,
23. sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta
24. mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi.
25. Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi. Näin Jumala on osoittanut vanhurskautensa. Pitkämielisyydessään hän jätti menneen ajan synnit rankaisematta,
26. mutta nyt meidän aikanamme hän osoittaa vanhurskautensa: hän on itse vanhurskas ja tekee vanhurskaaksi sen, joka uskoo Jeesukseen.
27. Onko siis syytä kerskailuun? Siltä on pohja pudonnut pois. Mikä laki on saanut tämän aikaan? Sekö, joka vaatii tekoja? Ei, vaan uskon laki.
28. Katsomme siis, että ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja.


Armo teille ja rauha, häneltä joka on, ja joka oli ja joka tuleva on, Herraltamme Jeesukselta Kristukselta.

MIKSI SAARNAAN TÄNÄÄN?
Suomessa on sananlasku: ” Ei tarvitse tehdä kahta hyvää, luvata ja täyttää.”
On kuitenkin hyvä, että edes joskus täytämme sen mitä lupaamme.
Vaimoni Orvokki Harjuvaara kuoli äkillisesti 6v sitten ja kirkkoherranne Markus Haamer tuli hänen hautajaisiinsa, avusti Järvenpään kirkkoherra Vesa Koivistoa hautaustoimituksessa yhdessä unkarilaisen ystävyysseurakunnan kirkkoherra Janos Detren kanssa.

Markus toi tullessaan myös Eestin kirkon ensimmäisen 1990-luvun alussa Suomessa Seurakuntaopistolla pidetyn lapsi- ja nuorisotyöntekijäkurssin osanottajia. Vaimoni johti kurssia yhdessä teol.tri Seppo Alajan kanssa. Vaimoni piti huolta kurssilaisista kuin äiti lapsistaan. Siksi oli suurta rakkautta, että osa kurssilaisista tuli opettajansa hautajaisiin.
Kiitokseksi tästä lupasin Markukselle että saarnaan vielä kerran Põltsamaan kirkossa, jossa olin käynyt jo 26v sitten, kun allekirjoitettiin Viljandin ja Tuusulan rovastikunnan yhteistyösopimus.


USKONPUHDISTUKSEN PÄIVÄ

MARTTI LUTHERIN ELÄMÄN KRIISI
Meillä on tänään uskonpuhdistuksen päivä. Muistamme ja juhlimme sitä, että Jumala kutsui uskonpuhdistajan työhön, saksalaisen munkin Martti Lutherin. Uskonpuhdistajan työ ei ollut helppo.
Pystyäkseen hoitamaan tätä tehtävää, Jumala kuljetti Martti Lutherin erittäin syvän ja raskaan henkilökohtaisen kriisin kautta. Kriisi oli niin syvä ja vaikea, että Luther vaipui syvään masennukseen ja toivottomuuteen. Hän koki itsensä niin pahaksi ja mahdottomaksi ihmiseksi, että Jumala ei voi häntä rakastaa eikä armahtaa, vaikka hän koetti kilvoitella niin täydellisesti ja ankarasti kuin ikinä osasi.

Paavali kuuluisa kirjanoppinut ja fariseus joutui käymään saman tien läpi, kun hän kirjoitti:
”Sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee ja sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen, kuka pelastaa minut tästä...?” Room 7:15


USKONVANHURSKAUDEN KIRKASTUMINEN
Jumalalla on aina suunnitelma jokaisen ihmisen elämää varten, vaikka me emme sitä näe. Jumalalla oli myös tiedossaan aika, jolloin Raamatun sana kirkastui Lutherille.  Se oli saarnatekstin kohta, …
”Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat.
Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta
mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi.
Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi.”

Jumalan armo, anteeksiantamus, syntien sovitus, Jumalan rakkaus ja hyväksyminen, meitä kohtaan kirkastui Lutherille. Hän ymmärsi, että se tapahtui ilman hänen omaa ansiotaan: 
YKSIN USKON KAUTTA KRISTUKSEEN,
YKSIN ARMOSTA,
YKSIN RAAMATUN SANAN POHJALLA.

Luther vahvistui uskossa Jeesukseen. Hän uskalsi luottaa armoon ja rakkauteen ja kirjoitti virren 170 (Jumala ompi linnamme)
"Se sana seisoo vahvana, ne ei voi sitä kestää.
Kun kanssamme on Jumala, ken meiltä voiton estää?
Jos veis he henkemme, osamme, onnemme, ne heidän olkohon,
vaan meidän iät' on Jumalan valtakunta."


ARMOSTA ELÄVIÄ IHMISIÄ -  UUDESSA TESTAMENTISSA
Luther oli liittynyt siihen samaan joukkoon, josta Uudessa Testamentissa kerrotaan:
-    Samarialainen naisen, jolla oli ollut viisi miestä ja oli hyvin onneton ja yksinäinen. Hän kohtasi Jeesuksen kaivolla…ja lähti julistamaan iloissaan toisille…tulkaa…tämä mies on sanonut minulle kaiken elämästäni…

-    Hyljeksitty ja halveksittu veronkantaja Sakkeus kiipesi puuhen nähdäkseen Jeesuksen ja sitten pyysi: ”Tule minun kotiini, minä annan kaikille takaisin, mitä olen vääryydellä vienyt ja maksan moninkertaisesti takaisin…

-    Jeesuksen aterioidessa hyvässä seurassa, hänen luokseen tuli syntinen nainen, jonka tuska oli niin syvä ja lohduton, että hän pesi Jeesuksen jalat kyynelillään ja kuivasi hiuksillaan ja voiteli äärettömän kalliilla voiteella saadessaan avun ja Jeesuksen rakkauden elämäänsä.

-    Kolminkertainen kieltäjä Pietari oli tässä samassa joukossa. Jeesus ei ajanut Pietaria pois luotaan Gennesaretin järven rannalla…”Sinä kurja opetuslapsi – sinä joka vannoit pysyväsi minun luonani, vaikka kaikki muut hylkäisivät minut…! Sinä kurja kieltäjä, mene pois, minä jäin yksin vangitsijoitteni ja kiduttajieni käsiin. EI. Jeesus tiesi Pietarin toimivan näin. Jeesus oli kuollut kieltäjä Pietarin tähden, armahtaakseen hänet, rakasti kieltäjä Pietaria ja kohtasi hänet rakkaasti ja kysyi kolme kertaa:
-     Simon Johanneksen poika, rakastatko sinä minua? HUOM! Jeesus ei kysynyt, mitä mieltä olet naispappeudesta, mitä mieltä olet ihmisten seksuaalisesta suuntaumisesta, homoista tai lesboista – sellaisista asioista, joihin kristittyjen kesken suhtautudutaan ja ajatellaan monin eri tavoin.
-    Jeesus kysyi ainoastaan: ”Simon Johanneksen poika, rakastatko sinä minua?” Jeesus rakastaa meitä ja auttaa meitä kohtaamaan oman elämämme vaikeat asiat. Pietari murtui tajutessaan syntisyytensä ja Jeesuksen pyhyyden ja rakkauden häntä kohtaan. Jeesus otti kieltäjän ja petturin armon ja rakkauden syliin.
 
-    Me muistamme, miten ristin ryöväri rukoili viime hetkillään, Jeesus muista minua. Hänellä ei ollut mitään ansioita tuotavana Jeesukselle, silti hän uskalsi rukoilla.


MEIDÄN AIKANAMME
Nämä olivat esimerkkejä Raamatusta. Otan tähän vielä muutamia esimerkkejä meidän ajaltamme:
-    Sotilaspappi kertoi, miten oli haavoittuneiden ja kuolevien sotilaiden parissa kenttäsairaalassa. Hän oli erään kenttävuoteen ja haavoittuneen luona. Sitten toinen vaikeasti haavoittunut näki hänet teltan toiselta puolelta. Haavoittunut mies kysyi: ”Pastori, pääseekö suomalainen (yhtä hyvin eestiläinen) mies taivaaseen?”
Pastori vastasi: ”Kyllä pääsee. Me kaikki pääsemme sinne Jeesuksen Kristuksen sovintotyön tähden!” Mies vastasi: ”Hyvä on, minä menen sitten sinne…!” Pastori tuli hetken perästä katsomaan miestä. Hän oli jo mennyt - pastori vain sulki miehen silmät ja risti kädet rinnalle.


OMAN ELÄMÄNI KYSYMYKSIÄ
-    Mikä on sinun elämäsi kysymys, mihin sinä odotat vastausta Jeesukselta? Minä olen kysynyt elämässäni monta kertaa:
-    Silloin, kun poikamme oli auto-onnettomuuden jälkeen 2 vkoa tajuttomana letkuissa teho-hoidossa ja siitä herättyään opetteli kaiken uudelleen elämässä istumistasapainosta lähtien 15 vuoden aikana.
-    Tai kun monta kertaa vein epilepsiaa ja aivoverenkierron häiriöitä sairastavaa vaimoani ambulanssilla ensiapuun ja mietin joka kerta: Tullaanko täältä takaisin?
-    Viimeiselle kerralle en päässyt mukaan, kun kaksi nuorinta lastenlasta oli kylässä luonamme. Päivystyspoliklinikalta soitettiin, että vaimonne on aivokuollut, vain sydän- ja keuhkot toimivat koneella. Saammeko sammuttaa koneet. Annoin luvan, koska hän oli itse sanonut, että jos tulee iso aivoveritulppa tai –verenvuoto, hän tahtoo jo pois Taivaan kotiin eikä häntä saa viivyttää.
-    Panin vain kaksi ehtoa: hänen sänkynsä vierelle pitää laittaa kynttilä palamaan pöydälle ja jonkun täytyy pitää häntä kädestä kiinni, kun koneet sammutetaan aina siihen asti, kun sydän pysähtyy ja hän on lähtenyt.
-    Sairaanhoitajamies soitti puolen tunnin kuluttua klo 03.30: ”Vaimonne on nyt lähtenyt. Sanoin tälle mieshoitajalle, että vaimoni oli sotaorpo, ja isä oli kaatunut, kun tytär oli 1,5 vuotias eikä hänellä ollut yhtään muistikuvaa isästään, vain syvä isän ikävä koko elämänsä ajan viimeiseen asti. Sanoin, etti olisi voinut tapahtua paremmin, kuin että mies piti häntä kädestä kiinni ja saattoi Taivaan Isän ja oman isänsä luokse, kun minä en päässyt saattamaan…


TAPAAMIANI IHMISIÄ
-    Näitä tilanteita olisi lukemattomia…. kun vakavasti psyykkisesti häiriintynyt ja alkoholisoitunut mies palvelevan puhelimen kautta pyysi minua antamaan yksityistä ehtoollista kotiin hän ei päässyt enää liikkeelle, hän sanoi viimeksi toivomuksenaan sopiessamme puhelimessa käyntiaikaani: Pane sitten se valkoinen vaate päällesi, että täällä minun kodissani olisi jotain puhdasta…kun tulet?

-    Kaatopaikan miehet pyysivät pitämään jumalanpalvelusta – he sanoivat, että meistä lähtee sellainen haju, että meidät ajettaisiin pois kirkon takapenkistäkin…menimme muutaman vapaaehtoisen seurakuntalaisen kanssa, pidin kesäisen kirkkaana sunnuntaina jumalanpalveluksen kaatopaikan huipulla ja vapaaehtoiset kattoivat koreistaan sitten kirkkokahvit… miesjoukolle. 
-    Yksi heistä kuoli jonkun kuukauden kuluttua, kun miesten asumus poltettiin – murhapoltto – hautasin sitten tämän miehen viimeiseen leposijaan tässä ajassa.

Luther löysi jumalan armon ja anteeksiantamuksen, vastauksen elämänsä syvimpään ja kipeimpään ja tuskallisimpaan ongelmaan, pimeyteen ja epätoivoon.


SNUN KYSYMYKSESI?
Nyt kysyn sinulta: Mikä on sinun elämäsi perimmäinen ja surullisin ja synkin kysymys, johon sinä olet odottanut koko elämäsi ajan vastausta, odottanut pääsyä pimeydestä, epätoivosta ja tuskasta?


ÄÄRETÖN ARMO
OLEN monta kertaa miettinyt meidän käsitystämme armosta - itseämme ja toisiamme kohtaan. Fariseukset tulivat kysymään Jeesukselta, montako kertaa pitää antaa veljelle/lähimmäiselle anteeksi? Ihanko 7 kertaa = hurskas juutalainen antoi kolme kertaa…. mutta he ajattelivat olla hyvin jalomielisiä, että ihanko 7 kertaa.
Jeesus katsoi heitä ja sanoi, EI 7 kertaa vaan 70 x 7 = 490. Raamatussa 7 on täydellisyyden luku ja 10-kertaistus vielä vahvistaa sitä = anteeksiantamus on on aina täydellinen. Armo on loputon, yli meidän ymmärryksemme ja järkemme menevä… - Siksi Paavali myös toivotti: Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, varjelkoon teidän sydämenne ja ajatuksenne …Jeesuksessa Kristuksessa.

Armo on aina täydellinen anteeksiantamus, jatkuva, ei vain joskus alussa ja sitten myöhemmin ei tarvita, ikään kuin meistä tulisi puoliksi pyhiä, että selviäisimme vähemmällä armolla. EIi, me olemme aina syntiinlangennutta ihmiskuntaa ja yksin Jumalan armosta pelastuvia.


SYVENEVÄ SYNNIN JA ARMON TUNTO
Luther korosti ”simul iustus – simul peccator” = samalla” uskon kautta vanhurskaita – ja samalla syntisiä”
Paavali sanoi, että voi minua viheliäistä ihmistä, joka teen sitä mitä en tahdo enkä tee sitä mitä tahdon…mutta kiitos Jumalalle, niin minä siis tämmöisenäni palvelen Jumalaa. Room 7:25

Luther sanoi, että PYHITYS on syvenevää synnin ja armon tuntoa, samalla molempien yhä syvempää ymmärrystä ja siinä elämistä.

Kun fariseus ja publikaani tulivat synagogaan, niin fariseus istui ensimmäisessä penkissä ja sanoi Jumalalle, kiitos, että minä en ole niin kuin nuo muut syntiset. Publikaani jäi oven suuhun ja rukoili, Herra ole minulle syntiselle armollinen. Jeesus sanoi, että publikaani meni kotiinsa vanhurskaampana. 


LUTHER oli KIRKON uskon puhdistaja. MIKSI kirkko oli sitten joutunut siihen tilaan, että tarvittiin uskonpuhdistusta?
Ei Jumala ollut kirkkoa pilannut tai johtanut harhaan! Sen oli tehnyt ihminen, ihmisen vallanhalu ja monet muut synnit


MEIDÄN USKONPUHDISTUKSEMME
SIKSI me jokainen tarvitsemme myös uskomme puhdistusta, avartamista, syvempää synnin ja armon tuntoa ..
Heprealaiskirjeen kirjoittaja sanoi:
Usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan ja OJENTAUTUMINEN sen mukaan, mikä ei näy….
= meissä kuuluu tulla näkyväksi, meidän elämässämme, ajatuksissamme, asenteissamme se armo, joka on kohdannut meidät ilman omaa ansiotamme uskossa Jeesukseen – ja joka kuuluu kaikelle kansalle.

MITEN SE TAPAHTUU tai Lutherin VÄHÄ Katekismus sanoo Uskontunnustuksen, käskyjen, Isä Meidän – rukouksen jne jälkeen: MITÄ SE ON?
OTTAKAA se Vähä Katekismus esille ja lukekaa. Siellä on hyvin nykyaikaista ja ajankohtaista tekstiä meille jokaiselle.

Pyydän anteeksi, että puhun pitkään, mutta minulle annettiin aiheeksi uskonpuhdistuksen juhlapäivä, siksi jatkan vielä hetken tästä:


AJATUSTEN JA ASENTEIDEN MUUTTUMINEN
Uskonpuhdistus oli sen ajan ajattelun ja asenteiden murtamista ja muuttamista.  Oli kysymys Jumalan ja ihmisen kohtaamisesta, elämästä Jumalan ja toisten ihmisten yhteydessä.

Kreikan kielen sana tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi, PARANNUS = META NOIA / META on uusi, NOIA on järki, ajatus.
Uusi Testamentti kehottaa meitä: Antakaa evankeliumin = Jumalan rakkauden, syntisen armahtamisen ja anteeksiantamuksen Johtaa uusiin ajatuksiin, uudella tavalla ajatuksen ja järjen käyttämiseen.

Uskonpuhdistuksessa oli ennenkuulumatonta, että ei ollut enää vain vierasta ’pyhää’ kieltä, latina, jolla messut toimitettiin ja Raamattu oli kirjoitettu latinaksi heprean ja kreikankielistä.


KANSANKIELINEN RAAMATTU
EVANKELIUMI kuuluu kaikelle kansalle – lähetyskäsky sisältää Raamatun kansankielellä. Kuvaavaa kansankielisen Raamatun vastustajille oli Agricolan vastaus ” Kyllä se ymmärtää kaikkien kielen, joka ymmärtää kaikkien mielen”
Kansankielisen Raamatun kautta puhkesi kansan oman kielinen kulttuuri ja kaikenlainen elämä, opetus, koulutus, tutkimus, tieteet, taiteet. Kokonainen kansa puhkesi elämään omaa elämäänsä, omaa vapauttaan ja oikeuksiaan, lainsäädäntöä, kaikkea arkista elämää myöten. Kansat, sen jäsenet, jokainen sai ihmisarvona ja oikeudet.
Niin kuin edellä oli puhetta, niin Jeesus rakasti ihmisiä, antoi ihmisille aina takaisin heidän ihmisen arvonsa, toisen ihmisen kunnioituksen, itsekunnioituksen ja tasa-arvon.
Siksi hän tiivisti meille käskyt: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. 
Luther oli oikeuden edessä ja häneltä kysyttiin, muuttaako hän käsityksiään ja opetustaan, hän sanoi: Jos minua ei Jumalan sanan ja terveen järjen perusteella voida osoittaa väärin opettavaksi, niin minä en muuta opetustani, sillä on vahingollista tehdä vastoin omaatuntoaan…
Luther perusti Raamatun sanaan ja järkeen, kansankieliseen ymmärrykseen…


LUTHER UUDISTI SEKSUAALIETIIKAN
Tältä pohjalta hän uudisti sen ajan ajattelua ja kirkon käytäntöjä jne… hän tarttui myös seksuaali/sukupuolietiikkaan, hän mursi sen ajan suuren tabun, pappien ja munkkien naimattomuuden, selibaatin ja solmi avioliiton luostarista karanneen nunnan Katariina von Boran kanssa, uudisti perhe-elämää ja perhekäsitystä luonnon ja järjen mukaiseksi.
 
Ei se ollut pelastusopin ja vanhurskauttamisen kysymys, vaan terveen järjen ja ihmisen olemuksen ja luonnon ymmärtämisen kysymys. Tosiasioiden tunnustaminen ja uusien asioiden ja asenteiden löytäminen seksuaalietiikan elämän alueella.
Mielestäni tästä kirkon kuuluu ottaa oppia esim. nykyisen seksuaalietiikan keskustelussa. Ottaa huomioon Raamatun ohella terveen järjen ja ihmissielun, ihmisen identiteetin tutkimustulokset. Mielestäni, kun Jumala sanoi Raamatun alussa. Ei ole ihmisen hyvä olla yksin, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva, 1.Moos 2:18, niin jos ihmisen seksuaalinen identiteetti on toisenlainen kuin tavallisesti, niin hänellä on oikeus hänen persoonalleen sopivaan puolisoon.  Sain paljon myönteistä palautetta, myös tuomitsevia mielipiteitä ja minulle sanottiin, että maineeni on rapissut ja totesin, että jo se tästä menee, niin menköön.

Tuon teille vielä terveiset Unkarista, sisarkirkoltanne. Meillä on siellä luterilainen ystävyysseurakunta. He kertoivat, että valmistelevat yhdessä roomalaiskatolisen kirkon kanssa uskonpuhdistuksen juhlavuotta. Ainoa ryhmä, joka ei ole mukana sen valmistelussa, on reformoitu kirkko, koska he ovat sitä mieltä, että vain yksin heillä on totuus, ei muilla.


KIITOS KULUNEISTA YHTEISEN USKON VUOSIKYMMENISTÄ
Koska tämä on varmaan viimeinen kerta, kun saarnaa kirkossanne, niin haluan päättää tämän kiitokseen. Kiitän teitä rakkaat eestiläiset ystävät. Kiitän teitä vuosien yhteydestä, yhteisestä uskosta ja rakkaudesta, rohkeudestanne ja uskostanne, jonka kautta olen saanut paljon siunausta elämääni vuosikymmenten aikana.

Jumala teitä kaikkia siunatkoon!

JAAKON SAARNOJEN KOONTISIVULLE

* * *

PALUU YSTÄVYYS ROVASTIKUNTA VIERAILUN SIVULLE

* * *

Paluu Eestin ystävyysseurakuntasuhteiden sivulle

Paluu etusivulle








sivulaskuri