TUOMAS-messun saarna
Järvenpään kirkossa
teksti Johannes 9:1-7
”1.
Tien sivussa Jeesus näki miehen, joka oli
syntymästään saakka ollut sokea.
2.
Opetuslapset kysyivät häneltä: "Rabbi, kuka
on tehnyt
sen synnin, jonka vuoksi hän on syntynyt sokeana? Hän
itsekö vai hänen vanhempansa?" 3. Jeesus vastasi: "Ei
hän eivätkä hänen vanhempansa. Niin
on tapahtunut,
jotta Jumalan teot tulisivat hänessä julki.
4.
Nyt,
kun vielä on päivä, meidän on
tehtävä
niitä tekoja, joita lähettäjäni
meiltä
odottaa. Tulee yö, eikä silloin kukaan kykene
tekemään työtä. 5. Niin kauan kuin
olen maailmassa,
minä olen maailman valo." 6. Näin sanottuaan Jeesus
sylkäisi maahan, teki syljestä tahnaa, siveli
sitä
miehen silmiin 7. ja sanoi: "Mene Siloan altaalle ja peseydy." - Altaan
nimi merkitsee: lähetetty. - Mies meni, peseytyi ja palasi
näkevänä.”
* * *
Herramme
Jeesuksen Kristuksen armo, Isän Jumalan rakkaus ja
Pyhän
Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne!
1. SAIRAUS JA SYYLLISYYS
Tästä tekstistä voitaisiin tarkastella monia
kohtia, mutta otan esiin yhden, mielestäni
tärkeimmän. Nimittäin sen, että
sairastuminen herättää aina
ihmisissä kysymyksen miksi näin on tapahtunut?
Ensimmäinen ajatus sairauden puhkeamisen ja toteamisen
jälkeen on lähes aina: ”Mitä pahaa
minä olen tehnyt, kun minä olen sairastunut?
Mistä minua näin rangaistaan?”
Tekstissämme tämä kysymys ulotettiin
vielä pidemmälle. Se ulotettiin koskemaan jopa
vanhempia: ” Opetuslapset kysyivät
häneltä: "Rabbi, kuka on tehnyt sen synnin, jonka
vuoksi hän on syntynyt sokeana? Hän itsekö
vai hänen vanhempansa?" Ihmisten, opetuslasten ajatus oli
ilman muuta, että sairaus on seurausta henkilön
omista tai hänen vanhempiensa pahoista teoista. Meille on
tuttu sieltä Vanhan Testamentin puolelta, että
”Jumala kostaa vanhempien synnit lapsille kolmanteen ja
neljänteen polveen asti.” Heprean kielen tuntijoiden
mielestä tässä on
väärä käännös. On
kysymys siitä, että Jumala
”muistaa”, mutta on kysymys armahtavasta
muistamisesta. Esimerkiksi, jos varkaan poika varastaa, niin Jumala
muistaa ja näkee, että hänellä on
ollut huonommat mahdollisuudet saada hyviä vaikutteita
elämässään ja Jumala suhtautuu
armahtavammin häneen, koska hänen
elämänsä lähtökohdat ovat
olleet huonommat kuin muilla. – Meillä on armahtava
Jumala.
Sairaus ei koskaan tule meidän
elämäämme sen vuoksi, että me
sillä tavalla sovittaisimme syntimme. Me olemme niin
syntisiä – jokainen – että
meidän syntejämme ei voi sovittaa sairautta
kärsimällä. AINOA sovitus on Jeesuksen
ristinkuolema. Hän kantoi ruumiissaan meidän syntimme
ristinpuuhun ja ansaitsi meille täyden vapauden ja
anteeksiantamuksen – kaikille. Meille ei jätetty
yhtään mitään meidän
varaamme sovitettavaksi.
2. JEESUS SAIRAUDEN TAAKAN KANTAJANA
Otan tähän nyt Jesajan 53 luvun tekstin Jeesuksesta:
”2. Hän kasvoi Herran edessä kuin
vähäinen verso, kuin vesa kuivasta maasta. Ei
hänellä ollut vartta, ei kauneutta, jota olisimme
ihaillen katselleet, ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet.
3. Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies,
sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät
katseensa pois. Halveksittu hän oli, me emme
häntä minään pitäneet.
4. Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti
taakakseen meidän sairautemme. Omista teoistaan me uskoimme
hänen kärsivän rangaistusta, luulimme
Jumalan häntä niistä
lyövän ja kurittavan,
5. vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet
lävistäneet ja meidän pahat tekomme
hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen,
jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla
me olemme parantuneet.”
Sairaus ei ole koskaan sairaalle kevyt, mitätön tai
helppo asia, vaan sairaus on aina sairaalle taakka. Se on taakka, joka
painaa elämää joka hetki, josta ei
pääse irti, joka ahdistaa ja varjostaa
elämää. Tähän sairauden
todellisuuteen tulee meille kuitenkin lohdutus ja apu. Jeesus
”kantoi meidän kipumme, otti taakakseen
meidän sairautemme”. Me emme
sittenkään ole yksin sairautemme ja kipumme kanssa,
vaan Jeesus kantaa meidän sairautemme ja meidän
taakkamme.
Sairastuminen aiheuttaa syyllisyyden tunteen,
eristäytyneisyyden tunteen, muista poikkeavana olemisen
erilaisuuden tunteen.
Jeesus kantaa meidän kipumme ja ottaa taakakseen
meidän sairautemme. Hän tulee meidän
vierellemme, meidän kipuumme ja sairauteemme kantamaan
meidän taakkamme. Me emme ole yksin, muista poikkeavia ja
eristettyjä, vaan Jeesus on meidän kanssamme
meidän sairaudessamme.
Tämä tietoisuus auttaa meitä
elämään sairautemme kanssa ja
lievittää meidän kipuamme ja tuskaamme.
Lääketiede on myös Jumalan lahja, joka voi
auttaa ja parantaa monissa tapauksissa meitä, mutta silloinkin
kun tämä apu ei auta, niin Jeesus auttaa
meitä kantamalla meidän sairautemme taakkaa.
3. ARMO ON LOHDUTUKSEMME
Kävin viime vuosikymmenellä
Venäjällä Karjalassa Terijoen
ystävyysseurakunnassamme Zelenogorskissa/Terijoella.
Siellä oli pieni Valkeasaaren
inkeriläiskylä, jossa asui Hilja Mutkari niminen
60‑65 vuotias pieni inkerinsuomalainen äiti ja
isoäiti. Hänen tontilleen oli rakennettu
saunarakennuksena pieni kappelikin.
Hän kertoi sairastumisestaan seuraavasti:
Muutama vuosi ennen tapaamistamme hän halvaantui. Hän
heräsi maanantaiaamuna sängyssään,
mutta ei pystynyt liikuttamaan jäseniään
eikä puhumaan. Hän kuvasi tilannettaan myös,
että hänen
”päänsä oli tyhjä
kaikista ajatuksista, siellä ei liikkunut
mitään.” Lasten perhe oli vienyt
hänet sairaalaan, jossa hän makasi 2 kuukautta
samassa tilassa. Mitään muutosta ei tapahtunut.
Sitten hän kertoi, että
eräänä päivänä
hän tunsi, miten Pyhä Henki kosketti
häntä. Hänen
päässään lähtivät
liikkeelle ensimmäiset ajatukset ja sanat. Ne olivat:
"Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit!" Niistä
sanoista alkoi hiljainen toipuminen.
Runneltu, kaikkien hylkimä Jeesus tuli hänen
sairauteensa ja kantoi hänen taakkaansa.
Paavali sanoo: ”Armosta Jumala on teidät pelastanut
antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin
teistä, vaan se on Jumalan lahja. Se ei perustu ihmisen
tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä.” Ef 2:8-9
Jaakko Harjuvaara