SAARNA UUDENVUODENPÄIVÄNÄ 1.1.1998 KLO 10
Järvenpään kirkossa, teksti 3.vsk. evank. Luuk.4:16-21
16. Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. Hän nousi lukemaan, 17. Ja hänelle ojennettiin profeetta Jesajan kirja. Hän avasi kirjakäärön ja löysi sen kohdan, jossa sanotaan:
18. - Herran henki on minun ylläni, sillä hän on voidellut minut. Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, julistamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen 19. Ja julistamaan Herran riemuvuotta. 20. Hän kääri kirjan kokoon, antoi sen avustajalle ja istuutui. Kaikki, jotka synagogassa olivat, katsoivat tarkkaavasti häneen. 21. Hän alkoi puhua heille: "Tänään, teidän kuultenne, on tämä kirjoitus käynyt toteen."
TOTEEN KÄYNEET ASIAT
- Vuoden vaihde kertoo meille: Vuosi -97 on toteutunut, se on tullut
täyteen ja myös uusi vuosi 1998 on alkanut, toteutunut. Kulunut vuosi
-97 on saattanut olla jollekin vuosi, jota oli joko pelännyt tai
odottanut, joka tapauksessa toivonut, että se jo täyttyisi, tulisi
täyteen. Se tuli ja se täyttyi sittenkin, - 365 päivän mittaisena,
päivä päivältä, yö yöltä.
- Odottamamme ajat, jaksot elämässämme voivat olla jokin muukin
ajanjakso kuin pelkästään vuosi.
ELÄMÄNI TOTEUTUNEET ODOTUKSET
Pysähdyin tekstin äärellä miettimään oman elämäni eri vaiheita ja odotuksia.
- Olen nyt kertonut oman elämäni odotuksen vaiheita. Millaisia vuosia tai vaiheita Sinä olet omalla kohdallasi odottanut täyttyväksi?
ISRAELIN KANSAN VUOSITUHANTINEN ODOTUS
- Tämän päivän evankeliumissa Luukas kertoo, miten Israelin kansan
hurskaiden vuosisatainen, voisimme sanoa jopa vuosituhantinen odotus
täyttyi. Kirjoitusten lupaama Messias oli heidän edessään. Hänen piti
Jesajan kirjan mukaan julistaa köyhille ilosanoma, vangituille
vapautus, sokeille näkönsä saaminen, ja päästää sorretut vapauteen.
- Edellä kerrottiin, että hän oli vaeltanut Galileassa Gennesaretin
järven tienoilla. Hänestä kerrottiin, että hän opetti synagoogissa ja
'kaikki ylistivät häntä'. Hänen sanansa otettiin ilolla vastaan ja
hänen toimintansa synnytti ja vahvisti uskoa Jumalaan.
Nasaretissa, hänen kotikaupungissaan, suhtauduttiinkin aivan toisin. Ensin oltiin tavattoman kiinnostuneita ja tarkkaavaisia =
"20. Hän kääri kirjan kokoon, antoi sen avustajalle ja istuutui. Kaikki, jotka synagogassa olivat, katsoivat tarkkaavasti häneen."
Sitten ensin ihastuttiin hänen puheisiinsa.
22. Kaikki kiittelivät häntä ja ihmettelivät niitä armon sanoja, joita hänen huuliltaan lähti. Kuitenkin he sanoivat: "Eikö tuo ole Joosefin poika?"
Sitten kuitenkin petyttiin. Joku sanoi väheksyvän lauseen: 'Eikö
tuo ole Joosefin poika?' Jeesuksesta tuli liian arkipäiväinen.
Ihmisistä tuntui liian yksinkertaiselta ajatus, että heidän lapsesta
saakka tuntemansa mies, Joosefin poika, olisi jotenkin merkittävä
hahmo, Jumalan sanan ja lupauksen toteuttaja? Miten usein me
kierrämmekään todellisuuden erilaisilla verukkeilla?
- Monesti ihmiset, jotka eivät käy jumalanpalveluksessa, sanovat: "En
viitsi mennä kirkkoon, sitä samaahan ne aina siellä puhuvat, ei sitä
kannata kuunnella. Ei siitä mitään hyötyä ole." Kuitenkin täällä
kirkossa, jumalanpalveluksessa meistä vajavaisista ihmisistä huolimatta
on Jumalan sana, sakramentit, kristittyjen yhteys ja Jeesus Kristus
itse, jotka rakentavat meitä, sillä Jeesus lupasi olla siellä, missä
"kaksi tahi kolme" on hänen nimessään koolla. Kristus rakentaa ja
ruokkii meitä täällä kirkossa.
- Olen monesti itse kokenut jumalanpalveluksessamme sen. Usein
ajatukseni lähtee kulkemaan aivan eri teitä kuin mitä saarnaaja
saarnassaan puhuu. Ajatukseni menee sellaisiin asioihin, jotka ovat
olleet mielessäni, mutta joihin minulla ei ole ollut rauhallista aikaa
eikä mahdollisuutta paneutua. Kuitenkin Jeesuksen läsnäolo ja
seurakunnan yhteys saavat aikaan sen, että nämä asiat alkavat elää
sydämessäni ja ne liikahtavat taas vähän eteenpäin. Sen saa aikaan
Jeesuksen läsnäolo täällä kirkossa, jumalanpalveluksessamme.
- Evankeliumin kertoma nasaretilaisten alemmuudentuntoinen ja väheksyvä suhtautuminen tuli esiin jo aikaisemmin. Heidän kaupunkinsa, itse asiassa 'kylänsä', oli niin vähäpätöinen, ettei siellä voisi tapahtua mitään hengellisesti merkittävää. Sanoihan Johanneksen evankeliumin 1:46 mukaan hyvin vilpitön Natanaelkin, että "Voiko Nasaretista tulla mitään hyvää?"Näillä nasaretilaisilla oli voimakas uskonnollinen alemmuuden tunne Jerusalemin ja muiden huomattavien uskonnollisten keskusten rinnalla. Eihän täältä voi tulla mitään hyvää. Jeesus olisi liian arkinen ja yksinkertainen asia, jos hän olisi Nasaretista. Jumala kuitenkin yllätti heidät täysin. Tämä mies olikin Messias. Tänään profeettojen lupaukset käyvätkin toteen vieläpä heidän silmiensä edessä.
VÄHÄPÄTÖISTEN VAPAHTAJA
- Jeesuksen tehtävä oli "ilmoittaa köyhille hyvä sanoma", evankeliumi.
Uuden Testamentin alkukielessä on kaksi sanaa köyhä. Sanat ovat aivan
erilaisia. Toinen 'penes' tarkoittaa niin köyhää, että hänen tarvitsee
tehdä työtä ansaitakseen toimeentulonsa. Toinen 'ptokhos' tarkoittaa
sellaista, jolla ei ole yhtään mitään mahdollisuutta saada
toimeentuloa. Hänen ainoa mahdollisuutensa on kerjätä saadakseen
elantonsa. Tässä kohdassa käytetään viimeksi mainittua sanaa. Jeesus ei
ole tullut jotenkin elämässään pärjääviä, selviytyjiä varten, vaan
niitä, joilla 'ei ole mitään' mahdollisuutta selvitä, jotka ovat täysin
Jumalan armahduksen ja rakkauden varassa.
- Jumalan valinta on aina ihmeellinen. Se on meistä vain usein liian
arkinen, jokapäiväinen ja sen vuoksi me etsimme kummallisuuksia,
ihmeitä, merkkejä. Jeesus tuli Sanassa heidän luokseen. Heillä oli
nähtävänä ja tutkittavana Jumalan ajatukset. Juuri elämämme joulun
sanoma Jeesuksen syntymisestä ihmiseksi, on se suurin ihme ja se
riittää. Toinen sen vertainen on hänen sovituskuolemansa ristillä.
Jumalan rakkaus tulee näissä molemmissa keskelle ihmiselämän arkea, sen
harmainta ja vaikeintakin aikaa ja tilanteita.
Paavalikin liittyi tähän sanoessaan korinttilaisille:
" 1. Kun tulin luoksenne, veljet, en julistanut Jumalan salaisuutta teille suurenmoisen puhetaidon tai viisauden keinoin. 2. En halunnut tietää teidän luonanne mistään muusta kuin Jeesuksesta Kristuksesta, en muusta kuin ristiinnaulitusta Kristuksesta. 3. Te näitte minut hyvin heikkona, hyvin arkana ja pelokkaana. 4. Puheeni ja julistukseni ei pyrkinyt vakuuttamaan viisaudellaan vaan ilmensi Jumalan Hengen voimaa, 5. Jotta teidän uskonne ei perustuisi ihmisten viisauteen vaan Jumalan voimaan." 1Kor.2:1-5
- Jumalan rakkaus on suurin ihme. Tutussa joululaulussa ihmetellään tätä:
"Heinillä härkien kaukalon,
nukkuu lapsi viaton.
Enkelparven tie kohta luokse vie,
rakkautta suurinta katsomaan."
"Ristillä rinnalla ryövärin,
nukkuu uhri puhtahin.
Enkelparven...."
Muita ihmeitä ja merkkejä ei enää tarvita. Ihmeellisin ja
merkillisin asia on Jumalan rakkaus Jeesuksessa Kristuksessa. Se
rakkaus tulee ihmiselämän arkeen, tuskaan, kipuun ja vaivaan.
Heprealaiskirjeen kirjoittaja sanoi:
"14. Nämä lapset ovat ihmisiä, lihaa ja verta, ja siksi hänkin tuli ihmiseksi, heidän kaltaisekseen. Siten hän kykeni kuolemallaan riistämään vallan kuoleman valtiaalta, Saatanalta, 15. Ja päästämään vapaiksi kaikki, jotka kuoleman pelosta olivat koko ikänsä olleet orjina. 16. Hän ei siis ota suojelukseensa enkeleitä - hän ottaa suojelukseensa Abrahamin suvun. 17. Niinpä hänen oli tultava joka suhteessa veljiensä kaltaiseksi, jotta hänestä tulisi armahtava ja uskollinen ylipappi ja hän voisi Jumalan edessä sovittaa kansansa synnit. 18. Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset, hän kykenee auttamaan niitä, joita koetellaan." Hepr.2:14-18
Jokin meitä ihmisiä loukkaa Jeesuksen arkipäiväisyydessä ja lähelle tulevassa rakkaudessa. Evankeliumi kertoo, miten nasaretilaiset joutuivat käsittämättömän uskonnollisen raivon valtaan:
" 28. Tämän kuullessaan kaikki, jotka olivat synagogassa, joutuivat raivon valtaan. 29. He ryntäsivät paikaltaan, ajoivat Jeesuksen ulos kaupungista ja veivät hänet jyrkänteelle syöstäkseen hänet sieltä alas; kaupunki näet oli rakennettu vuorelle." Luuk 4:28-29
- Meillä on kuitenkin nyt, tänään, tänä vuonna 1998 rakastava Jumala, rakastava Vapahtaja Jeesus Kristus elämämme jokaisessa arkisessakin päivässä kanssamme.
Sivulla on käyty 6.8.99 lähtien 183 kertaa ja
1.2.2003 lähtien
kertaa.
Viimeisin päivitys 1.2.2003