SAARNA
JÄRVENPÄÄN KIRKOSSA
laskiaissunnuntaina 26.2.2006 klo 10
3.
vuosikerran evankeliumi Mark 10:32-45
Pääsiäistä
edeltäväksi valmistusajaksi vakiintui varhain 40
arkipäivää
käsittävä paastonaika.
Sunnuntaipäiviä ei siis laskettu
paastopäiviksi. Paastonajan pituuden esikuvana on Uudessa
testamentissa Jeesuksen paasto autiomaassa ennen julkisen toimintansa
aloittamista. Vanhassa testamentissa esikuvia ovat esimerkiksi
Mooseksen paasto vuorella (2.Moos 24:18), profeetta Elian paasto ja
Niniven kaupungin saama katumusaika (Joona 3:3). Sunnuntain
suomenkielinen nimi tulee paastoon laskeutumisesta Koska kristikunnan alkuaikoina seurakunnan uudet jäsenet kastettiin mieluimmin pääsiäisenä, paastonajasta tuli myös kasteelle valmistautumisen viimeinen vaihe. Monin paikoin valmistaudutaan paastonaikaan siten, että järjestetään riehakkaita karnevaaleja ennen paastonajan alkamista. Sana karnevaali tulee latinan kielen sanoista carnis = liha ja vale = ilman, eli ilman lihaa, jolloin lihansyönti päättyy paastonajaksi. Keskiviikkoa kutsutaan tuhkakeskiviikoksi, jolloin järjestetään tuhkamessu, Järvenpään kirkossakin klo 19. Jeesus puhui jo kolmannen kerran kärsimyksestään ja kuolemastaan. Hän oli puhunut jo 2 kertaa aikaisemmin, mutta opetuslapset eivät ymmärtäneet vieläkään. Heille ei niin sanotusti ”mennyt jakeluun”, mitä Jeesus tarkoitti. |
JUMALA-KUVA
JA HÄMMENNYS
|
1. Jeesuksen
puhe kärsimyksestä ja kuolemasta hämmensi
opetuslapsia. Miksi se hämmensi heitä? Koska
heidän suhteensa Jeesukseen syveni, koska heidän
käsityksensä Jeesuksesta muuttui, heidän
Jumala-kuvansa muuttui. Mutta miksi Jumala-kuvan muuttuminen
hämmentää meitä? Koska me
turvaudumme Jumalaan, uskomme häneen, luotamme
häneen, me pelkäämme
menettävämme jotain, kun tapahtuu muutoksia.
Meidän ei tarvitse pelätä, sillä
syvenevä Jumala-kuva antaa yhä turvallisemman,
lohdullisemman ja levollisemman uskonsuhteen. |
2.
Mikä hämmentää sinun
yhteyttäsi Jumalaan? Onko se elämän kohtalo,
sairaus, vastoinkäymiset, omat vaikeudet tms.?
Mietihän hetki, millaiset asiat ovat
hämmentäneet sinun Jumala-kuvaasi tai
ihmetyttäneet sinua? |
3.
Hämmentyminen on luonnollista uskossa ja
elämässä. Ei tarvitse
pelästyä sitä. Joku ajattelee uskosta,
että kun uskoo, niin mikään ei
enää heilauta, mikään ei
epäilytä, mitään ongelmia ei ole.
Mutta mitä usko sitten merkitsee, millaisen tuen ja turvan se
sitten antaa, jos se kerran ei siirrä meitä
vielä taivaaseen, vapauteen taisteluista, koettelemuksista,
vaikeista elämän kohtaloista? Usko antaa kohteen =
kiintopisteen, jonka varassa ponnistella. Se antaa kiintopisteen, jonka
varassa voi levätä elämän
kohtaloiden ja taistelujen keskellä. Usko antaa toivon,
sillä ilman uskoa ja Jumalaa niissä samoissa
elämänkohtaloissa ei olisi mitään,
mihin tarttua, minkä avulla käydä
läpi niitä taisteluitaan ja setviä
elämänsä asioita. Opetuslapset, jotka olivat
kulkeneet Jeesuksen kanssa jo parin vuoden ajan – hekin
hämmentyivät. Hekin olivat niin täysin
inhimillisiä, heikkoja ja hetken lapsia, hetken innostujia ja
sitten taas epäileviä, keskenään
kinastelevia, kadehtivia ja toisiaan syytteleviä. |
KYSYMYKSET JA DIALOGI
|
Kysyminen on aina luonnollista. Rehellinen
kysyminen on tärkeätä. Jaakob ja Johannes,
kaksi opetuslasta kysyivät suoraan hyvinkin itsekeskeisen ja
tärkeilevän kysymyksen korkeista hallitsijan
vieressä istujan istumapaikoista, mutta mikä oli
seuraus tästä kysymisestä? Kysymykset saivat
toiset suuttumaan, mutta siitä taas seurasi, että
Jeesus saattoi opettaa heitä kaikkia. Rehellinen ja avoin
kysymys, epämiellyttäväkin kysymys ja
keskustelu – dialogi – veivät
eteenpäin evankeliumin asiaa ja lähemmäksi
Jumalaa. Se johti todellisempaan ja oikeampaan Jumala-kuvaan ja
käsitykseen Jumalasta. Tällä kertaa se oli
Jeesuksen opetus palvelevasta rakkaudesta. |
PAASTO,
PALVELEMINEN JA IHMISARVO
|
Palveleminen on
nöyrtymistä toisen palvelijaksi, toisen huomioon
ottavaksi, toista rakastavaksi, toista auttavaksi. Se asettaa toisen
edun itsensä edelle tai siis ei ota itselleen parempia etuja
kuin toisella on. Otan pari esimerkkiä siitä, mitä paasto ja palveleminen voisi olla tänä aikana. |
1. Hannu Manninen menestyi Torinon kisojen
ensimmäisessä yhdistetyn osuudessa huonosti. Syyksi
paljastui, että joukkue oli majoitettu liian korkealle
vuoristoon. Ohut ilmanala vaikutti heikentävästi
suoritukseen. Samalla kävi ilmi, että Hannulle
yksinään oli tarjottu alempana olevaa majapaikkaa.
Hannu Manninen oli kieltäytynyt siirtymästä
yksinään alempaan vuoriston majapaikkaan ja
jättämään muuta joukkuetta.
Hän oli sanonut, että jokainen joukkueen
jäsen on yhtä tärkeä. Hän
ei voi siirtyä yksinään parempaan
majoituspaikkaan. – Myöhemmin koko joukkue siirtyi
vuoristossa alemmas majoitukseen. |
2. Kristittyjen suhtautuminen islamilaiseen
maailmaan. Metropoliitta Ambrosius: "Kristilliset arvot saattaa
aikanamme monille kuulostaa negatiiviselta ja moralisoivalta.
"Kristillisten" ja "ei‑kristillisten" arvojen erilaisuutta korostetaan
mielestäni aivan liikaa. Kirkolla ei ole monopolia arvoihin.
Kirkolla ja maallisella Euroopalla, samoin kuin Eurooppaa
ympäröivillä islamilaisillakin kansoilla, on
itse asiassa laaja yhteinen arvopohja. Tätä on
mielestäni syytä korostaa jatkossa yhä
enemmän. Näin ollen en arvoista puhuessani pyri
sanelemaan "oikeita" kristillisiä totuuksia, vaan tarjoamaan
keskustelun virikkeitä yhteisessä
etsinnässämme kohti yhteistä Eurooppaa ja
parempaa globaalia maailmaa.” Näin kirjoitti siis
metropoliitta Ambrosius eräässä
esitelmässään. Mielestäni
hän sanoi syvän totuuden ja analyysin
tämän hetken maailmasta ja sen tilanteesta.
Islamilainen maailma on aivan
äärimmillään ja
kireänä sen vuoksi, että Yhdysvaltojen tapa
kohdella islaminuskoisia kieltäen heiltä
heidän ihmisarvonsa, on röyhkeä ja
loukkaava. On erilaisia arvoja, on etsittävä
yhteistä arvopohjaa, mutta sitä ei löydy,
jos ei tunnusteta toisen ihmisarvoa! Quantanamon vankilasta ei anneta
edes vankien nimilistoja. Niitä koetetaan oikeustoimin nyt
saada. Vankien ihmisarvo on loukattuna, sillä hehän
eivät ole ihmisiä, koska heillä ei ole edes
nimiä. |
Ihmisarvo viedään aina
silloin toiselta, kun hänet
hyljätään ja häntä ei
kuunnella eikä kuulla. Kun islamilaisten maiden
lähettiläät anoivat Tanskan pääministeriltä audienssia keskustellakseen hänen kanssaan näistä loukkaavista piirroksista, pääministeri torjui heidät, kieltäytyi ottamasta vastaan ja hylkäsi heidän ihmisarvonsa tällä tavalla. Hän otti kantaa vasta, kun raha ja talouselämä olivat uhattuna. Sama ehto ihmisarvon loukkaamattomuudesta koskee myös islamilaista maailmaa. Jos juutalaisvaltiolle ja juutalaisille ei anneta ihmisarvoa, olemassa olon arvoa, ei voi syntyä rauhaa eikä yhteistyötä. Jos perussäännöksiin kuuluu toteamus, ettei juutalaisilla ole elämän eikä valtion oikeutta, niin ei synny sopusointua eikä rauhaa. |
Rauha ei synny aseilla maailmassa, vaan
ihmisarvon tunnustamisella ja toinen toisensa palvelemisella, niin
että ihmisillä olisi ihmisarvoinen
elämä ja tulevaisuus, jonka Jumala on tarkoittanut
jokaiselle ihmiselle. |
PARANTAVA
VIESTI
|
Jotkut ihmismielen tutkijat ovat sanoneet,
että jos ihmisille sanotaan hänen ihmisarvoaan
loukkaava viesti, niin ihmisen pitäisi kuulla 40 kertaa
ihmisarvoaan rakentava ja rohkaiseva viesti, jotta
tämän loukkaavan viestin merkitys olisi poistunut. |
Tätä voisi vaikkapa
keskenään pahassa riidassa olevat
lähimmäiset, jotka ovat epätoivoisia
yhteytensä jatkumisesta, kokeilla niin, että
laskisivat, että ovat kumpikin sanoneet 40 kertaa jotain
toista rohkaisevaa ja tukevaa asiaa ja sen jälkeen sitten
miettivät, millaiset heidän välinsä
ovat. |
Voimme myös laajentaa
tämän Jumalan ja ihmisen välille. Jos olet
pettynyt Jumalaan, jos Jumala-kuvasi on ankara, vihainen ja tuomitseva,
niin käy 40 kertaa ehtoollisella. Siinä
meidät kohtaa ei vain sana, vaan Kristuksen ruumis ja veri,
jotka hän on antanut ja vuodattanut meidän syntiemme
sovitukseksi. Pysähdy sitten sen 40 kerran jälkeen
miettimään, millainen Jumala sinulla on. |
Jaakko Harjuvaara |
Viimeisin päivitys 5.3.2006