Jouluajan jälkeen jumalanpalvelusten evankeliumitekstit siirtävät meidät
keskelle Jeesuksen aikuisvaiheen julkista toimintaa. Hiukan taustatietoja tekstin ymmärtämiseksi: 1. SAMARIALAISET - UT:n aikaisen Samarian maakunnan alueelle siirtyi evankeliumissa kerrottua keskustelua ennen satoja vuosia aikaisemmin siirtolaisia Assyrian (= Irakin ja Iranin) valtakunnan eri osista pakkosiirtolaisuuteen n. 700 eKr. tienoilla kuningas Asarhaddonin viemän väestön yläluokan tilalle. Pakkosiirtoja suoritti myöhemmin myös Babylonian kuningas Nebukadnessar. - Se oli aivan samanlainen systeemi, joka on meidän aikoinamme ollut käytössä esim. Stalinin toimesta Neuvostoliitossa. Hän tappoi sivistyneistön ja muut johtajat ja siirrätti kansaa pois heidän alkuperäisiltä asuinsijoiltaan, Inkerinmaalta, Virosta, Latviasta ja Liettuasta Siperiaan ja toi taas uusia kansoja tilalle. Naapurimaassamme Virossa, myös Latviassa ja Liettuassa eletään vastaavanlaista tilannetta, kun sinne siirretyt venäläiset ovat nyt huomattava osa väestöä, 'sekakansaa'. Itsenäistymisen jälkeen Viron uudessa kansalaisuuslaissa haluttiin määritellä tarkasti keillä oli oikeus olla 'virolainen', äänestää vaaleissa jne. - Kun virolaiset opiskelijat olivat 10 vuotta sitten viereisellä Seurakuntaopistolla perehtymässä kirkon lapsi- ja nuorisotyöhön, heille oli hyvin vaikea ajatus, että Virossa asuva venäläinen voisi olla lähimmäinen. - Entä miten on suhtauduttu suomalaisiin Ruotsissa, johon tosin suomalaiset itse lähtivät siirtymään? - Entä miten meillä. Nythän käydään Slovakiasta tulevien pakolaisten yhteydessä kovasti keskustelua siitä, kuka on oikea maahanmuuttaja, kuka on oikea pakolainen, joka hyväksyttäisiin sitten 'suomalaiseksi'. - Tähän yhteyteen voisi vielä lisätä yhden näkökohdan. Se on koko Eurooppaa koskevassa työvoimakysymyksessä. Kun valtaväestö ikääntyy, niin kuin tiedämme että esim. Suomessa suhde työikäisten ja eläkeikäisten välillä on ollut, että 10 suomalaisesta on n. 6 työikäistä ja 4 eläkeikäistä. Nyt n. 10 vuoden kuluttua on suhde päinvastoin 6 eläkeikäistä ja 4 työikäistä. Samassa vaiheessa laskelmien mukaan n. 20 000 henkeä vähemmän tulee vuosittain mukaan työelämään kuin poistuu siitä eläkkeelle. Seuraa vain kysymys, kuka tekee työt Suomessa 2000 luvun edetessä? Kuka/ketkä pitävät pystyssä suomalaisen yhteiskunnan tuotannon ja palvelut? Mutta palataan sinne Samariaan Sykarin eli nykyisen Askarin kaupungin laitamille. uskontonsakin. Kun Jerusalemiin alettiin Juudan pakkosiirtolaisten palattua n. vv. 500-400 eKr. rakentaa temppeli, halusivat samarialaiset osallistua sen rakentamiseen, mutta ainoina oikeina israelilaisina itseään pitäneet Juudan asukkaat eivät siihen suostuneet (Esra 4:1-24) - Niinpä samarialaiset rakensivat Garissimin vuorelle oman temppelinsä, sillä he muuttivat omaan 5.Moosekseen kirjaansa alttarin rakentamisen paikaksi Garissimin vuoren (5Moos.27:2-8). Oikeaoppiset juutalaiset pappisruhtinas Johannes Hyrkanoksen johdolla hävittivät v. 128 eKr. Sen jälkeen samarialaiset jatkoivat uhraamista Garissimin vuorella ja pitivät sitä oikeana rukouspaikkana, uskonnollisena keskuksenaan. - Heillä oli muutakin uskonnollista kiistaa. Samarialaiset hyväksyivät profeetaksi vain Mooseksen ja Raamatukseen vain viisi Mooseksen kirjaa. Juutalaisilla oli koko meidän Vanha Testamenttimme ja useita profeettoja. 2. NAISEN ASEMA - Jeesuksen aikalaisten käsityksen mukaan nainen oli samoin kuin lapset ja orjat *miehen omaisuutta*. Mies ei luottanut naisen puheen todistusvoimaan, sillä naista ei hyväksytty oikeudessa todistajaksi. Juutalainen rabbi kiitti rukouksessaan, ettei ollut syntynyt pakanaksi, oppimattomaksi tai *naiseksi*. - Maineestaan huolehtiva juutalainen mies ei saanut puhutella ketään naista, ei edes vaimoaan julkisella paikalla. Rabbit perustelivat tätä säädöstään niin, että "koska kaikki eivät tiedä, että hän on sinun vaimosi!" tehdä jotakin, jotta ihmiset näkisivät sen. Toisaalla Jeesus sanoi, että "kun autat köyhiä, älä toitota siitä niin kuin tekopyhät tekevät synagogissa ja kujilla, jotta ihmiset kiittelisivät heitä. Totisesti: he ovat jo palkkansa saaneet. Kun rukoilette, älkää tehkö sitä tekopyhien tavoin. He asettuvat mielellään synagogiin ja kadunkulmiin rukoilemaan, jotta olisivat ihmisten näkyvissä…." 3. KYSYMYS PERHEESTÄ JA AVIOLIITOSTA - Naisen asemasta yleensä oli jo puhetta edellä. Rabbit opettivat, että kolme avioliittoa oli maksimi ja sen jälkeen ei enää ollut 'kunniallista' avioliittoa. Nainen loukkasi tätä käsitystä, hän oli ollut neljä kertaa naimisissa eronnut/tullut leskeksi. Tämä viides suhde oli nk. 'laillistamaton'. 4. JEESUKSEN UUDENLAINEN SUHTAUTUMINEN - Jeesus rikkoi sen ajan ajatuksia monella tavalla sosiaalisissa suhteissa. Kun nainen, lapsi ja orja olivat miehen omaisuutta, niin Jeesus asetti uuden arvojärjestyksen. Hän otti lapsen syliinsä, asetti lapsen suhtautumisen Jumalaan esikuvaksi meille aikuisille. sanalla kuin äitiään Kaanaan häissä ja ristin juurella. Jeesus suhtautui siis hyvin kohteliaasti ja kunnioittavasti tähän samarialaiseen naiseen. Juutalaisten mielestä samarialaisten kanssa ei saanut seurustellakaan, heitä piti välttää. Jeesus sen sijaan puhui samarialaisen naisen kanssa. Jeesus hyväksyi hänet katsoi hänet samanarvoiseksi uskon yhteyteen kanssaan, osalliseksi pelastukseen, Jumalan rakkauteen. Jeesus ei ollut rasisti. 5. MEIDÄN ENNAKKOLUULOMME JA -KÄSITYKSEMME Jeesus toi selvästi esiin Jumalan ja ihmisen erilaisuuden. Evankeliumi tuo selvästi esiin meidän ennakkoluuloisen suhtautumisemme toisiimme. JA JUMALASTA Toteamme: 6. JUMALAN KÄSITYKSET MEISTÄ Jumala suhtautuu meihin kuitenkin toisella tavalla kuin me häneen. 7. KYSYMYS JANOSTA Koko tämän tapahtuman läpi kulkee kysymys vedestä, ensin käytännöllisenä kysymyksenä. Joidenkin tutkijoiden mukaan Sykarin kaupungissa/kylässä oli myös oma kaivonsa, mutta tämä kaivo oli 35 m syvä nk. Jaakobin kaivo, johon nainen puheessaan viittasi. Kaivo oli tärkeiden kauppateiden risteyksessä kaupungin ulkopuolella. uskonnollisessa kielen käytössä ja Raamatun teksteissä pelastuksen merkki. Psalmin kirjoittaja sanoi jo: 10. "Sinun luonasi on elämän lähde, sinun valostasi me saamme valon." Ps.36:10 - Vanhan Testamentin profeetta Jesaja jo ennusti iankaikkisesta elämästä: 10. Eivät he näe nälkää, ei heidän tule jano, ei heitä ahdista helle eikä auringon polte, sillä heitä ohjaa heidän armahtajansa, joka vie heidät lähteiden ääreen. Jes.49:10 - Samaan kuvaan liittyvät Johanneksen Ilmestyskirjan kuvaukset taivaasta: 17. Karitsa, joka on valtaistuimen edessä, kaitsee heitä ja vie heidät elämän veden lähteille, ja Jumala pyyhkii heidän silmistään kaikki kyyneleet. Ilm.7:17 8. NYT MEILLÄ ON PELASTUKSEN AIKA Tuleva aika = pelastuksen aika on jo tullut Jeesuksessa. Kun me kohtaamme Jeesuksen, niin meille on tullut pelastuksen aika = olemme yhteydessä Jumalaan. Ihminen elää siitä, mitä varten hän elää. Meillä on täällä kirkossa, yhteisessä Jumalanpalveluksessa sana, sakramentit, elämän vesi ja leipä keskellämme, meille murrettu ja jaettu. Tämä arkinen elämä, loppiaisen jälkeinen sunnuntai on meille jo nyt pelastuksen aikaa ja täydellisenä kerran taivaassa, jossa ei ole enää itkua eikä surua. 25. Nainen sanoi: "Minä tiedän kyllä, että Messias tulee." - Messias tarkoittaa Kristusta. - "Kun hän tulee, hän ilmoittaa meille kaiken." 26. Jeesus sanoi: "Minä se olen, minä, joka tässä puhun kanssasi."
IHMISISTÄ
- kun Jumala on sellainen, niin minä en…
- koska kaikki uskontoon liittyvä on sellaista, niin minä en…
- koska uskovaiset ovat sellaisia, niin minä en…
- Jumala ei sano: "Koska sinä olet sellainen, niin minä en…"
- Vaan Jumala sanoo: "Koska sinä olet tuollainen, niin minä rakastan Sinua! Minä olen antanut oman Poikanikin Sinun syntiesi tähden kuolemaan." Jumala on ennakkoluuloton ja haluaa kohdata meidät sellaisina kuin olemme, sisintämme myöten eikä kaihda meidän elämämme asioita. Jumala hyväksyy meidät yhteyteensä. Kirsti sanoi synninpäästössä, että…
taivaassa näin. Mutta entä nyt, tänään, tai silloin naisen ja Jeesuksen kohdatessa. Me helposti siirrämme kaiken tulevaisuuteen emmekä uskalla elää tässä hetkessä. Monesti on vaikea ajatella, että tässä arjessa ja elämän aherruksessa olisi Jeesus ja pelastus läsnä.
- Nainen yllättyi. Keskellä arkisen elämän tavallista vedenhakumatkaa hän kohtaakin Jeesuksen ja pelastuksen, löytää oikean rukouspaikan eli voi rukoilla missä tahansa jne.
Viimeisin päivitys 1.2.2003