teksti Fil.2:1-2:
YHTEYS
KRISTUKSEEN ROHKAISEE
Kreikan kielen sana rohkaista, on parakleesis
= vierelle kutsuttu. Teen muutaman kysymyksen:
- Onko usko = yhteys Kristukseen, sinulle
rohkaisun, rohkeuden
lähde?
- Vai onko yhteys Kristukseen raskas, ahdistava, vaivaava,
kahlitseva, orjuuttava asia?
- Onko Kristus käskevä
ja pakottava Kristus, vai rohkaiseva, vierellä kulkeva?
Jos Kristus on sinulle käskevä ja pakottava,
painostava, niin anna
Kristuksen irrota niistä ihmismalleista, jotka ovat sinua
orjuuttaneet tai kahlinneet ja ammenna Raamatun kuvaamasta Kristuksesta,
Jumalan Karitsasta, joka antaa itsensä uhriksi meidän
edestämme. Silloin Kristus rohkaisee sinua.
- Kristus rohkaisi
ryöväriä vierellään.
- Kristus rohkaisi aviorikoksesta kiinni
otettua naista. Kun toiset tuomitsivat, niin Kristus sanoi:
”…joka on synnitön,
heittäköön ensimmäisellä
kivellä…”
- Kristus rohkaisi samarialaista,
syntyperältään muukalaista puhtaan kansan
keskellä, auttamaan kärsivää ja
rosvojen pahoinpitelemää ihmistä ja
toimittamaan hänet hoitoon.
EDELLÄ
KULKEVA KRISTUS
Kristus ei ole vain pelkästään
vierellä kulkeva, vaan myös edellä kulkeva.
Miika 2:13 (käännös 1938) ”Tien aukaisija
käy heidän edellänsä; he aukaisevat
tiensä, kulkevat portille ja lähtevät
siitä ulos. Heidän kuninkaansa käy
heidän edellään, ja Herra heitä
johdattaa.”
Kristus on kulkenut läpi koko ihmiselämän ja
myös ihmisen kuoleman. Jeesus sanoi: Joh 14:1-3 "Älköön
sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun.
Minun Isäni kodissa on monta huonetta -
enhän minä muuten sanoisi, että
menen valmistamaan teille asuinsijan. Minä menen valmistamaan
teille sijaa mutta tulen sitten takaisin ja noudan teidät
luokseni, jotta saisitte olla siellä missä
minä olen.”
- Mitä usko sinulle merkitsee =
onko se vierelle kutsutun turvallisuutta ja lepoa?
- Onko se lepoa ja luottamusta siihen,
että Hän, joka kulkee vierellämme, on jo
mennyt ennen meitä ja tulee takaisin ja noutaa meidät
jokaisen luokseen, vie meidät perille taivaan kirkkauteen ja
ikuiseen iloon?
- Vai onko Kristus ja usko sinulle
tänne maailmaan yksin jättävä,
kaukaa katsova?
- Kumpaa kuvaa Kristuksesta katselet?
Anna evankeliumien kertoman Kristuksen kuvan luoda turvallisuutta ja
lepoa.
RAKKAUDEN
SUOMA LOHDUTUS
Paavali sanoo, että Kristuksen rakkaus tuo lohdutuksen
elämään. Siksi kysynkin:
- Onko Jeesuksen rakkaus lohduttamassa
sinua?
- Tunnetko Jeesuksen rakkauden agape,
joka on ehdotonta, uusiutuvaa, uudelleen anteeksi antavaa, armahtavaa,
meistä riippumatonta, vaikka meissä ei ole
mitään rakastamisen arvoista, olemme arvottomia.
Luther sanoo 2. uskonkappaleen eli uskontunnustuksen Jeesusta koskevan
osan ”Minä
uskon Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän
Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä,
syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas helvettiin, nousi
kolmantena päivänä kuolleista, astui
ylös taivaisiin, istuu Jumalan, kaikkivaltiaan Isän,
oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan
eläviä ja kuolleita”
selityksessä:
Mitä se merkitsee?
Uskon, että
Jeesus Kristus, Isästä ikuisuudessa syntynyt tosi
Jumala ja neitsyt Mariasta syntynyt tosi ihminen, on minun Herrani.
Hän on lunastanut minut, kadotetun ja tuomitun ihmisen,
ostanut omakseen ja voitollaan vapauttanut kaikista synneistä,
kuolemasta ja Perkeleen vallasta, ei kullalla eikä hopealla,
vaan pyhällä, kalliilla verellään
ja syyttömällä
kärsimisellään ja kuolemallaan. Hän
lunasti minut, jotta tulisin hänen omakseen, eläisin
kuuliaisena hänen valtakunnassaan ja palvelisin
häntä ikuisessa vanhurskaudessa, viattomuudessa ja
autuudessa, niin kuin hän itsekin kuolleista nousseen
hallitsee iankaikkisesti. Tämä on varmasti totta.
Uskontunnustuksen kolmannen osan, ”Minä
uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen
kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin
ylösnousemisen ja iankaikkisen
elämän” selityksessä
Luther sanoo edelleen:
Mitä se merkitsee? Vastaus:
Uskon, etten voi omasta
järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani
Jeesukseen Kristukseen enkä päästä
hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on
kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut
minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt
minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu,
kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen
yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa
uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka
päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle
rajattomasti kaikki synnit anteeksi,
herättää minut ja kaikki kuolleet
viimeisenä päivänä sekä
lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen
elämän Kristuksessa. Tämä on
varmasti totta.
Lutherin sanat ovat lohdutus jokaiselle epätoivoiselle
ihmisille, ihmiselle, joka on todennut, niin kuin aikaisemmin Jarmo
sanoi tänä iltana, että se synti ei
lähde meistä mihinkään. Paavali
totesi, että ”sitä hyvää,
mitä minä tahdon en tee, vaan sitä pahaa,
mitä en tahdo, minä teen.”
- Antaako usko sinulle Jeesuksen
rakkauden lohdutuksen?
Me emme löydä itsestämme lohdutusta.
Jeesuksen rakkauden ja lohdutuksen ydin on armo, Jumalan ansioton
rakkaus meidän osaksemme. Se ei vaadi mitään
meiltä. Me emme löydä itsestämme
muuta kuin pimeyttä ja syntiä, Kristukselta tulee
valo, valkeus, lämpö, rakkaus ja lohdutus.
Joku kysyi Lutherilta, onko ihminen sitten Jumalan edessä kuin
tahdoton pölkky, joka vain on eikä voi tehdä
mitään. Luther vastasi, ei ihminen ole kuin
pölkky, vaan ihminen on pahempi kuin pölkky, ihminen
osaa panna vastaan Jumalalle ja taistella rakkautta vastaan.
Erkki Lemiseltä, jonka laulua juuri äsken laulettiin,
kysyttiin, että eikö ihmisellä todellakaan
ole mitään osaa pelastuksen asiassa? Erkki Leminen
vastasi, noo, kyllä sillä ihmiselle oma osansa on
sillä, se on se vastaan panemisen osa! Ihminen ei tahdo
hyväksyä armoa.
Luther sanoi, että ihmisen perisynti, pahin synti ei ole
juoppous, huoruus ja varkaus, niin kuin usein sanotaan, vaan
pätemisen vietti, Geltungstrieb, eli itsekseen
toimeentulemisen vietti, jolloin ei tarvita Jumalaa eikä
Jeesusta. Tai jos tarvitaan, niin vain osaksi.
”Kyllähän sitä jo osataan, kun
ollaan niin pitkään oltu uskossa, niin
tässä selvitä omin voiminkin, toista se on
nuo suoraan synnistä äsken
kääntyneet, niille se armo on tarpeen, ei meille
pitkään uskossa kulkeneille!”
Nämä ajatukset löysin itsestäni
parikymmentä vuotta sitten. Sen jälkeen oli
vapauttavaa todeta, että ei tässä olla sen
kummempia, meissä ei ole hyvää, vain Jumalan
armo kestää, ei mikään muu.
SAIRAS
JA TERVE SYYLLISYYS
Sairaan ja terveen syyllisyyden ero on siinä, että
kumpikin alkaa samalla tavalla. Ihminen tietää ja
tuntee rikkoneensa Jumalaa ja
lähimmäisiään vastaan. Ihminen
tunnustaa syntinsä ja rikkomuksensa. Mutta sen
jälkeen tapahtuu ero. Sairas
syyllisyys alkaa rangaista itseään
synneistään ja rupeaa sovittamaan itse
niitä.
Terve syyllisyys turvautuu yksin Jumalan armoon, luottaa
anteeksiantamukseen ja sovitukseen ja iloitsee siitä.
Sanotaan, että usko sairastuttaa ihmisen. Terve syyllisyys
vapauttaa ihmisen rauhaan, lohdutukseen, lepoon ja vapauteen ja
eheyttää ihmistä.
RUNSAAN
LOHDUTUKSEN JUMALA
Paavali sanoo 2.Kor 1:3-4 ”Ylistetty
olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja
Isä, armahtava Isä ja runsaan lohdutuksen Jumala!
Hän rohkaisee meitä kaikissa ahdingoissamme, niin
että me häneltä saamamme lohdutuksen
voimalla jaksamme lohduttaa muita ahdingossa olevia.”
Huomatkaa, että siis lohdutus ja Jeesuksen rakkaus ei poista
eikä säästä meitä
ahdingoista, jotka ihmisen elämää kohtaavat.
Emmehän muutoin lohdutusta tarvitsisikaan.
Kreikan kielen sana ahdinko (= thlipsis,
tulee verbistä thlaoo,
joka merkitsee musertamista ja murskaamista. Hyvin monen ihmisen
elämä on raskaissa vaikeuksissa, ahdingoissa, joissa
heidän elämänsä on musertumassa ja
murskautumassa. Jos siis elät tällaisissa
vaikeuksissa, niin älä ole toivoton. Jumala ei ole
tarkoittanut elämää musertuvaksi, vaan
säilymään ja eheytymään.
Jumalan rakkaus ja armo kuuluu sinulle ja Kristuksen rakkauden
lohdutus. Hän kulkee sinun vierelläsi joka hetki
ahdingon keskellä.
Se lohdutus on jo tässä
elämässä, vaikka se
täydellisenä onkin vasta kerran taivaassa ilman kipua
ja tuskaa, mutta se on jo myös
täällä kivun ja tuskan keskellä.
Lohdutus kuuluu meille Kristuksen tähden.
HENKI
YHDISTÄÄ
Paavali sanoi illan tekstissä, että Henki
yhdistää meidät. Sana
yhdistää ”koinoo”
tarkoittaa yleinen, julkinen, yhteinen, yhteys. Siis yhteys, jonka
Jumalan Henki luo kristikuntaan niin kuin Luther kolmannen
uskonkappaleen selityksessään sanoi, ei ole rajattu,
salainen, vaan julkinen, yleinen, kaikille tarkoitettu, ympäri
maailman, maailman laajuinen.
Kun tiivistämme tähänastisen, niin Kristus
kulkee siellä, missä ovat murheelliset, muserretut,
murskautuneet ihmiset. Siellä Kristus kulkee vierellä
ja kantaa perille asti.
MITÄ
ON SE YKSIMIELISYYS?
Paavali sanoi lopuksi illan otsikkojakeessa:
”…olkaa yksimielisiä.”
Mitä on yksimielisyys?
- Onko se samoja periaatteita?
- Onko se samoja
käytäntöjä?
- Onko se samanlaisia ajatuksia?
Olen sitä mieltä, että se on sama
päämäärä, sama uskon
kohde, sama Jumala, niin kuin me uskontunnustuksessa lausumme: ”Minä uskon
Jumalaan, Isään kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan
Luojaan… ja Jeesukseen Kristukseen.. ja
Pyhään Henkeen…”
USKON
SYMBOLI
Me tiedämme, että symboli kuvaa sellaista,
mitä ei voi nähdä. Uskontunnustuksen
latinalainen nimitys on ”Symbolum
apostolicum” = apostolinen uskontunnustus. Siis
kun emme voi nähdä Jumalaa, niin kuvaamme Jumalaa
uskontunnustuksella. Lausumme sen aina jokaisessa jumalanpalveluksessa,
messussa, kasteen yhteydessä, konfirmaation
yhteydessä jne. Sen lausumalla me tunnustaudumme Jumalan
yhteyteen, häneen, jota emme voi nähdä.
Huomatkaa, että uskontunnustus ei kerro erilaisia tapoja ja
menetelmiä uskoa, se ei kerro meistä ja
meidän kristillisyydestämme tai sen muodoista. se
kertoo, luettelee meille, millainen Jumala on, mitä Jumala on
tehnyt.
Edelleen sana symbolum tulee kreikan kielen sanoista syn+balloon
= heittää, koota yhteen, yhdistää.
Sen vastakohta on dia+balloon
= heitellä sikin sokin, sekoittaa ja rikkoa. Uusi Testamentti
käyttää Perkeleestä
nimitystä diabolos, sikin sokin heittelijä, rikkoja.
Uskontunnustus kokoaa yhteen Jumalan ominaisuudet. Jumalaan
tunnustautuminen ja uskominen kokoavat meidät yhteen,
yhteyteen, eheyttävät meidät ja maailman.
JUMALAN
SUURUUS JA MEIDÄN PIENUUTEMME
Me voimme lähestyä Jumalaa eri tavoin,
nähdä hänet eri tavoin, sillä
Jumala on niin suuri, ettei meistä kukaan voi
ymmärtää ja
käsittää häntä kokonaan.
Hän on kuin vuori, jota katselemme sen eri puolilta, mutta
meistä ei kukaan voi ottaa häntä
yksinään haltuunsa. Jumala on liian suuri
tähän ja me liian pieniä.
MISTÄ
PITÄÄ OLLA SAMAA MIELTÄ?
Illan jae Filippiläiskirjeestä sanoi: ”…olkaa
yksimielisiä…” Paavali
kirjoittaa Roomalaiskirjeessä 12:16 aivan samoin sanoin:"Olkaa keskenänne
yksimielisiä." Se pitäisi
kääntää kreikankielestä ("to auto eis
alleelous fronountes") sananmukaisesti: Ajatelkaa
mielessänne, sydämessänne,
sisimmässänne, ymmärryksessänne,
ajatuksissanne, toisistanne samalla tavalla!
Siis Jumala, uskon
päämäärä ja kohde sama,
mutta tapoja voi olla erilaisia, mutta toisistaan
pitää ajatella samalla tavalla. Englanninkielinen
käännös sanoo: "Have the same concern for
everyone." Concern = "huolehtia, helliä, hoitaa, hoivata,
holhota, huoltaa, hyysätä, pitää
huolta, vaalia". Ruotsinkielisessä
käännöksessä sanotaan: "
Bemöt alla lika." Bemöta = "kokea,
nähdä, tuntea" , jopa "allekirjoittaa, huolia,
hyväksyä, kannattaa, kelpuuttaa, olla samaa
mieltä, ratifioida, signeerata, suostua, tunnustaa, vahvistaa,
yhtyä."
Paavali ei siis kehota meitä ajattelemaan kaikista
mahdollisista asioista maailmassa samalla tavalla. Sehän olisi
aivan mahdotonta, koska ensinnäkin me jokainen olemme oma
persoonamme, erilainen kuin toinen. Toiseksi me kukin olemme kasvaneet
erilaisissa olosuhteissa, suvuissa ja kannamme
sisällämme esivanhempiemme geenit. Kolmanneksi
meillä on erilaisuutta ajattelussa, elämän
hahmottamisessa ja kokemisessa.
Paavali sanoo kuitenkin hyvin selkeästi sen, että
meidän tulee ajatella sisimpänne syvyyksiä
myöten samalla tavalla toisistanne. Se on rakkautta.
Mitä rakkaus on? Se on vuorovaikutusta, yhteistä
jakamista, niin ilojen kuin surujen kanssa. Se on luottamusta. Se on
keskinäistä kunnioitusta. Se on rohkaisemista ja
anteeksi antamista ja anteeksi pyytämistä. Se on
rohkaisua.
- Me olemme Jumalan edessä saman
arvoisia.
- Emme voi asettua
kenenkään yläpuolelle suhteessa Jumalaan.
- Olemme rajoittuneita jokainen.
- Meidän tulee
hyväksyä, että toinen ajattelee eri tavoin
(avain ymmärtämiseen = kuunnella toista ->
miksi toinen ajattelee näin, miten hän on
päätynyt tähän ajatukseen).
- Historiallisista, kansallisista ja
monista eri syistä johtuen kristillinen maailmanlaajuinen
kirkko on jakautunut erilaisiin kirkkokuntiin ja seurakuntiin ja se on
ihan ymmärrettävää, mutta Jumala on
meidän kaikkien yläpuolellamme ja rakastaa
meitä.
- Yhteys on hänen luomaansa,
hän on koonnut meidät yhteen eikä
meitä ole liittänyt yhdeksi maailmanlaajuiseksi
kirkoksi meidän tapamme, perinteemme,
uskonymmärryksemme, vaan Jumala itse Pyhän
Henkensä kautta - kolmannen uskonkappaleen mukaan.
Viimeisin
päivitys 12.3.2007