SAARNA 4.PAASTONAJAN
SUNNUNTAINA 2.4.2000
ELÄMÄN LEIPÄ
Evankeliumiteksti
Joh. 6: 24–35
Ihmiset nousivat veneisiin ja lähtivät
Kapernaumiin etsimään Jeesusta.
He löysivät Jeesuksen järven toiselta
puolelta ja kysyivät häneltä: »Rabbi, milloin sinä olet tullut tänne?»
Jeesus vastasi: »Totisesti, totisesti: ette te minua sen tähden etsi,
että olette nähneet tunnustekoja, vaan siksi, että saitte leipää ja
söitte itsenne kylläisiksi. Älkää tavoitelko katoavaa ruokaa, vaan
katoamatonta, sitä, joka antaa ikuisen elämän. Sitä teille antaa
Ihmisen Poika, sillä Isä, Jumala itse, on merkinnyt hänet sinetillään.»
He kysyivät: »Mitä meidän tulee tehdä, että tekomme olisivat Jumalan
tekoja?» Jeesus vastasi: »Uskokaa häneen, jonka Jumala on lähettänyt.
Se on Jumalan teko.»
He sanoivat Jeesukselle: »Minkä tunnusteon
teet, että me sen nähtyämme uskomme sinuun? Mitä sinä teet? Meidän
isämme söivät autiomaassa mannaa, niin kuin kirjoituksissa sanotaan:
’Hän antoi taivaasta leipää heille syötäväksi.’» Tähän Jeesus vastasi:
»Totisesti, totisesti: ei Mooses teille antanut taivaasta leipää, vaan
todellista taivaan leipää teille antaa minun Isäni. Jumalan leipä on
se, joka tulee taivaasta ja antaa maailmalle elämän.»
He sanoivat: »Anna meille aina sitä
leipää.» Jeesus sanoi: »Minä olen elämän leipä. Joka tulee minun
luokseni, ei koskaan ole nälissään, ja joka uskoo minuun, ei enää
koskaan ole janoissaan.»
1. LEIVÄN MERKITYS
Jeesus käytti aina hyvin arkisia ja tavallisia kuvia ja vertauksia,
joita ihmisten oli helppo ymmärtää. Tässä tekstin kohdassa hän puhui
leivästä, tärkeimmästä päivittäisestä perusruuasta.
Meillä leipä on usein lisänä ateriassa ja välillä on aterioita, joihin
ei liity lainkaan leipä.
Jeesuksen ajan ihmisille leipä oli tärkein ja tavallisin ruoka. Leivän
mukana syötiin sitten leivän lisukkeita, mutta leipä oli tärkein.
Viikko sitten haastateltiin paikallisessa lehdessä 100 vuotta
täyttänyttä pappaa, Aatos Niemistöä. Kun häneltä kysyttiin, mitä hän
ajattelee tästä päivästä ja tulevaisuudesta, lehden mukaan hän vastasi,
että "kunhan leipä riittäisi". Hän oli kokenut nuorena punavankileirien
nälän, sitten myöhemmin Järvenpään Haarajoelle muutettuaan lähtenyt
työhön aamulla kello neljältä, ehtiäkseen ajoissa työpaikalleen
Helsinkiin ansaitsemaan leipää perheelleen. Nyt hänen ajatuksensa
tulevaisuudesta oli, että hyvinhän tässä menee, "kunhan leipä
riittäisi".
Meiltä puuttuu usein se kiitollisuus, mihin olisi syytä, kun meillä
riittää leipää syödäksemme.
Jeesus tarttui siis kaikkein tärkeimpään
arkipäivän kysymykseen, kun hän ensin oli ravinnut monituhatpäisen
ihmisjoukon ja sen jälkeen keskusteli heidän kanssaan leivästä ja sen
tärkeydestä. Keskustelussa tulee näkyviin mielenkiintoisia asioita
Jeesuksesta ja ympäröivistä ihmisistä.
2. LEIPÄÄ KAIKILLE
Jeesus otti kaikki luokseen. Hän ei koskaan ajanut ketään pois luotaan,
sillä hän oli itse sanonut: "Sitä joka luokseni tulee, minä en
aja pois." Samalla hän kuitenkin näki ihmisten sydämeen,
sisimpään, heidän motiivinsa ja vaikutteensa, tavoitteensa.
Jeesuksella on suunnaton kärsivällisyys ja rakkaus meitä kohtaan, kun
hän haluaa pitää meidät lähellään, yhteydessään, vaikka hän näkee
täysin sen, millaisia me olemme, mitä me ajattelemme, mihin me pyrimme.
Tämä on helpottavaa. Meidän ei siis tarvitse peitellä sisintämme
Jeesukselta, vaan tulla vajavaisina, motiiveiltamme arveluttavina,
kunhan tulemme - tuleminen on tärkeätä! Tulimme sitten millaisista
motiiveista tahansa Jeesuksen luokse, niin hän vie ja kuljettaa meitä
eteenpäin. Sanoihan hän, että "se on Jumalan teko, että me
uskomme häneen" - ei meidän tekomme.
3. ETENEVÄ DIALOGI
Jeesus lähti aina dialogiin, keskusteluun ihmisten kanssa.
Jeesus oli hyvin suora. Hän vastasi suoraan ihmisten kysymyksiin ja
tällä tavalla hän ohjasi heitä tuntemaan paremmin itsensä ja
motiivinsa. Jeesus näki ihmisten vaikutteet ja suhtautui kriittisesti
niihin. Hän halusi johdattaa ihmiset eteenpäin heidän tiellään. Ihmiset
eivät etsineet tunnustekoja, vaan leipää. Heille selvisi, että he
halusivat tehdä Jeesuksesta pelkästään leipäongelmien ratkaisun, mutta
eivät tarvinneet häntä Jumala-suhteensa selvittelyyn.
4. TODELLINEN LEIPÄ
Jeesus halusi, että ihmiset löytävät hänet Jumalan Poikana, Vapahtajana
ja Pelastajana, sillä juuri sen tähden Jeesus tähän maailmaan tulikin.
Hän johdatteli ihmiset käsittelemään ja kohtaamaan Jumala-suhteensa
kysymykset. Juutalaiset reagoivat siihen kertomalla, miten heidän
historiassaan heidän esivanhempansa saivat Jumalalta leipää (= mannaa)
taivaasta. Ihmiset vetosivat Jumalan sanaan, miten siellä sanottiin,
että "Hän antoi heille leipää taivaasta syötäväksi." He lähtivät
käsittelemään Jumala-suhdettaan historiastaan käsin ja sen aikaisen
Raamatun sanasta käsin. Juutalaisen uskonnon mukaan selitettiin, että
manna oli Jumalan laki, joka tuli taivaasta alas. Laki sijoitettiin
elämän leivän paikalle.
Jeesus tuli lain kirjoitusten tilalle, tuomion tilalle, kun hän lausui
ristiltä:
"Se on täytetty."
Sen tähden Jeesus sanoikin heille:
"Totisesti, totisesti: ei
Mooses teille antanut taivaasta leipää, vaan todellista taivaan leipää
teille antaa minun Isäni. Jumalan leipä on se, joka tulee taivaasta ja
antaa maailmalle elämän."
Hän, kreikan kielessä maskuliininen sana (Hän/Er/Han),
oli se Elämän Leipä. Jeesus tuli lain tilalle evankeliumiksi ja
elämäksi. Jos Vanhan Testamentin laki olisi riittänyt Elämän
leiväksi/mannaksi, niin silloin Jeesusta ei olisi tarvittukaan.
Kaikki olisi ollut kunnossa jo ilman häntä.
Siitä oli hyvä lähteä eteenpäin, kun Jeesus jatkoi keskustelua heidän
kanssaan. Hän selvitti, että todellinen taivaasta tuleva leipä on Hän
itse. Jumala antaa taivaasta leivän, mutta se leipä on hänen Poikansa
Jeesus Kristus.
5. HORJUMATON PERUSTUS
Monet lehtiotsikot ovat käsitelleet Nokian srk:n karismaattisia
kokoontumisia. Ne vetävät puoleensa voimakasta tunnekokemusta etsivää
hengellisyyttä ja uskon näkemystä. Meille riittää kuitenkin Jumalan
sana ja sakramentit. Emme saa halveksia niitä, sillä Jeesus on itse
sitoutunut niihin, kasteen veteen, kun luemme kasteen asetussanat ja
ehtoollisen leipään ja viiniin, kun luemme ehtoollisen asetussanat.
Me emme tarvitse näkemistä emmekä tuntemista, koska olemme osallisia
Kristuksen ruumiista ja verestä. Tätä meiltä ei sielunvihollinen voi
ottaa pois, ei kukaan, vaikka tunteemme vaihtelisivatkin. Me kuulumme
Jeesukselle ehtoollisessa ja Jeesus kuuluu meille.
Moni kysyy, mitä minun pitäisi tuntea voidakseni mennä ehtoolliselle
tai sieltä tullessani. Ei mitään, sillä mitkään meidän kokemuksemme ja
tunteemme eivät meitä pelasta, vaan yksin Jeesus Kristus ja hänen
sovintotekonsa.
Jaoin sairaalassa ehtoollista. Vuoteen peitteiden sisältä kuului
hiljainen ääni: "A vot, oli hyvää! Kiitos, kiitos, kun tulitte, että
sain tämän itselleni." Hyvin nöyränä ja hiljaisin mielin lähdin
huoneesta pois. Suuri kiitollisuus pulppusi dementoituneen vanhuksen
sairauden runtelemasta sydämestä.
Olen miettinyt, osaammeko olla kiitollisia, kun meille katetaan joka
sunnuntai ja torstai-ilta ehtoollinen. Jeesus on niin lähellä meitä, me
saamme olla lähellä häntä.
Moni on miettinyt kysymystä, miten usein voin käydä ehtoollisella? Voit
käydä aina, kun ehtoollinen on katettu, sillä siinähän Sinulla on
Kristus luonasi. Saat elää hänen osallisuudessaan.
6. ELÄMÄÄ LEIVÄSTÄ
Ilman leipää ei ole elämää. Ilman ruokaa näännymme ja maallinen
elämämme päättyy. Ilman Elämän Leipää, Jeesusta Kristusta, yhteytemme
Jumalaan ja uskomme nääntyy ja surkastuu. Leipä on tarkoitettu
syötäväksi, ei katseltavaksi ja sivuun laitettavaksi. Jeesus tulee
meidän luoksemme sanassaan ja sakramenteissaan. Sen vuoksi käykäämme
ehtoollisella ja tulkaamme osallisiksi hänen sovitustyöstään ja
ylösnousemuksestaan, ikuisesta elämästä.
7. EI NÄLKÄÄ EIKÄ JANOA
Jeesus sanoi tekstimme lopussa hyvin mahtavat sanat:
"Minä olen elämän leipä.
Joka tulee minun luokseni, ei koskaan ole nälissään,
ja joka uskoo minuun, ei enää koskaan ole janoissaan."
Olivatko ne liian suuret sanat? Jesajan kirjassa (Jes 49:9-10) oli jo
luvattu, että messiaan aikana:
"…tallatuilta teiltäkin
he löytävät ravintonsa,
paljas kalliorinne on heille laidunmaa.
Eivät he näe nälkää, ei heidän tule jano,
ei heitä ahdista helle eikä auringon polte,
sillä heitä ohjaa heidän armahtajansa,
joka vie heidät lähteiden ääreen."
Ilmestyskirjan kirjoittaja kertoo näyssään
(Ilm 7:16-17) taivaassa ikuisesta elämästä samalla tavalla:
"Nälkä ei heitä enää
vaivaa, ei jano,
enää ei heitä polta aurinko eikä paahtava helle.
Karitsa, joka on valtaistuimen edessä,
kaitsee heitä ja vie heidät elämän veden lähteille,
ja Jumala pyyhkii heidän silmistään kaikki kyyneleet."
Jeesus saattoi sanoa niin suuret sanat, koska
hän on ylösnoussut Vapahtaja ja syntien sovittaja. Kun olemme
yhteydessä häneen, Elämän Leipään, niin me olemme jo täällä osalliset
siitä ikuisesta elämästä. Meidän Jumala-yhteytemme jano ja nälkä on
tullut tyydytetyksi. Vaikka täällä kuitenkin monesti kyyneleet tulevat
silmiin, niin siellä kerran ne ovat kaikki pyyhityt silmistämme.
Jaakko Harjuvaara
Paluu:
Saarnasivulle
Orvokin ja Jaakon kotisivulle
* * * * * *
Sivulla on käyty
8.4.2000 lähtien 78 kertaa ja
1.2.2003 lähtien

kertaa.
Viimeisin päivitys 1.2.2003