38. "Teille on opetettu: Silmä silmästä, hammas hampaasta.Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, Isän Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien Meidän kanssamme!
39. Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin.
40. Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin.
41. Jos joku vaatii sinut mukaansa virstan (=1,5 km) matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
42. Anna sille, joka sinulta pyytää, äläkä käännä selkääsi sille, joka haluaa lainata sinulta. (Matt.5:38-42)
ONKO OLEMASSA RAKKAUTTA?
- "Kuinka kukaan, kukaan voi rakastaa, tätä kurjaa maailmaa, kyselivät nuoret
äsken saarnavirsiosuudessa.
- Onko rakkautta olemassa ja jos on, niin millaista rakkautta ja keille?
- Toiset verhoavat kysymyksensä rakkaudesta taitavasti. He
kätkevät sen syvälle
sielunsa sopukoihin eivätkä uskalla
päästää sitä esiin - edes omaan
tajuntaansakaan saatikka sitten edes hiljaa kuiskata sitä jollekin
toiselle.
- Lemmikkieläimelle ehkä uskalletaan tämä kysymys osoittaa, kun ei tarvitse
jännittää, että uskollinen koira tai kissa vastaisi siihen sanallisesti.
- Jotkut tuovat rakkauden tarpeensa esille totutuista kaavoista
poiketen, räikeästi
häiriköiden ja huomiota herättäen jolloin
valitettavan monet heidän läheltään
vetäytyvät pelästyneenä pois ja he
jäävät vaille niitä ihmisiä, joita he kaikkein
eniten juuri silloin
tarvitsisivat.
- Aikamme ajatusten ja rakkauden toiveiden tulkkina valtavan suosion ovat saavuttaneet esim. Joel
Hallikainen laulaessaan "Kuurankukkaa:
"Turhaan, aivan turhaan, minä yöllä hamuan Sua viereltäin.
Turhaan, aivan turhaan, on sitä kieltää, ikävöin jo lähteissäin.
Kuurankukkasia piirtyneen sun ikkunaasi näin.
Kuurankukkia nyt kannan sisälläin."
tai Jari Sillanpää kuvailee "Satulinnaansa":
"Sano, että että sä kaipaat luokse mun takaisin.
Sano, että sä tahdot olla kuin ennenkin.
Sano, että sä tiedät, kaksi meitä vain on,
jotka kohtaamaan johti kerran tie kohtalon.
Sano, että yhä ainoa olen sun
Sano, että yksin tahdot olla sä mun,
silloin satulinna kaukomaan
meille kuuluis kokonaan.
Sinulle mä aarteeni antaisin,
jonka vuoksi kärsin ja taistelin.
Sinulle mä antaisin sydämen,
jos sä otat sen?"
"Aavan meren tuolla puolen jossakin on maa,
missä onnen kaukorantaan laine liplattaa...
- Jeesus kosketti ihmiselon juuria, kun hän lähti käsittelemään
kysymystä rakkaudesta ja sen
syvimmästä olemuksesta.
SILMÄ SILMÄSTÄ JA HAMMAS HAMPAASTA
Lähtiessään puhumaan vuorisaarnan rakkauden laista, Jeesus viittasi muinaisen
Babylonian
merkittävän hallitsijan, jo 3600 v. sitten eläneen, Hammurabin (1728-1686 e.Kr) lain
oikeusperiaatteeseen:
"silmä silmästä, hammas hampaasta.
Tätä määrittelyä on usein ajateltu julmana periaatteena. Se ei ollut
kuitenkaan tarkoitus, vaan oli
kysymys oikeudenmukaisuudesta, jossa yhteiskunta sitoutui rikoksen ja rangaistuksen
- vastaavuusajatteluun. Ajateltiin, että kohtuullisen rangaistuksen tuli vastata rikosta korkeintaan
samalla
mitalla , ei suurempana. Haluttiin katkaista enenevä
koston kierre, jossa maksettiin takaisin aina pahemmin kuin oli itse saatu kärsiä ja siksi
katsottiin, että
- 'silmä silmästä ja hammas hampaasta' - oli kohtuus.
ANTEEKSIANTAVA RAKKAUS
Jeesuksella oli tähän tasapuolisuuden periaatteeseen jotain lisää, sellaista,
mitä muutamissa Vanhan
Testamentin kirjoituksissa oli enteilty, mutta ei niin selvästi vielä oltu tuotu esiin.. Hän
toi esiin
rakkauden koston sijaan ja niin anteeksiantamus ja armo tulevat ihmisten kanssakäymisen keskeisiksi
välineiksi. Jeesus sanoi:
39. Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin.
40. Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin.
41. Jos joku vaatii sinut mukaansa virstan (=1,5 km) matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
- Jeesuksen opetus oli samalla juutalaisten Messias-ennustusten täyttymys.
- Paavali viittasi tähän, kun hän kuvaili Filippiläiskirjeen 2. luvussa Jeesuksen,
odotetun Messiaan
mielenlaatua ja kehottaa meitä:
5. Olkoon teilläkin sellainen mieli, joka Kristuksella Jeesuksella oli.
6. Hänellä oli Jumalan muoto, mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan olla Jumalan vertainen
7. Vaan luopui omastaan. Hän otti orjan muodon ja tuli ihmisten kaltaiseksi. Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa,
8. Hän alensi itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, ristinkuolemaan asti.
(Fil.2:5-9)
TOIMIIKO ARMO KÄYTÄNNÖSSÄ?
- Mutta pysähdytään hetkeksi miettimään, miten ihmisten välinen
elämä ja oikeudenmukaisuus
järjestyykään Jeesuksen sanojen mukaisesti? Tulisiko tästä lähtien
oikeudessa, kun todetaan jonkun
"ahnehtineen toiselta hänen paitansa, niin tälle varkaalle tuomion sijasta antaa vielä
päällystakkikinä? Jos näin toimittaisiin, niin koko
oikeudenmukaisuusperiaattemme romuttuisi. Olisi
olemassa vain anastajien/varkaiden ja riistettyjen yhteisöt - ne, jotka antavat viedä
itseltään kaiken,
mitä heillä on ja ne, jotka veisivät toisilta kaiken, mitä heillä on. Mutta
jatketaan.
- Pahoinpitelyn ja väkivallan keskellä kukaan ei puolustautuisi tai puolustaisi, vaan
"kääntäisi
toisenkin poskensa ja alistuisi pahoinpitelijän väkivaltaan.
- Tällaiseksiko Jeesus tosiaan tarkoitti ihmisten elämän, kun hän sanoi, ettei
"pahalle pidä tehdä
vastarintaa"?
RAAMATUN PERIAATTEET OIKEUDENMUKAISUUDESTA
- Entä miten tähän maailmankuvaan liittyy Raamatun läpi etenevä
oikeudenmukaisen ja rehellisen
toiminnan vankka elämäntapa,
- entä kerran aikojen lopulla vanhurskas viimeinen tuomio, lopullinen oikeus, jonka jakajana on itse
Jumala? Uuden Testamentin lopussa Ilmestyskirjan kirjoittaja kertoo, miten hän näki:
"...suuren valkean valtaistuimen ja sen, joka sillä istuu. Hänen kasvojensa edestä
pakenivat maa ja
taivas, eikä niistä jäänyt jälkeäkään.
12. Näin myös
kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa
valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen
perusteella,
mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan.
- Jeesus tähdensi itse vielä viimeisen tuomion kuvauksessaan meidän vastuutamme
siitä, miten
kohtelemme toisiamme:
44. "Silloin nämäkin kysyvät: 'Herra, milloin me näimme sinut
nälissäsi tai janoissasi,
kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua?'
45. Silloin hän vastaa heille: 'Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet
tekemättä yhdelle näistä
vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'
46. "Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen
elämään." Matt 25:45-46
- Jeesus ei siis voinut tarkoittaa, että pahan pitää rauhassa saada rellestää,
kunnes tulee viimeinen
tuomio, vaan hänen mukaansa jo elämän arkipäivään kuuluu
oikeudenmukainen ja hyvä ihmisten
välinen yhteistoiminta, toinen toisensa huomioon ottaminen ja se vaikuttaa meidän
iankaikkiseen
kohtaloommekin.
- Samaan näkökantaan Paavalikin liittyy Roomalaiskirjeessä puhuessaan esivallasta Jumalan
asettamana
oikeuden puolustajana ja ylläpitäjänä.
EREHTYIKÖ JEESUS PUHUESSAAN ARMOSTA?
- Puhuiko Jeesus "itsensä pussiin" tai aivan "pehmeitä", kun hän puhui
"vasemmankin posken
kääntämisestää ja "paidan lisäksi päällystakinkin
antamisesta tai 1,5 km matkan sijasta 3 km
matkan kulkemisesta.
- Ei suinkaan! Hän itse sanoi, että hänen sanansa ovat "Henki ja
elämä" ja Johannes todisti, että
Jeesuksessa tuli esiin "armo ja totuus".
- Meidän on tulkittava Jeesuksen sanoja. Raamattua ei voida lukea vain sana sanalta, tuijottaa yhteen
jakeeseen, vaan sanat ja jakeet täytyy käsitellä asiayhteyksistään,
kokonaisuudestaan käsin sekä
lopulta koko Raamatun ilmoituksen näkökulmasta. Tässä on Raamatun vaikeus, mutta
myös siunaus,
sillä se ei ole kaavamainen lakikirja, kokoelma sanoja peräkkäin, vaan elävä
kokonaisuus, jonka
kautta Jumala puhuttelee meitä.
- Kun Jeesus ei siis tullut kumoamaan Jumalan tarkoittamaa oikeusjärjestystä, niin mistä
hän sitten
puhui?
- Hän havainnollisti rakkautta ja anteeksiantamusta, jotka ovat toimivat
oikeusjärjestelmän ja kerran
viimeiseen tuomioon päätyvässäkin maailmassa, tässä ja tulevassa.
MITEN ARMO TOIMII?
- Mihin Jeesuksen rakkaus ja ansaitsematon armo sitten toimivat?
- Televisiossa ja lehdistössä on ollut raportteja Venäjän nuorisorikollisuudesta ja
vankilaoloista. Eräs
reportaasi käsitteli nuorisovankilaa, joka on täynnä kasvavia poikia. He ovat tehneet
yleensä alkoholin
vaikutuksen alaisina mm. väkivalta- ja henkirikoksia, esimerkiksi tappaneet tai murhanneet.
Heitä ei ole
kuitenkaan tuomittu kuolemaan, koska kuolemanrangaistuksesta pyritään maailmanlaajuisesti
luopumaan.
- Vankilaolot ovat kuitenkin sellaiset, että nämä nuoret, kun ovat saaneet kuulla
oikeudessa
kuolemantuomion sijasta päätöksen elinkautisesta vankeusrangaistuksesta, ovat
pyytäneet tuomarilta,
että heidän asiansa käsiteltäisiin uudelleen ja heidät tuomittaisiin
kuolemaan, koska se olisi lyhyempi
ja inhimillisempi vaihtoehto kuin elinkautinen vankeus niissä vankiloissa.
- Reportaasi jatkoi tilanteen kuvausta. Muutamien tällaisten poikien isät, tietäen
epäinhimilliset
vankilaolot, ovat epätoivoissaan omasta puolestaan kääntyneet uudestaan tuomareiden
puoleen. He
ovat anoneet, että he - isät - voisivat tulla poikiensa tilalle vankilaan
kärsimään rangaistusta niissä
oloissa ja heidän poikansa vapautettaisiin tavalliseen elämään.
- Tämä on rakkautta, joka on valmis "kääntämään toisenkin
poskensa, valmis "paitansa lisäksi
antamaan takkinsakin" ja "1,5 kilometrin matkan sijasta kulkemaan 3 kilometriä". Se
on valmiutta
antaa oma henkensä ja elämänsä toisen elämän ja pelastuksen puolesta,
vaikka kukaan ei voisi sitä
vaatia.
- Isät eivät anoneet armahdusta ja rangaistuksen poistamista, vaan sitä, että
tuomio pannaan
täytäntöön, mutta he itse tulevat kärsimään sen.
- Profeetta Jesaja sanoi Jeesuksesta:
3. Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois. Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet.
4. Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme. Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan,
5. vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet. Jes 53
- Jeesuksen rakkaus, on järkähtämätöntä,
- elämän kuiluja ja varjoja kaihtamatonta,
- maan pinnalla täydessä realismissa kulkevaa rakkautta.
- Se rakkaus ja armo vapauttaa, sillä se ei kaunistele mitään.
- Se kulkee ihmisen synnin ja pahuuden keskellä,
- kaiken katsoen,
- kaiken nähden
- ja silti kääntämättä pois katsettaan,
- peittämättä silmiään ja se toteaa kaiken tämän jälkeen:
"Tyttäreni, poikani - ole turvallisella mielellä. Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi."
Viimeisin päivitys 1.2.2003