Kaarle ja Karoliina ovat
sukukirjassa ensimmäisinä
alkutekstien jälkeen (henkilöistä on aina valokuva). Arvi ja Liina
Vähätalo ovat sivuilla 13 ja 14. Hakuja helpottaa, että lopussa
on aakkosellinen hakemisto, josta näkee, millä sivuilla henkilöt
löytyvät.
HARJUVAARA-SUVUT
Lisäksi siellä löytyy sen toisen "Harjuvaara-suvun" henkilöitä, kun
sivulla 84 Tuulikki Kummila synt. 1924 meni
naimisiin metsäteknikko Ossi Kalevi Harjuvaaran kanssa... ja tämän isä
kansakoulunopettaja Uno (Uuno) Ossian Andersson (s.17.2.1880 Sääminki -
k. 30.10.1930 Maaninka) , on muuttanut Andersson sukunimen
Harjuvaaraksi. Uuno avioitui kansakoulun
opettaja Eva Hellin Lyyli os Lokan (s.7.1.1883 Mikkeli - k.
10.3.1964 Hämeenlinna) kanssa ja heillä oli poika Ossi
Kalevi Harjuvaara.
Tyyne muutti Hakalan nimen Harjuvaaraksi 1902 - 1904 välillä.
ERKOMAAT
Siellä sivulla 49 on Erkomaat, jotka Heikki ehkä
muistaa, heillä oli Kotikutomo lähellä vanhaa apteekkia - nykyistä
ravintola
Huvilaa.
Hartin äiti ja isämme Pekka olivat pikkuserkkuja Kaitilan suvun kautta.
Hartti oli
mun luokalla. Sukukirjassa muuten mainitaan, että Hartti harrasti
purjelentoa
ja lisäksi löytyi ainakin yhden toisen kohdalla sivulla 43 Jukka Sulku
on myös purjelentäjiä.
100 VUODEN RAJA
Käyttäjätunnus ja salasana pitää netissä olla, koska on 100v nuorempia
ihmisiä.
Yli 100 v syntymäajat ym. voivat olla esim. Sukuhistoriallisen
Yhdistyksen sivuilla jäsenille digitoiduissa kirkonkirjoissa
satojen vuosien ajalta ja tuomiokunnan arkistoissa ja nyt siellä on
Kelan arkistojakin jo jne.
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/index.htm
20 jäsenmaksulla vuosittain pääsee tutkimaan kaikki näitä.
MUNKKI AKAKI Heinävedellä sai 107 vuoden ikäisenä Heinäveden kunnan
koulutoimistolta kirjeen, jos kunta kutsui aloittamaan peruskoulun,
sillä
tietokone valitsi syntymävuoden -07 loppuiset henkilöt kunnan
väestörekisteristä automaattisesti.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Is%C3%A4_Akaki
Akaki oli huvittunut tästä kutsusta... kuoli yli 110 v iässä, olisi
ollut vanhin suomalainen mies, mutta järvenpääläinen AARNE "Arska"
ARVONEN oli vielä vanhempi.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Aarne_Arvonen
NUORI KESÄTOIMITTAJA
Kerran hautasin erään yli 109 vuotiaan vanhuksen, joka oli ollut hyvin
skarppi ja pirteä.
Omaiset kertoivat, että mummun täyttäessä 100v oli paikallisen lehden
kesätoimittaja, nuori poika käynyt haastattelemassa häntä lehteen.
Toimittaja oli sitten
lopuksi heittänyt kysymyksen, että saako tulla haastattelemaan, kun
mummu täyttää 110 v?
Skarppi mummu oli katsellut nuorta toimittajaa ja sanonut: "Mikäs
siinä,
näytätte aika terveeltä ja hyväkuntoiselta, niin että tervetuloa vaan!"
:D
Seuraava kuva Pekan autoista. Yhdestä albumista löytyi kuva siitä punaisesta Saab 96 farmarimallista.
HEIKKI: "Morris 1800 eli loppuelämänsä
meidän 2-autona Hyvinkäällä. Kaija kävi sillä päivittäin Riihimäellä
lukiossa, kunnes kerran Hämeenlinnan tiellä kiertokanki tuli
kurkistamaan lohkon sivusta. Olikohan jäänyt pienehkö vaihde päälle?"
SAMULI: "Se Morris oli jännä auto muistan hämärästi, siinä oli takana
keskellä se alas käännettävä käsinoja, mä pienimpänä sovin istumaan sen
päälle että näin paremmin. Ja taustapeili oli kojelaudan päällä.
Niinkuin siihen kojelautaan kiinnitetty."
PETTERI: "Joo, se oli tosi leveä ja tilava muutenkin. Ja
nokka/konepelti oli taas tosi lyhyt. Sisäverhoilu oli sellasta
vaaleenbeigeä kangasta. Kaikkea sitä muistaakin."
Edellä Land Roverin yhteydessä oli puhe,
miten Aili opetteli ensin
mopon ajamista ja Heikki koitti opettaa auton ajoa. Täytyy 'nostaa
hattua', että Aili oppi niin hyvin ajamaan autoa, että ajoi tätä isoa
Morristakin, mutta hän suorittikin ajokortin Järvenpään parhaassa
autokoulussa:
HÄKKISEN AUTOKOULU
Aili kävi järvenpääläisen legendaarisen (Pentti) Häkkisen Autokoulun.
Varmaan Heikkikin suoritti ajokortin Häkkisellä? Silloin, kun minä kävin sen 1961 joulukuussa, niin autokoulu
ajoitettiin niin, että inssiajo oli samana päivänä 5.1.1962, kun täytin
18v. ja sain heti korttihakemuksen sisään.
Siihen aikaan teoriatunnit olivat Huvilakadulla Mikko Mäkistä
vastapäätä olevassa talossa, jota ei vielä 1940-luvulla oltu rakennettu
https://www.jaakkoharjuvaara.fi/historia_jarvenpaa.shtml#HUVILAKATU
ja nyt sillä kohdalla on taas jo värikäs parkkitalo
https://www.jaakkoharjuvaara.fi/2017_ujpaa.shtml#PARKKITALO
AJOTUNTEJA
Ajotunnit olivat Helsingissä niinkuin inssiajokin. Häkkinen keräsi
henkilöauton täyteen, henkilöautokortin suorittajat saivat ajaa matkat
ja sitten tunnit Hesassa.
Kuorma-auto oli vanha bensa Bedford, joka oli Mannerheimintien ja
Nordenskiöldinkadun kulmassa Esson asemalla. Autokoulunopettajalla oli
aika homma käynnistää sitä joulukuun pakkasilla, kun ei ollut mitään
lohkolämppäreitä.
Samassa autokoulussa oli myös yksi vanhempi romaanimies, joka ei
osannut lukea, seurasi teoriatunnit ja liikennemerkit ym. ja sai
erikoisluvalla suorittaa kirjallisen osuuden suullisesti... ja sai
ajokortin.
SAMULI HÄKKISELLÄ
No se siitä, mutta äiti kävi menestyksellisesti Häkkisen autokoulun.
Kun olimme muuttaneet Järvenpäähän ja Samuli oli jo oppinut
kirjoittamaan, niin hän kuuli, että isoäiti on käynyt Häkkisen
autokoulun, isä ja setä jne. eli kahdessa edellisessä sukupolvessa on
käyty samaa autokoulua.
Niinpä Samuli kirjoitti itsekseen kirjeen
Pentti Häkkiselle. Hän kertoi, että hänkin on tulossa Häkkisen
autokouluun ja kysyi, että milloin hän voi aloittaa ja millaisia
autoja siellä on?
Pentti Häkkinen oli viisas ja huumorintajuinen autokoulunopettaja. Hän
laittoi Samulin kirjeen Autokoulun ilmoitustalululle - todiste, miten
monessa sukupolvessa Häkkisen autokoulu toimii Järvenpäässä.
Lisäksi hän kirjoitti hienon kirjeen nuorelle oppilaskandidaatille -
kolmannessa polvessa:
Avaimen perä ja kortin kannet
olivat täällä vielä vintillä olleella Samulin ilmoitustaululla, muttä
lähetin Ylitorniolle.
Häkkisen Pentti oli myös kova urheilumies, niin että hänet valittiin
1952 Olympialaisten soihdun viejien porukkaan ja juoksi soihdun kanssa
yhden osuuden Uudenmaan läänin alueella. Hänen tyttärensä kertoi tästä
Pentin hautajaisissa. Tytär oli ollut Olympialaisten aikaan kansakoulun
alaluokilla ja kun opettaja oli kysellyt jotain vanhemmista, niin tytär
oli kertonut, että 'isä juoksi Olympiasoihdun viejänä'...
Opettaja ei ollut uskonut, vaikka tytär selitti, ja opettaja oli
sanonut koko luokalle, että tuo ei ole totta!
Sitten täytyy esitellä / käsitellä
'legendaarinen' TRANSIT - saman suvun hallussa uudesta - romuttamiseen
asti.
Transitin hankintaan liittyivät joltain osin Helsingissä
perheemme kesälomamatkat: Meillä oli Orvokin kanssa työtä
viikonloppuisinkin. Siksi
kesälomalla reissattiin pitkiä telttamatkoja omalla autolla niin
Suomessa kuin Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja myöhemmin Samulin
syntymän jälkeen Järvenpäästä käsin pitkin Eurooppaa.
Matkaa teimme alkuun Datsun 1000A pienellä farmarilla. Laskimme
takapenkin alas. Laitettiin 5 cm paksuinen yhtenäinen vaahtomuovipatja
koko
takaosaan
sivuille toisen reunan ikkunan alapuolelta toisen sivun ikkunan
alareunaamarian asti. Orvokki ompeli tilkkukankaisen päällisen. Siihen
aikaan ei
ollut vielä mitään lasten istuimia tai turvavöitä. Pau ja Pette
matkustivat siellä, nukkuivat
välillä, leikkivät ja oli tilaa ja pehmeätä alustaa joka puolella.
Matkoilta lähetettiin kortteja ja kuvia ja toisinaan Pauliina selosti
MATKAKERTOMUSTA C-kasetille, joka vietiin tuliaisena mummille ja
vaarille.
Aili ja Pekka pitivät niistä MATKARAPORTEISTA ja Pekka mietti, että
matkustaminen
autolla olisi hyvä, jospa hekin.... Se oli sitä vaihetta, jossa he
miettivät, että pitävätkö lomaa vai eivät?
Pekka hankki Transitin pakettiauton, teki siihen ohuen lämpöeristyksen
ja
vaneriverhoilun tavaratilaan. Hän sanoi, että käyttävät sitä
retkiautona. Kysyin, että miten (?) niin hän sanoi, että sinne
laitetaan
hetekat tavaraosaan. - En tiedä, toteutuiko?
Hengellisillä kesäjuhlilla hän kävi Transitilla ja oli laittanut patjan
päiväunia varten takaosaan - kävi siellä lepäämässä ja hoiteli
äänitystensä kasettihommia. Eli Transitin HISTORIA alkoi 1960-70
luvun vaihteessa?
Kuva 733 - 1975
Kartanontie 10 pihassa
Pekka piti sillä ajamisesta
päivittäisessä liikkumisessa, koska istuimet olivat henkilöautoon
verrattuna aika paljon korkeammalla ja näki hyvin eri suuntiin. Alla
oleva kuva on
Kuva 723 - 2.8.1980
"Heikin mökin venesatama"
Myöhemmin muutettuamme Järvenpäähän välillä kysyin sitä lainaksi
remonttien ym. kuljetuksiin.
Jos en tuonut tarpeeksi ajoissa illalla takaisin, jotta
Pekka sai sen lukkojen taakse yöksi autotalliin, niin hän
hermostui. Sanoin silloin, että voin ostaa sen, kun lasten kasvaessa
oli lisää tarvetta hevosten
heinien, soittobändien ym. asioissa.
Eli saunan remontti oli ilmeisesti 1982, ja sitä ennen lunastin
Transitin meille eli se on ollut tuon kuvan jälkeen ilmeisesti 1981
tms. ja oli silloin jo yli 10v ikäinen.
VANHAN AJAN DIESEL
Transit oli "vanhan polven dieselpakettiauto". - Tuona aikana autot
kehittyivät nopeasti ja siksi Transitia korjasi ja huolsi Järvenpäässä
Veijo Pesonen, joka oli erikoistunut vanhoihin autoihin. Hänellä ei
mennyt sormi suuhun Transitin kanssa. Jos ei varaosaa löytynyt, niin
hän teki sen osan itse.
VAIHDELAATIKKO
Vaihteistoon tuli jotain omituista. Vein Pesoselle, Veijo
avasi vaihdelaatikon ja sanoi, että 1 ja 2 vaihteen pyörät ovat niin
kuluneet, etteivät enää toimi - mutta voi jostain löytää uudet. Muiden
vaihteiden pyörästö oli vielä kunnossa. Pekka
oli ajanut enimmäkseen muutaman kilometrin posti- ja kauppareissua
Järvenpäässä, 1-2 kakkonen olivat jatkuvassa käytössä näissä
kortteleissa. Joskus pitempiä matkoja.
VAIHDEKEPPI
Transitissa oli korkeiden penkkiensä vuoksi ohjaamossa pitkä
lattiavaihdetanko. Koska vaihtamista oli jatkuvasti melkein joka kadun
kulmassa - eikä matka-ajoa, niin vaihdetanko lopulta murtui ja katkesi
lattian rajasta.
SAMULI: "Kävin ostamassa sen vaihdetangon yhdeltä romuttamolta Ohkolasta."
Se
vanha tanko oli jäänyt penkkien taakse lattialle. Samulikin oli jo
saanut kortin, ja ajoi Transitilla.
Kerrran liikennevalossa takana olevan henkilöauton kuskin mielestä
vanhan pakun liikkeelle lähtö valojen vaihtuessa oli liian hidasta - ja
kuski painoi äänitorvea pitkään.
Samuli nopeana huuliveikkona nousi ulos Transitista ja otti penkin
takaa vaihdetangon mukaansa. Käveli rauhassa takana olevan auton
rinnalle ja kun kuski avasi sivuikkunan, niin Samuli sanoi:
"Kuule, vaihdetaan osia. Minä tulen painamaan sitä äänitorvea ja sinä
otat tämän vaihdetangon ja menet Transittin arpomaan vaihteita!" Kuskin
ilme oli näkemisen arvoinen!
VANHA PERKINSIN DIESEL
oli hyvin hankala hehkulla käynnistymään ja varmaan iälläkini oli oma
vaikutuksensa. Lohkolämmitin oli tarpeen melkein aina,muulloinkin
kuin talvella.
- Seurakunnalla ei ollut silloin omaa pakettiautoa ja lainasin sitä
torstaisin srk:n kirpputorin miesporukalle ajopäivään. Miehet
kehittivät ilmaisun:
"Jos Transit on heinäpellolla heinäseipään varjoisalla puolella, niin
tarvitaan lohkolämmitin!" Laitoin sen lohkolämmittimen pistorasiaan
torstaiaamuisin ennen töihin lähtöä. Tuunasin vähän ulko-asua
paikkamaalauksen
lisäksi teippikirjaimilla:
TRANSITIN VIIMEINEN MATKA
Samuli oli onnettomuutensa jälkeen menossa Turkuun puolen vuoden
nuorisotyöntekijän sijaisuuteen ja valmisteli muuttoa sinne. Ensin
pakattiin täyteen hänellä ollut pitkä korotettu paku ja lisäksi
Transit, johon mahtuivat loput.
- Ei Transitilla oltu enää aikoihin ajettu kuin vähän paikallista ajoa.
Päästiin matkaan Samuli edellä ja minä ajoin perässä Transitia ja
oltiin jo lähellä Turkua moottoritiellä, kun huomasin, että nyt Transit
tekee stopin ja ajoin moottoritien reunaan.
Soitin kännyllä Samulille, että pysähdy ja peruuta tänne Transitin luo.
Ruvettiin tutkimaan, että missä on vika... vedet valuivat
jäähdyttäjästä tielle. Kokeilin varovasti kennoa - ja se oli kuin
'silkkipaperia' - niin syöpynyt, että meni kasaan pelkästä
kosketuksesta.
Hinattiin Transit isommalla pakulla hiljakseen 10-15 km Pansioon, missä
oli Samun vuokrakämppä. Niin päästiin perille ja parkattiin Transit
kadun reunaan, mutta tavarat saatiin perille.
LOPPUSIJOITUS
Menin junalla kotiin. Oli todettu, että enää ei kannata ruveta
hankkimaan jäähdyttäjää tms... koska niitä ei saanut ja Veijo oli jo
sanonut, ettei kannata enää tehdä mitään.
Soitin kotona Veijolle ja kysyin, että voisiko antaa jonkun
romuliikkeen puhelinnumeron, että saataisiin se pois kadun varrelta.
Veijo epäili, ettei kukaan sitä hae, mutta antoi kokeeksi pari numeroa.
Soitin niihin, vastustelivat, kun kuulivat vuosimallin ja mitä oli
tapahtunut. Kerroin sitten, että on aika uudet renkaat alla ja akku on
uusittu jokin kuukausi aikaisemmin. Silloin mies vastasi, että 'olkoon
sitten, käymme hakemassa sen pois'!