Merenlahden kuoro
lauloi
sointuvasti kanttorin johtaessa urkuparvelta.
* * *
PÄIVÄN
TEKSTIT:
1. lukukappale
Jer. 7: 1-7
Jeremia sai Herralta tämän sanan:
»Mene Herran temppelin portille ja
julista näin:
Kuulkaa Herran sana, kaikki te Juudan asukkaat, jotka käytte näistä
porteista sisälle rukoilemaan Herraa!»
Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin
Jumala: »Hylätkää
väärät tienne ja tehkää hyvää! Silloin minä annan teidän asua tässä
paikassa. Älkää luottako valheen puhujiin, jotka hokemalla hokevat:
’Tämä on Herran temppeli, Herran temppeli, Herran temppeli!’ Kääntykää
vihdoin oikealle tielle ja tehkää hyvää, kohdelkaa aina
oikeudenmukaisesti toisianne. Älkää sortako vierasheimoisia, älkää
orpoja älkääkä leskiä. Älkää surmatko syyttömiä tässä maassa. Älkää
seuratko muita jumalia, sillä se on teille turmioksi. Jos tottelette
minua, niin saatte asua tässä maassa, jonka annoin teidän isillenne
ikuisiksi ajoiksi.»”
2. lukukappale, Vesa-Pekka Suutari
Hepr. 12: 14-17
Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman
sitä ei kukaan ole näkevä Herraa. Pitäkää huoli siitä, ettei yksikään
hukkaa Jumalan armoa eikä mikään katkeruuden verso pääse kasvamaan ja
tuottamaan turmiota, sillä yksikin sellainen saastuttaa monet.
Katsokaa, ettei joukossanne ole ketään siveettömästi elävää tai
maailmallista, sellaista kuin Esau, joka yhdestä keitosta myi
esikoisuutensa. Tehän tiedätte, että kun hän myöhemmin halusi
siunauksen itselleen, hänet hylättiin. Hän ei saanut tilaisuutta
parannukseen, vaikka hän sitä itkien anoi.”
Evankeliumi, saarnateksti, liturgi Risto Koskimäki
Matt. 7:
24-29
Jeesus sanoo:
»Jokainen, joka kuulee nämä sanani ja
tekee niiden
mukaan, on kuin järkevä mies, joka rakensi talonsa kalliolle. Alkoi
sataa, tulvavesi virtasi ja myrskytuuli pieksi taloa, mutta se ei
sortunut, sillä se oli rakennettu kallioperustalle.
Jokainen, joka kuulee nämä sanani mutta
ei tee
niiden mukaan, on kuin tyhmä mies, joka rakensi talonsa hiekalle. Alkoi
sataa, tulvavesi virtasi ja myrskytuuli pieksi taloa, ja se sortui,
maan tasalle saakka.»
Kun Jeesus oli lopettanut puheensa,
kansanjoukot
olivat hämmästyksissään hänen opetuksestaan. Hän opetti niin kuin se,
jolle on annettu valta, ei niin kuin lainopettajat. ”
*
* *
Kuva Kari Fält
SAARNA,
Jaakko Harjuvaara
Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, Isän Jumalan rakkaus ja
Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien meidän kanssamme.
Olen Jaakko Harjuvaara, eläkkeellä oleva Järvenpään seurakunnan
kirkkoherra ja Tuusulan rovastikunnan lääninrovasti. Äitini Aili
Harjuvaara, oli omaa sukua Aarrevuo, entinen Jänis ja siksi minua on
pyydetty Jänis-sukuun kuuluvana saarnaamaan sukukokouksen messussa
täällä Taipalsaaren kauniissa kirkossa. Kuulin juuri, että tämä on
vanhin , 258 vuotta, Etelä-Karjalan kirkoista. Messun alkaessa totesin
iloisen asian, täällä seurakunta veisaa voimakkaasti ja reippaalla
tahdilla virret, se tuntuu aina hyvältä ja ottaa kirkon penkissä
istujan mukaansa.
Tämä on ensimmäinen jumalanpalvelussaarnani eläkkeelle jäämiseni
jälkeen. Tuo saarnavirteni 204 ” Herra Jeesus, Hengelläsi henkeäni
liikuta…” veisattiin viimeksi palmusunnuntaina 2007 Järvenpään kirkossa
lähtösaarnani yhteydessä.
Sen jälkeen en ole pitänyt yhtään jumalanpalveluksen saarnaa. Toivon
selviäväni nyt tästä tehtävästä. - Jos en selviä, niin sitten täytyy
vain todeta, niin kuin 7v pojanpoikani, jonka kanssa join mehua
keittiön pöydän ääressä. Minulta kaatui mehulasi ja sanoin hänelle,
”…ettei tarvitse olla huolissaan, tällaisia vahinkoja sattuu
aikuisillekin!” Hän katseli minua kirkkailla silmillään ja sanoi
iloisesti: ”Niin, sellaista sattuu varsinkin vanhoille ihmisille!”
*
* *
Evankeliumitekstimme on Jeesuksen vuorisaarnasta. Vuorisaarnan
talletetut kolme lukua 5, 6 ja 7 Matteuksen evankeliumissa, ovat
Jeesuksen yhtenäinen hyvin tärkeä puhekokoelma. Se on varmaan
jouluevankeliumin jälkeen tunnetuin ja eniten kirjallisuudessa ja
muissa yhteyksissä siteerattu Raamatun kohta.
Perimätiedon mukaan Jeesus piti vuorisaarnan Galileassa
Gennesaretin järven pohjoispäässä olevalla korkealla, laakealla
erittäin kauniilla, heiniä ja kukkasia kasvavalla vuorenrinteellä,
johon häntä seuranneet väkijoukot kokoontuivat kuuntelemaan häntä.
Vuorisaarna alkaa Jeesuksen autuaaksi julistamisilla,”… autuaita ovat
hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta, autuaita
ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät
ravitaan” jne… Siksi tätä vuorta kutsutaankin Israelissa ’autuuksien
vuoreksi’ ja siellä on kuuluisan italialaisen arkkitehdin, Barluzzin,
suunnittelema autuuksien kirkko, joka on nykyisin fransiskaanimunkkien
hoidossa.
Vuori oli Israelin kansan historiassa ja elämässä aina Jumalan
erityisen ilmoituksen paikka.
Vuori on yleensäkin meille ihmisille vaikuttava paikka. Monet
vuorikiipeilijät haluavat valloittaa – jopa henkensä uhalla –
aina uusia vuorenhuippuja ja me tavalliset kansalaiset
mielellämme nousemme vuorille, koska niiltä on aina kaunis näköala.
Sieltä näkee pitkälle eteenpäin ja myös taaksepäin, laajalle
ympäristöönsä sellaista, mitä ei näe vuoren juurella, tasangolla tai
laaksossa – sanoisimmeko ’tavallisen elämän keskellä’.
Tänne ajaessani näin tienviitan ’Linnavuorelle’. Sellainen linnavuori
on myös Sulkavalla. Korkea vuori oli tärkeä turvapaikka, jolle noustiin
turvaan vainolaiselta. Vihollinen ei päässyt yllättämään, lähestymään
huomaamatta, koska vuorelta näki jo kauas vihollisen tulon ja korkealle
linnavuorelle oli vaikea kiivetä, sitä oli helppo puolustaa.
Tällainen Jänis-suvun sukukokous on kuin yksi vuorenhuippu – sellainen,
jossa suvun jäsenet ja heidän läheisensä katselevat sukua ja sen
jäseniä ja heidän vaiheitaan taaksepäin. On sukutauluja, joihin on
kerätty tietoja heistä, syntymä- ja kuolinaikoja, puolisoiden ja lasten
nimiä ja taas heidän jälkeläistensä tietoja ja koko ajan elämä menee
eteenpäin. Syntyy uusia jäseniä sukuun ja avioliiton ja lasten syntymän
kautta taas uudet toisten sukujen jäsenet liittyvät toisiinsa ja niin
kuin nykyisin sanotaan mielellään - verkostoituvat.
Me jokainen olemme jonkun perheen, suvun jäseniä. Me kannamme jokainen
itsessämme sen suvun ja vanhempiemme sukujen geenejä, piirteitä,
ominaisuuksia. Jotkut piirteet ulkonäössä, taipumuksissa,
luonteenpiirteissä ja ominaisuuksissa saattavat tulla näkyviin ja
esille vasta muutaman sukupolven jälkeen uudelleen.
Vaimoni välillä huomautteli minulle ’Harjuvaarojen työhulluudesta’. Kun
luin isoisäni muistiinpanoja omasta isästään, hän sanoi, että tällä oli
periaate: ”Mies kiirehtii työtä eikä työ miestä!” – Sieltähän se piirre
oli periytynyt minullekin.
Nuoremmat sukupolvet usein mielellään arvostelevat ja moittivat
vanhempia sukupolvia heidän virheistään ja toimistaan. Silloin on hyvä
ajatella, että edeltävät sukupolvet ovat kaikki eläneet oman aikansa
lapsina- ja aikuisina. He ovat toimineet sen ajan mukaan
parhaaksi katsomallaan tavalla. Ja nyt me olemme vastuussa itsestämme
ja oman aikamme ratkaisuista ja toiminnoista.
Eräässä aforismikirjassa sanotaan pari ajatusta tästä:
”Nuoret
oppivat enemmän omista virheistään kuin vanhojen viisauksista!” – ”Moni
haluaa palata takaisiin nuoruuteensa. Se on yksinkertaista: Toista vain
hölmöilysi!”
Jeesuksen vuorisaarnan tämän päivän kohdassa verrataan elämää
rakennuksen rakentamiseen. Oli kahdenlaista rakentamista, suoraan
hiekalle tapahtuvaa, nopeata rakentamista, mutta se ei kestänyt säiden
vaihteluja eikä varsinkaan myrskyjä, vaan rakennus sortui kunnollisen
ja lujan perustuksen puuttuessa.
Viisas rakentaja taas valitsi tukevan kallioperustan rakennukselleen ja
niin se kesti myrskytuulten ja sateiden keskellä pystyssä eivätkä
korkeat tulvavedetkään pystyneet siirtämään rakennusta paikoiltaan.
Kreikan kielen sana, adjektiivi ”JÄRKEVÄ” = fronimos = , joka tulee
sanasta fren = mieli, tietoisuus, ymmärrys, sisin.
Fyysisessä mielessä se tarkoitti sydäntä ympäröivää aluetta, palleaa,
sydäntä, joka pumppaa verta koko kehoon ja pitää meidät elossa.
Järkevä ihminen tekee järkeviä, viisaita suunnitelmia ja päätöksiä, jos
hän on selvillä itsestään, mielestään, ajatuksistaan, sisimmästään
sanoisimmeko = sinut itsensä kanssa.
Moni pelkää sitä, koska meidän sisimmässä ovat niin monenlaiset,
ristiriitaisetkin- niin itseämme kuin toisia ihmisiä vahingoittavat
taipumukset ja tavoitteet. Me löydämme itsestämme niin hyvän kuin
pahan. Ei ole mahdollista tehdä hyvän ja pahan välistä ’PAHAN AKSELIA’
kansojen tai rotujen välille niin kuin eräs presidentti nimesi pahan
akselin ja sen mukaisesti valtiot, jotka kuuluivat joko nk. hyviin
valtioihin ja pahoihin valtioihin.
Hyvän ja pahan akseli ei mene valtioiden, ideologioiden tai uskontojen
välillä, vaan hyvän ja pahan akseli kulkee meidän jokaisen ihmisen
sisällä. Jos me emme voi tätä sisintämme kohdata, niin me ulkoistamme
pahan itsestämme ja leimaamme sillä sitten korvikereaktiona toiset
ihmiset, kansat, ideologiat tai uskonnot.
Se on kuin jakomielitautista käyttäytymistä, jossa ei haluta tai
pystytä kohtaamaan oman sisimpämme kokonaisuutta ja kaikkia puolia.
Evankeliumin toisen miehen kuvaus TYHMÄ = kreikaksi mooroos = hidas,
saamaton. Uudessa Testamentissa se ei kuitenkaan pohjimmiltaan tarkoita
hidasta tai saamatonta tai älyllisesti tai tunne-elämältään hitaasti
toimivaa, vaan sellaista, joka ei toimi viisaasti, vaikka *tietäisi*
miten olisi hyvä ja oikein toimia.
Monesti esim. lapsilla on hyvin selkeä ja horjumaton kuva siitä, miten
tulee toimia. Me aikuiset helposti sotkeudumme omaan monimutkaiseen ja
todellisuuden kiertelevään ajatteluumme voidaksemme toimia toisin kuin
olisi hyvä ja oikein.
(Lisäys, sillä penkissä istuessani vasta muistin esimerkin, joka kuului
tähän yhteyteen: Olin luvannut muutaman vuoden ikäiselle
lapsenlapselleni hakea hänet meille määrättyyn kellon aikaan. Unohdin
sen ja tulin kotiin vasta tunteja myöhemmin. Soitin lapsenlapselle ja
rupesin selittämään, etten hakenut häntä sovittuun aikaan, koska……!
Tämä lapsi kuunteli hetken ja sitten hän sanoi minulle puhelimessa:
”Älä selitä, vaan pyydä anteeksi!” )
* * *
MOLEMMAT tekstissä mainitut miehet rakensivat, mutta toinen rakensi
vastoin sitä, minkä tiesi hyväksi, hätäili tai oli välinpitämätön. Sen
tähden hän kompastui ja hänen rakennuksensa sortui, koska se ei ollut
kiinteällä perustuksella. Tuo sortumista koskeva sana tarkoittaa myös
kompastumista. Hän ei suostunut katsomaan kaikkea omassa sisimmässään
avoimesti ja rehellisesti.
Jeesus sanoi, että ”…te tulette tuntemaan totuuden ja totuus on tekevä
teidät vapaiksi.” Jeesus saattoi sanoa tämän ja Jeesuksen yhteydessä
meille tapahtuu näin, olemme valmiit kohtaamaan totuuden itsestämme,
myös pahuudestamme ja syyllisyydestämme, sillä Jeesus rakasti meitä
niin paljon, että hän tuli ja sovitti meidän syntimme.
Jumalan rakkaudesta puhuu selvästi yksi Raamatun jae, josta kerrotaan
Lutherin sanoneen, että vaikka kaikki muu Raamatusta vietäisiin pois,
niin tämä riittää. Joh 3:16 ”Jumala on rakastanut maailmaa
niin
paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo,
joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.”
Jumalan rakkaus, anteeksiantamus ja armo ovat kaiken perusta ja
kestävät ikuisesti, ne ovat loppumattomia.
Jeesuksen luokse tuli kerran fariseuksia, kirjanoppineita. He kysyivät
Jeesukselta montako kertaa pitää antaa anteeksi lähimmäiselleen.
Yleinen juutalainen käsitys oli, että kolme kertaa riittää. Nämä
kirjanoppineet halusivat olla täydellisiä, sellaisia lainopettajia,
joista evankeliumitekstin lopussa sanottiin, että he puhuivat eri
tavalla kuin Jeesus, jolla oli valta.
He kysyivät, että pitikö antaa anteeksi peräti 7 kertaa, sillä 7 on
Raamatussa täydellisyyden luku.
Jeesus vastasi heille, ”ei vaan, 70 kertaa 7 (= 490 kertaa) eli AINA
pitää antaa anteeksi ja rakastaa… Armo ja anteeksiantamus eivät lopu
koskaan.
*
* *
Ihmiselämä on kuitenkin kaikesta tästä huolimatta merkillinen. Voi
tapahtua hyvin paljon sellaista, mitä kukaan ei ole koskaan
suunnitellut tai aavistanut tai tahtonut tai toivonut. Kertomuksen
molemmat miehet rakensivat, mutta luja oikea perustus kesti – siis
pohjimmiltaan meidän rakennustyömme ei ole ratkaisevaa –
elämämme
ei lepää meidän varassamme, vaan perustuksen, Jumalan varassa.
Silti välillä kaikki elämässä tuntuu horjuvan ja pettävän. Tuntuu
siltä, että ne vuoretkin horjuvat. – Silloin on hyvä muistaa Jesajan
kirjan sana 54:10, jonka kuulimme alttarilta liturgiassa synninpäästön
yhteydessä lausuttavan:
” Vaikka vuoret järkkyisivät ja kukkulat horjuisivat, minun rakkauteni
sinuun ei järky eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun
armahtajasi.”
*
* *
Kuva Kari Fält
Nouskaamme yhdessä ’vuorelle’, tunnustamaan yhteinen kristillinen
uskomme:
"Minä uskon Jumalaan,/ Isään, Kaikkivaltiaaseen,/ taivaan ja maan
Luojaan,/ ja Jeesukseen Kristukseen,/ Jumalan ainoaan
Poikaan,
meidän Herraamme,/ joka sikisi Pyhästä Hengestä,/ syntyi
neitsyt
Mariasta,/ kärsi Pontius Pilatuksen aikana,/
ristiinnaulittiin,
kuoli ja haudattiin,/ astui alas tuonelaan, / nousi kolmantena päivänä
kuolleista,/ astui ylös taivaisiin,/ istuu Jumalan, Isän Kaikkivaltiaan
oikealla puolella/ ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja
kuolleita,/
ja Pyhään Henkeen,/ pyhän yhteisen seurakunnan,/ pyhäin yhteyden,/
syntien anteeksiantamisen,/ ruumiin ylösnousemisen,/ ja iankaikkisen
elämän."
*
* *
Kuva Kari Fält
* * *
Viimeisin
päivitys 31.7.2012