SAARNA JÄRVENPÄÄN KIRKOSSA KOLMINAISUUDENPÄIVÄNÄ
sunnuntaina 22.5.2005 klo 10
teksti
Joh. 15: 1-10
Jeesus sanoo: "Minä olen tosi viinipuu, ja Isäni on
viinitarhuri. Hän leikkaa minusta pois jokaisen oksan, joka ei
tuota hedelmää, mutta jokaisen hedelmää tuottavan
oksan hän puhdistaa liioista versoista, jotta se tuottaisi
hedelmää entistä enemmän. Te olette jo puhtaat,
sillä se sana, jonka olen teille puhunut, on puhdistanut
teidät. Pysykää minussa, niin minä pysyn
teissä. Eihän oksa pysty tuottamaan hedelmää, ellei
se pysy puussa, ja samoin ette pysty tekään, ellette pysy
minussa. Minä olen viinipuu, te olette oksat. Se, joka pysyy
minussa ja jossa minä pysyn, tuottaa paljon hedelmää.
Ilman minua te ette saa aikaan mitään. Joka ei pysy minussa,
on kuin irronnut oksa: se heitetään pois, ja se kuivuu.
Kuivat oksat kerätään ja viskataan tuleen, ja ne palavat
poroksi. Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät
teissä, voitte pyytää mitä ikinä haluatte, ja
te saatte sen. Siinä minun Isäni kirkkaus tulee julki,
että te tuotatte runsaasti hedelmää ja niin osoitatte
olevanne opetuslapsiani. Niin kuin Isä on rakastanut minua, niin
olen minä rakastanut teitä. Pysykää minun
rakkaudessani. Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun
rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni
käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan."
Olemme kaikki näinä päivinä katselleet puita ja
pensaita. Olemme tarkanneet milloin lehdet alkavat puhjeta
hiirenkorvalle ja tulla täyteen lehteen, milloin kesä on
tullut? Sen tähden tämän päivän
evankeliumiteksti viinipuusta ja oksista on hyvin ajankohtainen ja
helposti ymmärrettävä.
OPETUSLASTEN KATEKISMUS Tekstimme
kohta on osa evankeliumin pisintä ikään kuin monologia
Jeesuksen = yksinpuhelua. Tekstimme on verrattavissa opetuslasten
katekismukseen. Se on perustavanlaatuista opetusta Jeesuksen ja
opetuslapsen = seurakuntalaisen välisestä yhteydestä.
Jeesus on ilmeisesti jakanut tämän opetuksensa ollessaan
viimeisellä aterialla, jolloin hän halusi varmasti opettaa
heille vielä tärkeimmät mielessään olleet
asiat.
”MINÄ OLEN” - SANAT
Jeesuksen puhe alkaa juhlavalla itse ilmoituksella ”Minä olen viinipuu ja te olette oksat…”
Jeesus käytti muutamia tällaisia puhuttelevia ilmauksia:
”Minä olen Elämän leipä, minä olen
maailman valo, minä olen lammasten paimen…” Ne
eivät olleet vertauksia, vaan selkeää puhetta millainen
hän on! ”Viinipuu” nimistä kasvia ei ole
olemassa, sillä viiniköynnös on pensas eikä puu,
mutta vanhalla viiniköynnöksellä on puumainen runko-osa.
Sana ”viinitarhuri” pitäisi sananmukaisesti
kääntää ”maanviljelijä”.
MILLAINEN VIINITARHURI TAIVAALLINEN ISÄMME ON?
Teksti kertoo vakavan kuvan rakastavasta viinitarhurista. Hän
leikkaa pois jokaisen oksan, joka ei kanna hedelmää ja
hän puhdistaa jokaisen hedelmää kantavan oksan. Onko
siis viinitarhuri, Taivaallinen Isämme julma ja vaativa Jumala,
joka vaatii meiltä hedelmää ja jos emme ole tuottavia ja
tehokkaita, tarpeeksi tuloksellisia, niin meidät leikataan pois ja
heitetään tuleen?
RUNGON PERUSSANOMA
Meidän tulee katsoa tätä tekstiä sen ytimestä = rungosta käsin. Jeesus on runko ja me olemme oksat. Oksa
ei kannata runkoa, vaan runko kannattaa oksan. Oksassa ei ole
elämää itsessään, vaan sen kaikki
elämä tulee rungon kautta, rungon välityksellä.
Tarvitaan vain se, että oksa on kiinni rungossa. Siis me olemme
oksia. Me emme ole niitä hedelmän tuottajia, meillä ei
olisi mitään kykyä kantaa hedelmää, ellemme
ole kiinni rungossa. Mutta kun olemme kiinni rungossa, niin
elämä virtaa ja me kannamme hedelmää, joka ei ole
meidän omaa ansiotamme, vaan rungon, Jeesuksen vaikuttamaa.
Tässä on evankeliumi, sillä evankeliumin ydin on
armossa, rakkaudessa, joka tulee osaksemme ilman omaa ansiotamme,
Jumalan rakkaus meille, jotka emme pysty kantamaan itseämme, niin
kuin ei oksakaan kanna puuta, vaan puu oksaa. Tässä on
evankeliumin lepo, tässä on rauha, tässä on ilo,
tässä on virvoitus.
OKSAN OIKEUS RUNKOON JA RUNGON ANTAMAAN ELÄMÄÄN
Tässä puhtaus, puhdistaminen ei merkitse ensisijaisesti
uskonnon harjoittamisen tai eettisenkään puhtauden
vaatimusta, vaan opetuslapsen oikeutta kuulua Jeesukselle. Me olemme
Jeesuksen omia, niin kuin oksa kuuluu runkoon, niin meidän
paikkamme on Jeesuksen yhteydessä. Kukaan ei voi ottaa meiltä
pois tätä oikeutta, eivät toisenlaisen hengellisen
näkemyksen omaavat ihmiset, ei kukaan, sillä eihän oksa
voi leikata toista oksaa pois rungosta. Jeesus vakuutti sanoessaan:
Minun lampaani kuulevat minun ääneni ja minä tunnen ne,
ja ne seuraavat minua. Minä annan heille ikuisen elämän.
He eivät koskaan joudu hukkaan, eikä kukaan riistä
heitä minulta. Isäni, joka on heidät minulle antanut, on
suurempi kuin kukaan muu, eikä kukaan voi riistää
heitä Isäni kädestä. Joh 10:27-29. Oksalla on
oikeus runkoon. Olkoonpa oksa sitten miten mutkainen, muhkurainen,
riippuva tai vääntynyt tai omaperäinen tai merkillinen
tahansa, niin se on rungossa kiinni ja rungon elämä virtaa
siinä ja oksa kantaa hedelmää rungon ansiosta.
ÄLÄ TUIJOTA ITSEESI
Meidän ei siis tarvitse tuijottaa itseemme, ihmetellä oksana
olemistamme, sitä, millaisia olemme. Olkaamme rauhassa sitä
mitä olemme, iloitkaamme rungosta ja rungon
elämästä. Tämän päivän alttarilta
kuulemassamme Psalmitekstissä liturgi lauloi: ”Nyt iloiten
laulakaa Herralle, kohottakaa hänelle riemuhuuto, hän on
meidän turvakalliomme. Tulkaa hänen kasvojensa eteen ja
kiittäkää, virittäkää hänelle
riemuvirsi! Tulkaa, kumartukaa maahan, polvistukaamme Herran, Luojamme,
eteen. Hän on meidän Jumalamme ja me hänen laitumensa
lampaat, joita hänen kätensä kaitsee. Ps. 95: 1-2, 6-7
Ainoa, mistä meidän tulee kantaa huolemme, on, että
pysymme rungon yhteydessä.
PYSYMINEN
Pysymisessä on kysymys elämästä, olemisesta, - ei
ensisijaisesti opeista ja teorioista – vaan siitä, että
pysymme Jeesuksen yhteydessä, pysymme seurakunnan yhteydessä,
Jumalan sanan yhteydessä, ehtoollisen -, rukouksen - ja Jumalan
sanan yhteydessä, mutta myös siinä salaisessa,
hiljaisessa yhteydessä, josta kukaan muu ei tiedä
mitään, mistä Jeesus sanoi: ”Kun
sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile
sitten Isääsi, joka on salassa. Isäsi, joka näkee
myös sen, mikä on salassa, palkitsee sinut. Matt 7:6
YDIN ON RAKKAUS
Mikä on tämä rungon ja oksan välisen yhteyden ydin?
Se on rakkaus! Runko on oksaa varten ja oksa kuuluu runkoon. Kumpikaan
ei ole itsetarkoitus – ainakaan oksa – vaan ne ovat
toisiansa varten, jotta ne yhdessä kantavat hedelmää.
Vievät elämää eteenpäin, tuottavat jotain
uutta, johon on kätketty elämän ydin ja elämän
tulevaisuudenlupaus. Rakkaus on kuulumista johonkin. Se on kuulumista
seurakuntaan, se on kuulumista persoonallisesti Jeesukselle. Myös
meidän ihmisten välinen rakkaus, se on kuulumista
toisillemme. Puolisot kuuluvat toisilleen, lähimmäiset
kuuluvat toisilleen, seurakunnan jäsenet kuuluvat toisilleen.
Rakkaus on yhteydessä olemista toiseen ja kuulumista toiselle.
Johanneksen mukaan kristillinen rakkaus ei ole syvimmiltään
jalostunutta itserakkautta, vaan Jumalan rakkauden heijastumista
meidän elämässämme, koska meissä virtaa rungon
elämä ja se rakkaus koskettaa ja kantaa ihmisten
elämää. Meillä on Jeesuksen esimerkki. rakastakaa
toisianne, niin kuin minä olen rakastanut teitä… Olen
joskus sanonut vihkiparille, että tärkeintä heidän
liitossaan ja elämässään ei ole se, mitä
kaikkea he onnistuvat hankkimaan, miten hienon kodin tai
kesämökin tai elämänuran, vaan tärkeintä
on, että he pysyvät yhdessä.
YHTEYS SYNTYY PUHUMISESTA JA KUULEMISESTA
Onnellisen avioliiton määritelmä on ”pitkä
keskustelu, jossa aina loppuu aika kesken”. Entä mitä
on sitten rukousyhteys Taivaalliseen Isäämme, jota emme voi
nähdä? Se on rukousta. Rukous muuttaa meitä, rukouksessa
jaamme elämämme Jeesuksen kanssa. Hän ottaa kuormamme ja
kulkee kanssamme, kantaa meitä. Silloin ymmärrämme,
että ensi sijaista ei ole se, mitä saamme rukouksessa ja
toteutuvatko pyyntörukouksemme, vaan se, että rukoilemme.
Rukouksen kuuleminen on syvää kohtalonyhteyttä,
jakamista.
YMMÄRRYSTÄMME SYVEMPI RAUHA
Jumalan armo ja rakkaus antavat meille kaiken, mitä tarvitsemme.
Ei siis ole ihme, että kun ihmiset olivat lähteneet pois
Jeesuksen luota, niin Jeesus kysyi opetuslapsiltaan haluavatko hekin
lähteä pois. Silloin Pietari sanoi hänelle: ”Herra
kenen tykö me menisimme, sinulla on iankaikkisen elämän
sanat.”
Jeesus lupasi: "Minä jätän teille rauhan. Oman
rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa
rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon.” Joh 14:27
Paavali sanoi: ”
…Jumalan rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen,
varjelee teidän sydämenne ja ajatuksenne, niin että
pysytte Kristuksessa Jeesuksessa.” Fil 4:7
Tämä rauha ei ole ensisijaisesti tunnetta. Sen perusta on
tietoisuus siitä, että runko kannattaa oksan, joka ei pysty
itse kantamaan itseään eikä yksin tuottamaan
hedelmää. Se perustuu tietoisuuteen Jumalan rakkaudesta ja
armosta. Se saattaa saada aikaan myös rauhan tunteen, mutta se
perustuu tietoisuuteen armosta ja Jumalan rakkaudesta.
Tämän päivän Vanhan Testamentin tekstissä sanotaan koskettavasti:
”Nyt ei valoa näy, pilvet sen peittävät.
Sitten tulee tuuli ja lakaisee puhtaaksi taivaan. Pohjoisesta tulee
kultainen hohde, pelottava loiste ympäröi Jumalaa.
Kaikkivaltiasta me emme voi tavoittaa. Hän on voimallinen,
hänen on oikeus, hänen on vanhurskaus. Koskaan hän ei
tuomitse väärin. Sen tähden ihmiset
pelkäävät ja rakastavat häntä. Mutta Jumala ei
katso niihin, jotka itse pitävät itseään
viisaana.” Job 37: 21-24
Jaakko Harjuvaara
paluu Orvokin ja Jaakon kotisivulle

Viimeisin päivitys 29.5.2005