PITKÄPERJANTAIN SAARNA 2.4.1999 klo 10 Järvenpään kirkossa
Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, Isän Jumalan
rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien meidän kanssamme!
Pitkäperjantain saarna on vaikea valmistaa ja pitää. Kun pysähdytään Raamatun tekstien äärelle, niin koen voimakkaasti, että sanat loppuvat. Tekstit kertovat kaiken, alttarikrusifiksi kertoo kaiken, viisi punaista kukkaa alttarilla kertovat kaiken ja virret kertovat kaiken. Ei ole enää mitään sanottavana. Jumala puhuu niin voimallisesti Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta, ettei enää tarvita ihmisen sanoja.
Siitä huolimatta pysähdymme katsomaan joitain asioita, joihin pitkäperjantain teksti antaa vastauksen sekä toisaalta myös herättää kysymyksiä:
SYNNIN JA SYYLLISYYDEN TODELLISUUS
Ensinnäkin synnin ja syyllisyyden todellisuus. Usein kuulee sanottavan, en minä ole sen syntisempi tai huonompi kuin muutkaan. Jeesuksen ristin äärellä syntien suuruus tai "pienuus" ei merkitse mitään. Vain se ratkaisee, olemmeko me syntisiä vai emme. Evankeliumi kertoo pitkäperjantaina, että syntisyys on sama, onko se pieni vai suuri. Synti on aina synti, josta tulee rangaistus.
Kaiken synnin tuomiossa on myös evankeliumi, joka kertoo, että me olemme kaikki samalla viivalla, kivittäjät yhdessä kivitettävän kanssa. Jeesus sanoi aviorikoksesta kiinniotetun naisen kivittäjille: "7. Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven."Joh 8:7
Pitkäperjantai on syntien rangaistuksen päivä - Jumalan hylkäämisen päivä, mutta pitkäperjantai on myös Syntisten Ystävän päivä. Pitkäperjantain kauheuteen, Jumalan hylkäämänä olemiseen tulee meidän vierellemme Syntisten Ystävä. Me emme olekaan hyljättyjä yksinäisyyteen, vaan saamme kuulua Jeesuksen ystävyyteen. Koska hän on itse ollut hyljättynä meidän puolestamme, meitä ei enää hyljätä.
Mutta pitkäperjantai vie meidät myös kohtalon yhteyteen toistemme kanssa, toistemme ystävyyteen, sillä me olemme kaikki "ryöväreitä", olemme kaikki "pois poikenneita", olemme kaikki "samassa veneessä".
SYYLLISYYDEN SYVYYS?
Jeesus rukoili: "Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät."Syyllisyyden tunto, synnin tunto on oikeastaan sellaista, minkä yksin Jumala, yksin Pyhä Henki voi saada aikaan ja syventää sitä. Pohjimmiltaan me emme voi tajuta syyllisyyttämme Jumalan pyhyyden edessä niin "kauheana" kuin se todellisuudessa on = kadottavana.
Jos ajattelemme psykologian kannalta niin kuin vanha sielunhoitaja Erik Ewalds sanoi, niin "evankeliumi vapauttaa meidät syyllisyyteen."Miten me suhtaudumme toisen ihmisen, lähimmäisemme syyllisyyteen? Rukoilemmeko hänelle anteeksiantamusta ja armoa Jumalalta, vaikka hän ei "tiedäkään" mitä hän oikeastaan tekee ja miten syyllinen hän on meidän mielestämme? Vai vaadimmeko häneltä syvempää syyllisyyden tuntoa? Olemmeko valmiit antamaan toisillemme anteeksi, kun toinen pyytää anteeksi, vaikka meidän mielestämme toinen ei ole vielä tajunnut kaikkia asioita? Vai onko meidän vastauksemme: "Kyllähän minä annan, mutta ymmärrätkö, että…, muistatko, että……?
RISTIINNAULITSEMINEN VAIN RIKOLLISTEN RANGAISTUKSENA
Ristiinnaulitseminen oli vanhalla ajalla kaikkein julmin ja samalla häpeällisin kuolemanrangaistusmuoto. Se siirtyi foinikialaisilta ja karthagolaisilta kreikkalaisille ja roomalaisille, ja viimeksi mainitut käyttivät sitä yleisesti orjien, katurosvojen ja kapinallisten rangaistuskeinona, mutta Rooman kansalaisiin sitä ei milloinkaan käytetty.MAHDOTON MAHDOLLISEKSI
Karl Heim kirjoittaakin näin:Pitkäperjantaina mahdoton tulee mahdolliseksi. Kirkkomme eteisessä olevan pronssireliefin nimi on "Maa ja taivas". Reliefissä on kuvattu Golgatan ristit ja Jeesuksen avoin hauta. Niiden kautta Pyhä Jumala ja syntinen ihminen kohtaavat toisensa. Maa ja taivas kohtaavat toisensa niissä.
Ilman pitkänperjantain ristinkuolemaa, tätä maailmaa ei olisi voitu pelastaa sen syyllisyydestä, eikä voittaa saatanaa. Monet ovat pelästyneet tietoja saatanan palvonnan leviämisestä, nuorista, jotka järjestelmällisesti houkutellaan ja alistetaan saatanan palvojien, huumeiden, seksuaalisen hyväksikäytön ja monen muun asian välikappaleiksi. Moni ahdistuu ihmiselämän pahuudesta.
Meidän ei tarvitse olla toivottomia, sillä koska Jeesus kuoli ristillä, niin jokaisella saatanan eksyttämällä ihmisellä (= meillä kaikilla) on tie anteeksiantamukseen ja vapautukseen sielunvihollisen vallasta. Kristus taisteli voiton saatanasta. Kristuksella on viimeinen sana 'maailman mahtien', hyvän ja pahan taistelussa.
JUMALAN VIHAN TODELLISUUS
Kristus kantaa kaiken vihan maailmassa. Ainoa suoja vihalta on Kristuksessa, hänen ristissään. Jumalan viha purkautuu Jeesuksen ristin kautta. Voimme ajatella, että on kysymys ikään kuin samasta asiasta, kun salama iskee ukkosenjohdattimeen ja rakennus ja ihmiset säilyvät. Kristus on meidän ukkosenjohdattimemme. Jumalan viha ja tuomio syntiä kohtaan purkautuu Golgatalla, maa järisi ja kalliot halkesivat. Jerusalemin temppelin kaikkein pyhimmän ja muun välissä ollut erottava "Temppelin väliverho repesi keskeltä kahtia."
Esteet on raivattu pois! Se on totta nyt, tänään ja täällä! Meidän ei tarvitse etsiä pelastusta ja anteeksiantamusta jostain kaukaa, tavoittamattomista. Paavali kirjoittaa:
5. "Siitä vanhurskaudesta, joka perustuu lain noudattamiseen, Mooses kirjoittaa: "Joka tekee, mitä laki vaatii, saa siitä elämän."Ristinkuolema murskasi esteet Pyhän Jumalan ja syntisen ihmisen väliltä.
MIKSI OLI KAKSI ERILAISTA RYÖVÄRIÄ?
Olemme tottuneet kuulemaan usein yhdestä ristin ryöväristä, mutta Jeesuksen kanssa ristiinnaulittiin ja kärsi kaksi ryöväriä. Hekin kärsivät syyllisiksi tuomittuina. Kärsimys on aina kriisi. Kärsimys ei aina suinkaan muuta ihmistä parempaan päin, sillä kriisissä on aina erilaisia mahdollisuuksia edetä, vastakkaisia vaikutuksia.
Kriisi kovettaa tai kriisi pehmentää meitä."39. Toinen ristillä riippuvista
pahantekijöistä herjasi hänkin Jeesusta. Hän sanoi: "Etkö sinä
ole Messias? Pelasta nyt itsesi ja meidät!" Mutta toinen moitti häntä:
"Etkö edes sinä pelkää Jumalaa, vaikka kärsit samaa
rangaistusta?
41. Mehän olemme ansainneet tuomiomme, meitä rangaistaan
tekojemme mukaan, mutta tämä mies ei ole tehnyt mitään pahaa."
42. Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi."
43. Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani
paratiisissa."
Toinen ryöväreistä uskalsi avautua toiselle ihmiselle
vierellään myöntäen olevansa syyllinen. Hän uskalsi avautua myös
Jeesukselle pyytää tältä, että pääsisi hänen kanssaan paratiisiin.
Kriisi johti tämän ryövärin kohdalla avautumiseen lähimmäiselle ja
Jeesukselle.
Mitä sinä teet, kun olet kriisissä? Avaudutko sellaisella elämän alueella tai tavalla, mitä et ole aikaisemmin uskaltanut tehdä? Vai sulkeudutko vielä lujemmin kuin aikaisemmin?
Monen ihmisen on vaikea lähteä yksin avautumaan
Jeesukselle. Sen vuoksi lähdemme nyt yhdessä muutokseen Kristuksen
ristin äärellä ja hiljennymme rukoukseen ristin juurella :
(liturgi ja saarnaaja siirtyivät alttarikaiteen ääreen)
Paluu: Viimeisin päivitys 1.2.2003
* * * * * *